• Ellaflella

Väntar en flicka och har köpt allt i blått

Hej!

Jag är gravid i vecka 37 och väntar en flicka. Har köpt alla kläder och bebis-saker nu och känner mig redo att bli förälder! Tänkte höra hur vanligt det är att man köper blått till flickor. Vi har en blå inredning här hemma och både jag och min man har blått som vår favoritfärg. Därför var det helt naturligt för oss att även köpa blåa kläder och saker till vårt barn.
    Det som har fått mig att undra är att det är så många som tror att bebisen är en pojke trots att vi faktiskt gått ut med att det är en flicka. Anledningen att de tror att det är en pojke, är att de ser allt blått vi har köpt till barnet. 
    Tycker inte det spelar någon roll om det är en pojke/flicka. Men jag tycker att det är konstigt att en färg kan skapa så mycket förvirring kring vilket kön. 

Hur tänker ni om att köpa blått till era flickor eller kanske rosa till era pojkar?

• Svar på tråden Väntar en flicka och har köpt allt i blått
  • Glinda från Oz
    louisa83 skrev 2019-03-05 09:58:16 följande:

Jag kan tänka mig att under historiens gång så har det varit viktigt med pojk- och flickfärger på just bebisar, eftersom det är svårt för utomstående att se vad en bebis är för kön utan denna "hjälp". Frågan är idag om det är viktigt att visa vilket kön ditt barn är. Jag tror att det är olika för olika personer. Men sanningen är väl den att fortfarande kommer folk att tro att du har klätt din bebis i blått för att du vill visa att det är en pojke, än mer om du klär din bebis i rosa kommer de tro att du vill visa att det är en flicka. Jag klädde mina pojkar ofta i blått, inte för att de var pojkar utan för att jag älskar blått (hatar rosa). Alla sa såklart "han" om mina pojkar baserat på färgen jag valt. Om jag lät deras hår växa ut lite började vissa säga "hon". Detta är den tråkiga verkligheten

Historiskt sätt är uppdelningen mellan tjej- och killbebiskläder väldigt nytt. Förr var tyg dyrt och kläderna skulle ärvas och användas av många, då gick det inte att ta hänsyn till vilket kön barnet hade.
  • Glinda från Oz
    tobbe01 skrev 2019-03-06 09:05:34 följande:

Det är ju en rätt gammal företeelse att man har endera blått eller rosa just på BÄBISAR! Den allra första bäbistiden.

Den trenden skapades på 1940- talet så det beror på vad man menar med gammal.
  • Ess

Jag har bara flickor och har haft blandade färger till dem. De har gillat Tomas tåget och Blixten McQueen, och då har det blivit killavdelningen man fått gå till. Dessutom ville jag att de skulle har rymliga jeans att leka i, så även de köptes på killavdelningen.

• Connie07

Det spelar väl ingen roll.Annat om det skulle vara blåa kläder från pojkavdelning,då det lätt blir blir att folk säger:vilken fin pojke.Men man behöver inte bry sig.

• enola
    tobbe01 skrev 2019-03-07 05:37:10 följande:
    Jag tänker att de ENDA färger på små barn som det finns ngn slags gammal tradition (förväntan) kring så är det rosa eller blått på BÄBISAR! Man kan ju ha alla möjliga färger på sin lilla bäbis MEN en rosa sparkdräkt (t ex) signalerar flicka. Tycker man det är "jobbigt" att folk tar fel så KAN man ju för enkelhetens skull följa den gamla traditionen.

Jo, rosa och blått är så klart de färger som starkast signalerar vilket kön bebisen har, men märkligt många människor har åsikter även när det gäller andra färger (som det jag skrev; gul napp = det måste vara en flicka).

Jag tillhör som sagt inte dem som tar illa upp om någon gissar fel på min bebis kön. Om någon däremot skulle tala om för mig att jag gör fel om jag sätter på min pojke en rosa tröja så skulle jag bli skapligt irriterad. 

Och som Glinda här ovanför påpekade, tanken på rosa som flickfärg dök upp på 1940-talet, så någon speciellt gammal tradition är det ju egentligen inte. På 1700-talet var det framför allt män som bar rosa, även om kvinnor också kunde göra det. Och ska man ta det vidare så var det ända in på 1800-talet vanligt att man klädde sina små pojkar i klänning, eftersom det var mer praktiskt Glad

• Erla
    enola skrev 2019-03-09 07:46:47 följande:

Jo, rosa och blått är så klart de färger som starkast signalerar vilket kön bebisen har, men märkligt många människor har åsikter även när det gäller andra färger (som det jag skrev; gul napp = det måste vara en flicka).

Jag tillhör som sagt inte dem som tar illa upp om någon gissar fel på min bebis kön. Om någon däremot skulle tala om för mig att jag gör fel om jag sätter på min pojke en rosa tröja så skulle jag bli skapligt irriterad. 

Och som Glinda här ovanför påpekade, tanken på rosa som flickfärg dök upp på 1940-talet, så någon speciellt gammal tradition är det ju egentligen inte. På 1700-talet var det framför allt män som bar rosa, även om kvinnor också kunde göra det. Och ska man ta det vidare så var det ända in på 1800-talet vanligt att man klädde sina små pojkar i klänning, eftersom det var mer praktiskt 

Min far bar klänning som bebis. Finns ett jättefint bebisfoto hemma hos min farmor, där pappa sitter med klänning. Han föddes på 60-talet :) vitt har jag för mig att min farmor berättat att de flesta bebisar, oavsett kön, hade på sig när hennes barn föddes under 50- och 60-talet.
  • trollhona
    Erla skrev 2019-03-09 08:29:05 följande:
    Min far bar klänning som bebis. Finns ett jättefint bebisfoto hemma hos min farmor, där pappa sitter med klänning. Han föddes på 60-talet :) vitt har jag för mig att min farmor berättat att de flesta bebisar, oavsett kön, hade på sig när hennes barn föddes under 50- och 60-talet.
    Ja vitt har ju alltid varit mest praktiskt för man kunde koka kläderna i nödfall utan att de tappade färgen och såg slitna ut. Man slängde ned bebissakerna med lakanen och upp med värmen bara.

Jag har inte förstått de som har problem med killar och klänning/kjol. Har kilt till våran (precis som hans far) och det är super praktiskt!
  • legomum

Vissa kläder kanske du kan byta om de inte är tvättade än förstås.

Man brukar inte ens behöva kvitto för det längre, speciellt inte om det är något speciellt som finns tex på newbie som inte finns någon annanstans. (att de ser det är kläder från deras butik/kedja)

• enola
    legomum skrev 2019-03-09 17:23:51 följande:

Vissa kläder kanske du kan byta om de inte är tvättade än förstås.

Man brukar inte ens behöva kvitto för det längre, speciellt inte om det är något speciellt som finns tex på newbie som inte finns någon annanstans. (att de ser det är kläder från deras butik/kedja)

Fast de har ju valt att köpa blå saker trots att de redan visste att det skulle bli en flicka. Varför skulle de vilja byta? :)
  • legomum
    enola skrev 2019-03-09 20:53:16 följande:
    Fast de har ju valt att köpa blå saker trots att de redan visste att det skulle bli en flicka. Varför skulle de vilja byta? :)
    Tack!
    Jag inser att jag inte har läst hela inlägget, jag hade aldrig svarat så som jag gjorde då.

Och du har helt rätt, inte ska de byta om de vill ha kläderna.

Kan inget annat än be TS om ursäkt för att jag inte läste hela inlägget. Svaret blev som sagt var väldigt off. Självklart ska du behålla barnkläderna som ni valt.

• enola
    legomum skrev 2019-03-09 23:17:29 följande:

Tack!

Jag inser att jag inte har läst hela inlägget, jag hade aldrig svarat så som jag gjorde då.

Och du har helt rätt, inte ska de byta om de vill ha kläderna.

Kan inget annat än be TS om ursäkt för att jag inte läste hela inlägget. Svaret blev som sagt var väldigt off. Självklart ska du behålla barnkläderna som ni valt.

Lätt hänt! Man bara skummar igenom och missar en del. Been there, done that! :)
  • mammalovis

Vi hade svart overall och rosa mössa på vårt barn och barnet blev ändå tilltalat som pojke. Så länge ni inte bryr er om vad andra tror så är väl valet helt fritt.

Jag valde att köpa lite flickigt efter bb, innan dess hade vi neutralt i vitt, blått, rött och svart.

Svar på tråden Väntar en flicka och har köpt allt i blått