• Finlandssvensk

Magsjuka eller annat?

Hej!

Har en 1,5 årig kille som hade 38,0 graders feber i söndags. Bajsade då diarré 5 gånger. Febern försvann efter en dag men sedan dess har han haft illaluktande diarréer 2 ggr om dagen (förutom måndag när han bajsade som en smet i konsistensen en gång). Idag hittills har han bajsat löst 3 ggr. Annars inte alls allmänpåverkad. Vi föräldrar har inte haft symptom (Jag tycker vi borde fått magsjuka då vi inte varit SÅ noga med hygienen). Kan magsjuka bete sig såhär eller kan det vara nåt annat?

Hälsningar,

Förstagångsmamma som inte haft magsjuka sen hon var liten

• Svar på tråden Magsjuka eller annat?
  • brallison

Jag har inte haft magsjuka heller nån gång (ingen i familjen haft det, peppar-peppar), så kan inte säga nåt om just smittsamheten. Däremot undrar jag - äter/dricker han bra? Hur mår har i övrigt? Hur ofta kissar han?
    Det borde inte vara matförgiftning - den brukar gå över mycket fortare. Ingen ny mat som han skulle kunna reagera på?

• Finlandssvensk
    brallison skrev 2019-03-07 14:57:14 följande:

Jag har inte haft magsjuka heller nån gång (ingen i familjen haft det, peppar-peppar), så kan inte säga nåt om just smittsamheten. Däremot undrar jag - äter/dricker han bra? Hur mår har i övrigt? Hur ofta kissar han?

Det borde inte vara matförgiftning - den brukar gå över mycket fortare. Ingen ny mat som han skulle kunna reagera på?

Han mår hur bra som helst och kissar som vanligt. Han äter och dricker som vanligt. Ingen ny mat. Inget ovanligt alls alltså, förutom diarré...
  • Anonym (Jgjf)

Magsjuka kan komma i form av kräkningar och/eller lös mage så visst kan det vara magsjuka även om ingen annan i familjen blivit sjuk. Sedan kan förkylning ?gå ner i magen? så det kan även vara att det blivit obalans i hans mage efyer det. Så håll honom hemma tills han är normal i magen + 48 timmar. Går det inte över inom kontakta BVC/vc och kolla med dom

• Finlandssvensk
    Anonym (Jgjf) skrev 2019-03-07 15:13:56 följande:

Magsjuka kan komma i form av kräkningar och/eller lös mage så visst kan det vara magsjuka även om ingen annan i familjen blivit sjuk. Sedan kan förkylning ?gå ner i magen? så det kan även vara att det blivit obalans i hans mage efyer det. Så håll honom hemma tills han är normal i magen + 48 timmar. Går det inte över inom kontakta BVC/vc och kolla med dom

Och det är normalt med att vara inne på dag 5 med diarré? På 1177 stod det att småbarn har diarré ett par fagar
  • Anonym (Jgjf)
    Finlandssvensk skrev 2019-03-07 15:27:54 följande:

Och det är normalt med att vara inne på dag 5 med diarré? På 1177 stod det att småbarn har diarré ett par fagar

Vanligt och vanligt, kan inte säga att det är si eller så vanligt/ovanligt. Är du osäker kontakta som sagt var vc eller BVC. Där vet du att du får svar från utbildade människor, det vet du inte om du ställer medicinska frågor på nätet
  • Finlandssvensk
    Finlandssvensk skrev 2019-03-07 15:27:54 följande:

Fast nu när jag läser vidare så kan diarrén hålla på upp till en vecka, så det kanske är det då :)
Svar på tråden Magsjuka eller annat?