Tips behövs: Min svärson uttrycker har mot Sverige och svenskar så ofta han kan
Jag har nu varit ihop med en man i 3 år och han har en son på just fyllda 10 år. Vi bor i Norge, jag är svensk och de andra norska. Sonen är hos oss annan var helg.
Jag vill berätta om helgen som varit.
I lördags äter vi ägg och bacon till frukost. Vi pratar om att vi ska åka till Sverige på dagen och handla. Jag säger att vi kan köpa ägg varpå sonen säger ?nei jeg liker ikke svenske egg?. Pappan säger att vi ska köpa bacon och samma reaktion på det från sonen. Pappan säger då att vi alltid äter svenskt bacon.
När vi sagt oss i bilen säger sonen att jag måste gå ur bilen för att om man åkt över gränsen som svensk så kommer man inte tillbaka till Norge. Han upprepar att jag måste gå ur bilen.
Väl framme i Sverige går vi på restaurang och ska äta lunch. Sonen klagar direkt att han inte förstår något av menyn-han har knappt öppnat den.
Hans pappa kommer på att sonen ska klippa sig, varpå sonen protesterar direkt. Ingen svensk ska klippa honom! I Danmark går det bra, även i Norge men absolut inte i Sverige! Svenskar kan inte klippa enligt honom.
Vi stannar senare utanför en frisör men de har stängt och han jublar högt av glädje för att han slipper.
Såhär fortsätter resten av helgen, men ska bara ta ett exempel till:
Sonen är besatt av Mästarnas mästare. Han sträcktittar på gamla säsonger, gör deras övningar och tävlar med sig själv. Så sitter jag och ser på nya säsongen som just startat och han kommer dit. När han får veta att det är den svenska vill han INTE se. Så kommer sammandraget av Karolina Klüft 800m och då säger han ?hun er i vartfall ikke verldensmester? jo, svarar jag. Det var hon.
Så kommer huset de bor i fram och han frågar om det är samma som de norska bor i. Jag vet inte. Då säger han att inga svenskar får vara där. Jag känner att jag kokar.... jag frågar varför han säger så. Han säger att det är norskt och inga svenskar får vara där. Jag svarar att alla får vara precis där de vill. Då säger han ?så du menar att de som skjuter får vara var de vill?
-nej men det har inget med nationalitet att göra. Alla får vara där de vill och det där är i Grekland. De som vill andra illa har inte med nationalitet att göra.
Jag har pratat med hans pappa och han säger att jag inte ska låta mig bli provocerad eller mobbad av en nioåring, men jag vet inte hur jag ska tackla det här. Jag tänker att om jag ignorerar och inte blir provocerad slutar han, men det blir värre. Är det någon som har ett konkret tips på hur jag ska bemöta det här?