• KaffekoppenJag

Magsjuka, hur vet man? 1 vecka gammal

Min bebis är 9 dagar gammal och ett litet kräkbarn, ingen av mina andra 2 var kräkbarn så har ingen aning. Han kräks mer eller mindre lite då och då. Oftast bara en liten svätt efter maten. Helammar och har massor med mjölk. Han är matfrisk dessutom! Han är inte världsbäst på att rapa ännu...

Idag när jag skulle byta blöja kom en riktig kastadkräkning som dessutom luktade lite riktigt kräk och var ganska tjock. Inte som när han nyss ätit och bara överflödet kommer upp.

Hur fasiken vet man om han har magsjuka eller om det bara var hans första större kräkning?

Diarré är ju oxå svårt att avgöra eftersom bajset ändå är löst?

Så hur vet man? Kan tillägga att jag har magsjukfobi...

• Svar på tråden Magsjuka, hur vet man? 1 vecka gammal
  • legomum

Finns lukten där så finns inga tvivel kan jag tycka. Men ring 1177 för rådgivning så du får lite tips därifrån att tänka på då bebis är helt ny.

• KaffekoppenJag

Förstår inte vars det ska komma ifrån.... Ingen av oss har varit sjuka och inte varit nånstans...

Stank ju inte av kräkset exakt så som det brukar göra vid magsjuka men lite luktade det...

• syntharen

Som jag förstått det är det väldigt ovanligt att så små bebisar får magsjuka. Det var säkert så att magen var ordentligt fylld och när du bytte blöja så blev det lite tryck på magen så det åkte upp.

Luktar kräk nåt speciellt när man är magsjuk? Jag tycker kräk luktar lika oavsett som vuxen... bebiskräk när man helammar luktar ju bara mer eller mindre surt.

• tjockobbe

Superviktigt med rapen! Ge dig inte förrän han rapar. Glad Satt ibland läänge med en av mina innan det kom en rap. 

Kanske lite mindre mat åt gången också, så magen hinner smälta och utveckla sig vidare. Glad Min största kräktes ofta när hon fick för mycket, hon hade inget riktigt stopp själv så fick själv kontrollera och ge mindre. Svårt när man ammar, men värt ett försök. 

• KaffekoppenJag
    tjockobbe skrev 2019-03-18 18:15:42 följande:

Superviktigt med rapen! Ge dig inte förrän han rapar.  Satt ibland läänge med en av mina innan det kom en rap. 

Kanske lite mindre mat åt gången också, så magen hinner smälta och utveckla sig vidare.  Min största kräktes ofta när hon fick för mycket, hon hade inget riktigt stopp själv så fick själv kontrollera och ge mindre. Svårt när man ammar, men värt ett försök. 

Jo jag försöker, försöker även rapa mitt i maten ibland, så han får äta lite försöka rapa och sen äta lite till.

Men rapen där vill inte riktigt komma alla gånger ????

Ska försöka det där med lite mindre mat åt gången och kanske lite oftare?
    syntharen skrev 2019-03-18 18:11:45 följande:

Som jag förstått det är det väldigt ovanligt att så små bebisar får magsjuka. Det var säkert så att magen var ordentligt fylld och när du bytte blöja så blev det lite tryck på magen så det åkte upp.

Luktar kräk nåt speciellt när man är magsjuk? Jag tycker kräk luktar lika oavsett som vuxen... bebiskräk när man helammar luktar ju bara mer eller mindre surt.

Ja den var nog riktigt fylld, han hade ätit ganska mycket typ 35 min innan och inte riktigt kunnat rapa ordentligt, åkt lite bil och sen blöjbyte så kan ju vara så att det vände I magen och kom upp tänker jag... Men brukar bebiskräk vara "tjockt"? Mest bara varit med om typ ren mjökkräka där det varit precis som om han bara spottat ut mjölken....
  • tjockobbe
    KaffekoppenJag skrev 2019-03-18 18:31:44 följande:
    Jo jag försöker, försöker även rapa mitt i maten ibland, så han får äta lite försöka rapa och sen äta lite till.

Men rapen där vill inte riktigt komma alla gånger ????

Ska försöka det där med lite mindre mat åt gången och kanske lite oftare?
    syntharen skrev 2019-03-18 18:11:45 följande:

Ja den var nog riktigt fylld, han hade ätit ganska mycket typ 35 min innan och inte riktigt kunnat rapa ordentligt, åkt lite bil och sen blöjbyte så kan ju vara så att det vände I magen och kom upp tänker jag... Men brukar bebiskräk vara "tjockt"? Mest bara varit med om typ ren mjökkräka där det varit precis som om han bara spottat ut mjölken....
    Ja precis, lite mindre åt gången och oftare så får hinner magen med lite bättre kanske. Glad
  • modsey

Osannolikt att en sådan liten blivit smittad. Låter som det är lite mycket mat som ätits häftigt, inte rapat ordentligt eller så.

• SI12344

Min son kräktes mycket kaskader första månaderna (mängder i perioder, ibland inte alls) och det luktade surt och fränt. Nästan lite ystat av magsaften. Fruktansvärt. Men absolut inte magsjuka!

Jag hade överproduktion, tror det var därför han kräktes på det sättet, han kunde äta mer än vad som fick plats.

Vi kallade vanliga överskottskräkningar för gulliga eftersom hans var så extrema, ingen trodde oss!

Svar på tråden Magsjuka, hur vet man? 1 vecka gammal