• Anonym (Exfru)

Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det

Mitt ex och jag var gifta i 18 år. Större delen av äktenskapet var "sådär", jag var inte lycklig. Vi passade inte ihop personlighetsmässigt, han blev aldrig riktigt glad eller riktigt arg - allt var bara mittemellan. Han ville sällan hitta på något, var knepig och skum. Ville aldrig bjuda till eller anpassa sig, kallade sig själv "mellanmjölk".  Vi samarbetade bra om barnen dock, det gjorde vi.

Så ville jag skilja mig och numera bor vi isär. Det har gått över ett år och vi har båda hittat nya förhållanden. Jag har haft enorm tur med min nya karl, han är otroligt snäll, omtänksam, rolig, snygg, bra i sängen - allt jag vill ha. Jag är väldigt kär i honom och saknar honom så fort han inte är nära. Mina barn tycker mycket om honom.

Mitt ex har också hittat en kvinna, och av någon anledning så gör det mig så förbannad. Hon är av utländsk härkomst - och nu plötsligt är det heeeelt ok för honom att anpassa sig till hennes seder, hennes kultur osv. Nu är han helyllemannen, uppvaktar henne och håller på - medan jag knappt fick en blomma under våra årtionden. Mitt ena barn avskyr henne, vilket gör allt komplicerat. Men ALLT är toppen för aset jag varit gift med, hon har bland annat lovat att

han aldrig ska behöva vara med på de stora middagar/tillställningar som hennes kultur medför

de "bara kan ligga" om han vill, det är heeeeelt ok för henne

de kan ha ett förhållande varannan vecka i massor med år, om det passar honom bäst

osv, osv. Han får INGA krav på sig alls, nej då. Och hon är ju då den mest perfekta kvinnan i mannaminne, ALLT går i rosenrött för honom.

Jag är jättekär i min nya karl, men jag vare sig inbillar mig eller vill låtsas att han är perfekt. Hans "fel" fungerar för mig dock. Men mitt ex har ju hittat den ultimata kvinnan för honom, enligt honom. Och jag antar att det gör mig bitter, för han var fan inte lätt att leva med dessa årtionden.

Jag fick kämpa hårt, och nu menar han att det är tack vare att han var så sketen mot mig som han nu fått en uppenbarelse (genom skilsmässan) och vill vara den här "nya, perfekta" mannen... Jag uppskattar inte att jag spenderat flera årtionden som någon slags försökskanin åt honom, för att han ska bli perfekt för någon annan. Det tycker jag är förbaskat dåligt sagt. Tack för det liksom; jag spenderade eoner av tid på att försöka leva med någon som var totalt ego - men NU har han sett ljuset..! 

Med det sagt så tycker jag det är lite bondfångeri över alla hennes löften till honom också... Nej då, INGET trist (för honom) ska han behöva utstå - han ska bara behöva ligga med henne och umgås när han känner för det. Han ska inte behöva bli sambo (trots att hon har kass ekonomi), de ska enligt henne leva på varannan vecka i åratal... Och om den saken tror jag vad jag vill, tror hon använder lite psykologi där och kommer börja trycka på så småningom. Så sitter han där och är sambo en dag utan att fatta vad som hände, med hela hennes släkt i samma hus

Men jag vet inte varför jag blir så förbannad på honom, Jag vill inte vara ihop med honom, JAG längtade efter att skilja mig. Jag är lycklig med min nya - men ändå stör mitt ex mig så förbannat.

Någon som kan ge råd eller åsikter, varför blir det såhär?!

• Svar på tråden Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Kanske) skrev 2019-03-19 22:30:33 följande:

Du fokuserar alldeles för mkt på det negativa och att vara bitter.

Om du istället lägger den energin på ditt nya förhållande och att må bra kommer du må bättre. Din inställning är allt.

Lev i nuet, inte i det förgångna.

Logiskt sett vet jag att det du skriver är sant, men så förbaskat svårt att genomföra det i praktiken känner jag just nu
  • Anonym (Sad)

Det tog dej 18 år innan du kom underfund med att han var en "skitstövel"?

Varför skilde du dej inte tidigare, han kan väl inte vara så dålig som du säger om ni var ihop under alla åren?

Sen undrar jag hur han har tyckt under åren, han borde märkt av att du inte var intresserad av honom.

Att du har synpunkter på hans nya, verkar för mej,  inte tycker att han ska ha det bra och att det blir "värre" för dej när det går bättre o bättre för honom.

• Anonym (Gå vidare)

Kanske du skulle låta bli att ta reda på detaljer kring vad hon och han har för dealer sins emellan och vad hon säger och inte?

Det enda ni har med varandra att göra nu är barnen, så det som rör dem behöver ni enas kring. Men allt det övriga har du inte med att göra. Uppenbarligen gör det inte dig gott alls att veta så varför gräva runt i det? Gå vidare och låt han leva sitt liv. 

• Anonym (6)

Mycket låter märkligt i deras förhållande, men det som är märkligare är att du känner till detta.

Du är inte hans partner längre och har ingen rätt att ha insyn i hans förhållande.

Lägg inte energi på att ta reda på sådana detaljer, det förgiftar ditt sinne.

Det behöver inte ens vara sanningen. Då har du ju dessutom varit bitter ännu mer i onödan.

Fokusera på vad som är bra i ditt liv istället för vad du ogillar i din expartners förhållande.

• Anonym (Louise)
    Anonym (Sad) skrev 2019-03-20 10:17:30 följande:

Varför skilde du dej inte tidigare, han kan väl inte vara så dålig som du säger om ni var ihop under alla åren?

Sen undrar jag hur han har tyckt under åren, han borde märkt av att du inte var intresserad av honom.

Att du har synpunkter på hans nya, verkar för mej,  inte tycker att han ska ha det bra och att det blir "värre" för dej när det går bättre o bättre för honom.

Det är tyvärr vanligt att folk fortsätter att vara ihop fast man egentligen borde göra slut. Många är rädda för att vara ensamma. Vissa står inte ut med tanken på att bara få se barnen varannan vecka så de stannar. Människan har också en förmåga att vänja sig vid hur det är.

Jag vet inte vad som gäller i TS fall men jag tycker inte att man kan peka finger åt henne för det
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Sad) skrev 2019-03-20 10:17:30 följande:

Naturligtvis blev han inte en skitstövel över en natt, det var en process under många år. Ökat egotänk osv. Och man förlåter mycket innan det börjar ta emot på allvar. Och när det börjat ta emot på allvar försöker man lite till, för man vill inte ge upp för fort. Och när det verkligen, verkligen tar emot så försöker man ännu mer för att man har barn ihop.

Jag är helt övertygad om att du sett detta i din omgivning, de flesta som är gifta skiljer sig liksom inte bara sådär.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Gå vidare) skrev 2019-03-20 11:39:00 följande:

Kanske du skulle låta bli att ta reda på detaljer kring vad hon och han har för dealer sins emellan och vad hon säger och inte?

Det enda ni har med varandra att göra nu är barnen, så det som rör dem behöver ni enas kring. Men allt det övriga har du inte med att göra. Uppenbarligen gör det inte dig gott alls att veta så varför gräva runt i det? Gå vidare och låt han leva sitt liv. 

Ja, jag har inte aktivt försökt ta reda på - det är han som upplyser mig. Han vill så klart gnida in hur bra allt är nu.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (6) skrev 2019-03-20 11:47:42 följande:

Mycket låter märkligt i deras förhållande, men det som är märkligare är att du känner till detta.

Du är inte hans partner längre och har ingen rätt att ha insyn i hans förhållande.

Lägg inte energi på att ta reda på sådana detaljer, det förgiftar ditt sinne.

Det behöver inte ens vara sanningen. Då har du ju dessutom varit bitter ännu mer i onödan.

Fokusera på vad som är bra i ditt liv istället för vad du ogillar i din expartners förhållande.

Det är ju han som upplyser mig, annars skulle det ju vara omöjligt för mig att veta. Jag anser mig inte ha "rätt" att få veta, men han talar om. 

Jag är jätteglad över mitt och min nyas förhållande, men så klart det svider att något jag lade ned så många år på resulterade i att jag "lärde honom" hur man ska vara bra liksom... Bara det att han missade det med mig.
  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Louise) skrev 2019-03-20 12:00:56 följande:
    Det är tyvärr vanligt att folk fortsätter att vara ihop fast man egentligen borde göra slut. Många är rädda för att vara ensamma. Vissa står inte ut med tanken på att bara få se barnen varannan vecka så de stannar. Människan har också en förmåga att vänja sig vid hur det är.

Jag vet inte vad som gäller i TS fall men jag tycker inte att man kan peka finger åt henne för det
    Jag var inte rädd för att vara ensam, däremot ville jag inte ta ifrån barnen deras kärnfamilj. Jag väntade helt enkelt tills våra barn var så stora att det kändes som att de skulle fixa en skilsmässa helt ok. Hade jag utgått från vad jag ville hade jag skilt mig 5 år tidigare minst.
  • Anonym (Skild och gift)

Du låter ju som mitt ex!

Hon dumpade mig men jag var den som hittade en ny, yngre, smalare, snyggare tjej (10 poäng)  med dubbel utbilding som mitt ex.

Jag "vaknade" dock också upp efter att exet dumpade mig. Jag insåg också att det var min ex-fru som hade gjort mig deprimerad och i mitt nya förhållande tog jag mig helt enkelt ur depressionen. Och självklart lärde jag mig hur man INTE ska vara i ett förhållande. Annars vore man ju korkad. Jag hoppas hon också lärde sig så hon kan vara bätter fru till sin nya man.

Så ja, det är kanske trist att din man är "gladare" idag med sin nya än vad han var med dig. Men den mannen du ser nu fanns aldrig i ditt liv. Hade du stannat hade han varit samma gamla tråkiga man.

Så din gamla man är i princip död och den ny mannen (ditt ex) hade aldrig funnits om inte du lämnat.

Köp läget och gåvidare med din nya man. Så länge du är bitter på ditt ex kommer du aldrig lämna ditt gamla förhållande. Och vem vinner på det?

(Dock intressant att läsa om varför du är arg. Nu förstår jag mitt ex bättre...)

Lycka till!

• Anonym (Psss)

Så här tänker jag om min separation.

Jag har inte heller varit nöjd med hur mitt ex betett sig. Massor av dåliga sidor, tjurig, ser inte mig och så vidare.

Men jag ser det mer som att vi inte passar ihop. Och att han inte varit rätt för mig men jag har inte varit rätt för honom heller. Så alla dåliga sidor kan jag ha varit med och lyft fram. Med någon annan tjej, som är rätt för honom, kanske han är helt annorlunda.

Och inte för att jag lärt honom hur han ska bete och berett vägen. Utan för att en ny tjej som passar honom tar fram bra sidor hos honom.

Vi var båda dåliga för varandra. Vi tigen båda fram dåliga sidor hos varandra.

Han har inte hittat nån ny ännu. Men trots att jag är väldens mest avundsjuka person så kan jag från botten av mitt hjärta känna att jag unnar honom att hitta en tjej som gör honom lycklig. För jag kunde inte det. Och han kunde inte göra mig lycklig. Han påstår att han vill att det ska vara vi. Men när han träffar den rätta, och får känna hur det egentligen ska kännas, då kommer han fatta att detta var det bästa för oss båda.

Jag har träffat en ny. Han tar fram underbara sidor hos mig. Men sen har jag självklart även lärt mig saker från mitt tidigare förhållande. Att man ska bekräfta varandra och så vidare.

Men det är så du måste se det. Att ingen av er var rätt för varandra. Du var olycklig i eran realtion. Han var det antagligen också. Kanske utan att veta om det.

• Anonym (Psss)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-03-20 20:14:53 följande:

Du låter ju som mitt ex!

Hon dumpade mig men jag var den som hittade en ny, yngre, smalare, snyggare tjej (10 poäng)  med dubbel utbilding som mitt ex.

Jag "vaknade" dock också upp efter att exet dumpade mig. Jag insåg också att det var min ex-fru som hade gjort mig deprimerad och i mitt nya förhållande tog jag mig helt enkelt ur depressionen. Och självklart lärde jag mig hur man INTE ska vara i ett förhållande. Annars vore man ju korkad. Jag hoppas hon också lärde sig så hon kan vara bätter fru till sin nya man.

Så ja, det är kanske trist att din man är "gladare" idag med sin nya än vad han var med dig. Men den mannen du ser nu fanns aldrig i ditt liv. Hade du stannat hade han varit samma gamla tråkiga man.

Så din gamla man är i princip död och den ny mannen (ditt ex) hade aldrig funnits om inte du lämnat.

Köp läget och gåvidare med din nya man. Så länge du är bitter på ditt ex kommer du aldrig lämna ditt gamla förhållande. Och vem vinner på det?

(Dock intressant att läsa om varför du är arg. Nu förstår jag mitt ex bättre...)

Lycka till!

Ehh, hon hade inte bra personlighet och så också då? Eller bara snygg, smal (smal, vem staplar ens upp det i en beskrivning med positiva egenskaper, e du 18 år?) och bra utbildning? Du låter jätteytlig. Är hon bara nån ung snygg statussymbol?
  • Anonym (mmm)

TS, man förändras. Det du och han hade och som ni till slut lämnade, var något som ni båda tillsammans mejslade fram under lång tid, på gott och ont. Till slut gick ni vidare, har nya relationer och sjävklart blir dessa relationer annorlunda mot er gamla, eftersom 50% i den nya relationen är en ny person + att ni själva blivit förändrade också. 

Totalt ologiskt att du ska störa dig över att han var en skitstövel förut men nu är så lycklig - du är ju detsamma. Han kanske tycker du var dålig på olika sätt och skilsmässan var säkert bra för både dig och honom.

Man kan inte ha kakan och äta den, skulle man kunna säga till dig. 
    Släpp honom, se till att du inte får veta mer om hur de har det. Prata inte med exet om du inte absolut måste. Gör vad du måste för att du själv ska slippa bli så irriterad, det är väl schysstast både mot dig själv och din nya kärlek? 

• Anonym (Skild och gift)
    Anonym (Psss) skrev 2019-03-20 20:41:05 följande:
    Ehh, hon hade inte bra personlighet och så också då? Eller bara snygg, smal (smal, vem staplar ens upp det i en beskrivning med positiva egenskaper, e du 18 år?) och bra utbildning? Du låter jätteytlig. Är hon bara nån ung snygg statussymbol?
    Jag pekade ut det mitt ex nu var svarsjuk på. Mitt ex är/var väldigt "ytlig" och en narcissist som såg ner på människor  (särskilt kvinnor) med lägre utbilding än henne. Särskilt om dom var snygga.

Hänger du med i resonemanget då?
  • Anonym (Psss)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2019-03-20 22:10:43 följande:

Jag pekade ut det mitt ex nu var svarsjuk på. Mitt ex är/var väldigt "ytlig" och en narcissist som såg ner på människor  (särskilt kvinnor) med lägre utbilding än henne. Särskilt om dom var snygga.

Hänger du med i resonemanget då?

Ah, ok, sorry. Missuppfattade ditt första inlägg.
Svar på tråden Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det