• morris11

Uppfostrar vi meningslösa barn?

Alltså jag bara undrar en grej: är det nån annan som känner igen sig i att många barn verkar ha slutat att göra saker för att få något. när jag säger till mina barn att dom får komma på nåt för att kunna få ihop pengar till typ en scooter eller bio eller glass eller va som så verkar dom helt frågande och ingen INGEN av deras kompisar (nu 12 o 14 innerstan stockholm) jobbar extra eller ens gör något för sin veckopeng.

jag bara undrar: är det  jag som skämmer bort mina barn eller känner någon igen sig i att vara ensam om att barnen tjatar om pengar men det verkar inte finnas nån "kultur" nu att barn ska göra nåt meningsfullt/sysslor/fixa fickpengar på egen hand och det blir bråk hemma när man typ inte swishar... 

• Svar på tråden Uppfostrar vi meningslösa barn?
  • louisa83
    Pope Joan II skrev 2019-03-22 08:46:49 följande:

För min del tycker jag att det är viktigt och väsentligt att barn får vara barn. Livet är inte så vansinnigt långt och åren passerar fort, jag förstår inte varför barn ska leva som om de vore vuxna under hela uppväxten. Jobba ihop pengar och saker, prestera för att få vara ledigam göra sig förtjänta av och så vidare. Jag tycker att barn per automatik är förtjänta av att vara barn. Barn och ungdomar ska utöver att de går i skolan ha roligt, njuta av livet, skapa för dem meningsfulla minnen och få utrymme att slippa vara bundna och tyngda av ansvar, tycker jag.

Här handlar det om när ungdomar kommer upp i tidiga tonåren, och vill ha saker utöver det vanliga, som märkeskläder eller någon dyr pryl. Då kan man ju tycka att det är bra om de inte bara får allt de pekar på. Då kan man antingen bara säga nej och så var det med det, eller så kan man också få dem att tänka till lite och komma på lite sätt att själva tjäna ihop detta. Föräldrarnas pengar växer ju faktiskt inte på träd. Och det är väl bra att man lär barnen detta. Och att sakerna de får inte ska bli tagna för givna. Om de lätta extrajobben som barnen får är just frivilliga, så förstår jag inte hur detta skulle skada barnen. Det är ju ett val de gör, de kan välja att inte göra det. Jag känner ingen som mått dåligt över detta. Däremot är det såklart skillnad mellan den här typen av arbete, som jag tycker är konstruktiv, och den typen av arbete som min egen pappa gjorde som 8-åring i efterkrigstidens Grekland, där han fick bära på tunga färgburkar hela dagarna i hans pappas affär, tills hans händer blödde, och gick iaf hungrig till sängs varje kväll.

Och det här med att barn ska vara barn, då är det väl inte bra att de går i skolan heller då? Barn vill ju inte sitta stilla i ett klassrum utan vara ute och springa eller hur? Varför förbereda dem inför vuxenvärlden öht?
  • Pope Joan II
    louisa83 skrev 2019-03-22 15:08:09 följande:
    Här handlar det om när ungdomar kommer upp i tidiga tonåren, och vill ha saker utöver det vanliga, som märkeskläder eller någon dyr pryl. Då kan man ju tycka att det är bra om de inte bara får allt de pekar på. Då kan man antingen bara säga nej och så var det med det, eller så kan man också få dem att tänka till lite och komma på lite sätt att själva tjäna ihop detta. Föräldrarnas pengar växer ju faktiskt inte på träd. Och det är väl bra att man lär barnen detta. Och att sakerna de får inte ska bli tagna för givna. Om de lätta extrajobben som barnen får är just frivilliga, så förstår jag inte hur detta skulle skada barnen. Det är ju ett val de gör, de kan välja att inte göra det. Jag känner ingen som mått dåligt över detta. Däremot är det såklart skillnad mellan den här typen av arbete, som jag tycker är konstruktiv, och den typen av arbete som min egen pappa gjorde som 8-åring i efterkrigstidens Grekland, där han fick bära på tunga färgburkar hela dagarna i hans pappas affär, tills hans händer blödde, och gick iaf hungrig till sängs varje kväll.

Och det här med att barn ska vara barn, då är det väl inte bra att de går i skolan heller då? Barn vill ju inte sitta stilla i ett klassrum utan vara ute och springa eller hur? Varför förbereda dem inför vuxenvärlden öht?
    Ja, det kan man väl tycka om man tycker det. Jag hindrar ingen från att tycka som du gör. Jag tycker för min egen del att det gått utmärkt att lära mina barn hur viktigt det är att ha ambitioner, god ekonomi, arbetsmoral och lång rad andra färdigheter samtidigt som de fått vara barn och senare obekymrade ungdomar. De har därtill fått det mesta de pekat på, inte sällan har de fått betydligt mer än så eftersom jag själv har välfungerande pekfingrar. Det har fungerat fint det också.

Jo, jag tycker att det är bra att de går i skolan. Det är som bekant skolplikt men inte arbetsplikt för barn och tonåringar, och det får väl sägas vara nog så talande i sig. 
  • louisa83
    Pope Joan II skrev 2019-03-22 16:36:18 följande:

Ja, det kan man väl tycka om man tycker det. Jag hindrar ingen från att tycka som du gör. Jag tycker för min egen del att det gått utmärkt att lära mina barn hur viktigt det är att ha ambitioner, god ekonomi, arbetsmoral och lång rad andra färdigheter samtidigt som de fått vara barn och senare obekymrade ungdomar. De har därtill fått det mesta de pekat på, inte sällan har de fått betydligt mer än så eftersom jag själv har välfungerande pekfingrar. Det har fungerat fint det också.

Jo, jag tycker att det är bra att de går i skolan. Det är som bekant skolplikt men inte arbetsplikt för barn och tonåringar, och det får väl sägas vara nog så talande i sig. 

Men det låter så dramatiskt när du säger att du låtit dem vara barn. Bara för att man uppmuntrar sitt barn till att gå ut med hundar några ggr i veckan eller göra nåt extra hemma utöver deras grundsysslor och ge dem en peng för det är att ta bort deras barndom? Tror du att 12-14 åringar är så känsliga?
  • Jamesdio

Inte törs man väl släppa iväg någons barn med hundarna? Det kan ju hända så mycket som man då inte har kontroll över. Och dessutom finns nog inte behovet så man är inte beredd att betala för det heller.

• louisa83
    Jamesdio skrev 2019-03-22 17:50:27 följande:

Inte törs man väl släppa iväg någons barn med hundarna? Det kan ju hända så mycket som man då inte har kontroll över. Och dessutom finns nog inte behovet så man är inte beredd att betala för det heller.

Min syrra har hund, hon bor ensam, ibland måste hon vara borta många timmar, då tar hon hjälp av en tjej som går ut med hunden
  • CH2O2
    louisa83 skrev 2019-03-22 18:05:51 följande:

Min syrra har hund, hon bor ensam, ibland måste hon vara borta många timmar, då tar hon hjälp av en tjej som går ut med hunden

Hur gammal är den tjejen?
  • Pope Joan II
    louisa83 skrev 2019-03-22 17:35:52 följande:
    Men det låter så dramatiskt när du säger att du låtit dem vara barn. Bara för att man uppmuntrar sitt barn till att gå ut med hundar några ggr i veckan eller göra nåt extra hemma utöver deras grundsysslor och ge dem en peng för det är att ta bort deras barndom? Tror du att 12-14 åringar är så känsliga?
    Jaha. Själv tycker jag att det låter rimligt, roligt, bra och annat positivt att låta barn vara barn. Innebörden i det är att jag inte velat att mina barn skulle vara uppbundna med sysslor så att de inte närhelst de så önskat kunnat göra något annat som de hellre ville göra. Så därför har till exempel alltid vi vuxna haft huvudansvaret för husdjuren så att barnen kunnat göra det de ville av omvårdnaden om desamma. 

Våra ungar har heller inte haft några grundsysslor, och därav heller inga extrasysslor. Det betyder inte att de inte på frivillig väg hjälpt till med allt möjligt, för det har de verkligen gjort. 

Vad gäller tonåringar så handlar det inte för mig om att de skulle vara särskilt känsliga, det är väl en fri tolkning som du gör. Jag har velat underlätta för mina barn och det har jag också gjort, om du eller någon annan inte vill göra det för era barn så är det ert val. Jag och mina numera vuxna barn är nöjda med hur vi haft det tillsammans. 
  • Anonym (tveksam)

Lite både och.

Min son är 14, tycker han har allt och vill inte köpa något särskilt. Han kan oftast inte ens komma på nåt som han vill ha i födelsedagspresent eller julklapp och tycker därför inte att han behöver jobba i sommar. Han tycker inte om shopping rent allmänt och vill knappt handla nya kläder heller, vi får tvinga honom när vi tycker att de är urvuxna. Han sparar nästan hela sin månadspeng och pengar han fått från födelsedagar och har ca 5000 kr nu som är helt hans egna att använda. Hans jämnåriga slösar bort sina pengar på godis, spel, utemat, samlarprylar säger han.

Han roar sig med datorn och spelar fortfarande spel som han köpte eller fick för flera år sedan, eller så läser han gratisböcker (med hundratals kapitel, finns hur mycket som helst) och ser på film på datorn, eller med oss så klart. Spelkonsol har vi inte.

Så i julas fick han faktiskt inget, vi sa att vi handlar när han vill ha nåt. Jag har inget krav på att man ska sommarjobba efter åttan, kanske inte efter nian heller men i gymnasiet tycker jag det vore bra om han hittade ett tjobb på timmar, nästan vad som helst. Vi får väl se hur det låter då.

Men om man inte behöver pengar och inte vill ha nåt särskilt, varför ska man jobba på sommaren då, egentligen? Det hade nog inte jag heller gjort, men min uppväxt var annorlunda än hans och jag kände ett större behov av att tjäna pengar.

• Anonym (tveksam)
    Anonym (Curlingförälder) skrev 2019-04-07 16:11:22 följande:

Forskning visar att det går bra för de curlade barnen. De både mår bra och lyckas väl i livet.

hejlskov.se/aktuell-debatt/om-curlingforaldraskapets-resultat-och-konsekvenser/

Inte för den jag känner vars mamma gjorde hans uppsatser i gymnasiet.

Han blev utsparkad från juristlinjen med buller och bång för fusk några år senare, och har sedan dess bara haft okvalificerade vårdjobb.
  • Anonym (Curlingförälder)
    Anonym (tveksam) skrev 2019-04-07 17:11:54 följande:

Inte för den jag känner vars mamma gjorde hans uppsatser i gymnasiet.

Han blev utsparkad från juristlinjen med buller och bång för fusk några år senare, och har sedan dess bara haft okvalificerade vårdjobb.

Alltså...
Svar på tråden Uppfostrar vi meningslösa barn?