Pope Joan II skrev 2019-03-22 08:46:49 följande:
För min del tycker jag att det är viktigt och väsentligt att barn får vara barn. Livet är inte så vansinnigt långt och åren passerar fort, jag förstår inte varför barn ska leva som om de vore vuxna under hela uppväxten. Jobba ihop pengar och saker, prestera för att få vara ledigam göra sig förtjänta av och så vidare. Jag tycker att barn per automatik är förtjänta av att vara barn. Barn och ungdomar ska utöver att de går i skolan ha roligt, njuta av livet, skapa för dem meningsfulla minnen och få utrymme att slippa vara bundna och tyngda av ansvar, tycker jag.
Här handlar det om när ungdomar kommer upp i tidiga tonåren, och vill ha saker utöver det vanliga, som märkeskläder eller någon dyr pryl. Då kan man ju tycka att det är bra om de inte bara får allt de pekar på. Då kan man antingen bara säga nej och så var det med det, eller så kan man också få dem att tänka till lite och komma på lite sätt att själva tjäna ihop detta. Föräldrarnas pengar växer ju faktiskt inte på träd. Och det är väl bra att man lär barnen detta. Och att sakerna de får inte ska bli tagna för givna. Om de lätta extrajobben som barnen får är just frivilliga, så förstår jag inte hur detta skulle skada barnen. Det är ju ett val de gör, de kan välja att inte göra det. Jag känner ingen som mått dåligt över detta. Däremot är det såklart skillnad mellan den här typen av arbete, som jag tycker är konstruktiv, och den typen av arbete som min egen pappa gjorde som 8-åring i efterkrigstidens Grekland, där han fick bära på tunga färgburkar hela dagarna i hans pappas affär, tills hans händer blödde, och gick iaf hungrig till sängs varje kväll.
Och det här med att barn ska vara barn, då är det väl inte bra att de går i skolan heller då? Barn vill ju inte sitta stilla i ett klassrum utan vara ute och springa eller hur? Varför förbereda dem inför vuxenvärlden öht?