• HSOF

Bra eller dåligt att KD nu offentligt öppnar upp för samtal med SD?

Igår släpptes KD den så kallade BOMBEN. De kommer nu att börja behandla Sd som alla andra partier i riksdagen. Vilket innebär att de kan samtala med Sd om frågor som gynnar deras egna politik. Vilket för mig och de flesta övriga demokratiskt lagda i vårt land säkert verkar ganska logiskt och knappast något märkvärdigt.

Men en efter en av våra topppolitker, journalister och även vårt statliga mediehus tog snabbt sitt avstånd från KDs uttalade igår. Några axplock av utspel kommer här. Löfven citerade religösa sitat om att KD har sålt sin stjäl för att nå makt (något han själv nyligen gjort, men som han säkert glömt?) Fridolin jämförde utalandet med Hitler och vit makt, Annie Lööf, påstår att KD svikit sina väljare och tyckte, bl.a. att KD borde ha varit ärligare mot sina väljare innan valet (Något hon själv varit väldigt noga med). SVT kallade b.la sina motståndare för ett ?främlingsfientligt populistparti med rötterna i nynazismen?.

Bortser man från våran maktelit så vekar ändå de flesta vanliga människor tycka att detta är helt normalt och gör sig istället nojiga på våran maktelits uttalanden.

Så tänkte undersöka vad ni tycker här inne. Vet att detta forum har en lite vänstervridning och att det finns många som är väldigt negativa till SD men det har ju egentligen inte någon större betydelse i denna frågan som mer handlar om demokrati.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bra eller dåligt att KD nu offentligt öppnar upp för samtal med SD?
  • pk fantast
    FDFMGA skrev 2019-04-06 07:35:06 följande:
    Mm, fenomenet är märkligt såtillvida att oförmågan att förstå även enkla skeenden, enkel matematik, snarare är regel än undantag bland dem som vurmar för att SD:s politik ska omfattas av andra partier än SD och att dessa ska bli beroende av SD.

Det tycks finnas en nedärvd essens i SD-vurmarkulturen på nätet som innebär att man medvetet eller omedvetet alltid plaskar omkring i den politiska allfartsvägens högerdike utan att förstå vad som som verkligen händer uppe på vägen.

Påståendet tidigare i tråden med innebörden att C, L, V, MP och S ska lyssna på dem som vurmar för SD-samarbete blan M, KD och SD-väljare och inte till sina egna väljare eller påståendet att SD kommer att få över 100 procent är liksom bara två exempel på mångfalden av ignorans i högerdiket.
    Intressant. Är det någon som är trögtänkt. Inkompetent inom matematik. Så är det ju mr GAGGA himself. Är det så att du själv vurmar för SD? Omöjligt är det ju inte. De kampanjer du driver leder ju allt fler in i SD-fördärvet. Gör du det medvetet? Då har jag underskattat dig.

• pk fantast
    nihka skrev 2019-04-05 12:34:11 följande:
    Det där med matte ställer till det ibland

Fast jag tror jag hänger med i hur man har beräknat:

1+2+1x2+1x2+1= alla ska lyssna på SD, med JÅ i minnet
    Visst, i en demokrati i förfall så kan det trots allt underlätta om man lyssnar på nån annan än sig själv nån gång. Du borde testa.
  • FDFMGA
    pk fantast skrev 2019-04-15 23:30:33 följande:
    Intressant. Är det någon som är trögtänkt. Inkompetent inom matematik. Så är det ju mr GAGGA himself. Är det så att du själv vurmar för SD? Omöjligt är det ju inte. De kampanjer du driver leder ju allt fler in i SD-fördärvet. Gör du det medvetet? Då har jag underskattat dig.
    Det är gulligt att du drar din lans till försvar av dina medvurmare.

Det kan behövas ity att de är en smula vilse i tiden och i matematiken.

En studiecirkel kanske skulle kunna hjälpa där den högerpopulistiska spetskompetensen förkovrar sig i veckodagarnas följd eller enkel matematik.

Fast risken är uppenbar att ökad kunskap skulle innebära att vurmarna skulle sluta vurma för SD-samarbeteSkrattande
  • Ni blir inte av med mig
    FDFMGA skrev 2019-04-16 08:03:03 följande:
    Det är gulligt att du drar din lans till försvar av dina medvurmare.

Det kan behövas ity att de är en smula vilse i tiden och i matematiken.

En studiecirkel kanske skulle kunna hjälpa där den högerpopulistiska spetskompetensen förkovrar sig i veckodagarnas följd eller enkel matematik.

Fast risken är uppenbar att ökad kunskap skulle innebära att vurmarna skulle sluta vurma för SD-samarbeteSkrattande
    Den som sa det han var det brukade din mormor säga när hon var ung. Passar rätt bra på dig och ditt evinnerliga tjat om vurmare.
  • nihka
    Ni blir inte av med mig 

Jodå. Det tar bara 20 sekunder.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Ni blir inte av med mig
    nihka skrev 2019-04-16 23:03:06 följande:

Jodå. Det tar bara 20 sekunder.
    ...för mig att skapa ett nytt nick. Ni borde göra något åt detta.

Nåväl, ni har snart inga debattörer kvar. Inte så många som får plats i er trånga åsiktskorridor.
  • HSOF
    FDFMGA skrev 2019-04-15 11:36:44 följande:

Kul test inför EU-valet.

Själv borde jag enligt testet rösta på L - medan broderpartierna KD och SD fick mycket låga poäng.

www.svd.se/mer/om/eu-valkompassen/

Kan ju bero på att tidningen är en liberal tidning och självklart har en liberal agenda. Det rimmar ju även bra med att Sd hamnade lågt. Du ska nog inte ta en sån här undersökning så seröst utan bilda dig en egen uppfattning istället genom att lyssna på vad partierna har att säga själva ;)
  • FDFMGA
    HSOF skrev 2019-04-17 23:39:19 följande:
    Kan ju bero på att tidningen är en liberal tidning och självklart har en liberal agenda. Det rimmar ju även bra med att Sd hamnade lågt. Du ska nog inte ta en sån här undersökning så seröst utan bilda dig en egen uppfattning istället genom att lyssna på vad partierna har att säga själva ;)
    Tja, jag gjorde SVt:s test också - och där fick S något högre poäng än L, men skillnaden var marginell.

En annan skillnad var att SD blev det i särklass sämsta alternativet för mig, i det första testet var SD och KD ett lika illa val utifrån mina åsikter.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-04-18 23:41:34 följande:
    Tja, jag gjorde SVt:s test också - och där fick S något högre poäng än L, men skillnaden var marginell.

En annan skillnad var att SD blev det i särklass sämsta alternativet för mig, i det första testet var SD och KD ett lika illa val utifrån mina åsikter.
    Jepp. SD och KD på klar jumboplats även här.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2019-04-18 23:58:00 följande:
    Jepp. SD och KD på klar jumboplats även här.
    Jag gissar att L får så höga poäng för mig på grund av att de är det mest EU-vänliga partiet.

Och jag som röstade nej till EU i folkomröstningen på 90-taletSkrattande
  • smurfar

Jag röstar på att ja det är självklart!

• moderator är kommunist
    FDFMGA skrev 2019-04-19 00:14:41 följande:
    Jag gissar att L får så höga poäng för mig på grund av att de är det mest EU-vänliga partiet.

Jag gissar på att L får höga poäng av dig eftersom de blivit ett vänsterparti i MÖK. Ingen borgerlig väljare kommer rösta på L. Om inget drastiskt sker åker de ur riksdagen i nästa val.

• FDFMGA
    moderator är kommunist skrev 2019-04-20 19:03:11 följande:
    Jag gissar på att L får höga poäng av dig eftersom de blivit ett vänsterparti i MÖK. Ingen borgerlig väljare kommer rösta på L. Om inget drastiskt sker åker de ur riksdagen i nästa val.
    Nja, jag anser nog att din förmåga att bedöma politiska skeenden inte är möjlig att underskatta.

Men däremor är du duktig på att valla FL:s SD-vurmare och har så varit i alla de år jag har läst här, fast de är ju å andra sidan rätt lättvalladeSkrattande
  • K Markatta
    FDFMGA skrev 2019-04-19 00:14:41 följande:
    Varför röstade du nej?
  • FDFMGA
    K Markatta skrev 2019-04-21 00:47:50 följande:
    Varför röstade du nej?
    Bra fråga.

Ung och dum, kanske.

Jag vet inte om jag hade kunnat svara ordentligt på din fråga då. Jag gissar att jag skulle ha svarat att EU är ett projekt som inte kommer att stärka individen som en given del av samhället, EU kommer att däremot att skärpa klassklyftorna i Sverige. Vi har redan ett frihandelsavtal med EU iom att vi är med i EFTA (eller vad det kallades) - EU kommer bara att innebära att vi frivilligt begränsar vår rätt till självbestämmande - och liknande argument.

Sverige har förändrats oerhört mycket under de 25 år vi varit med, på gott och på ont. Att klassklyftorna har vuxit enormt, såväl materiellt som sociokulturellt är odiskutabelt - men ingen kan ju veta hur alternativet hade blivit, hur Sverige skulle ha sett ut om vi inte hade gått med.

Hursomhelst kan vi inte gå ur nu - även om jag personligen kan leka med tanken att det skulle vara positivt om Sverige och flertalet andra EU-länder skulle lämna unionen och forma en ny där kraven för medlemskap  skulle vara villkorat principer som pressfrihet, transparens avseende beslutsfattande, tydliga antikorruptionsregler, religionsfrihet - inklusive rätten till frihet från religion - med mera, med mera.

Kort sagt önskar jag att det vore möjligt att sparka forna Sovjetsatelliter som Ungern, Polen, Tjeckien, Rumänien, Bulgarien ut ur EU. Men man får väl nöja sig med att Turkiet aldrig kom med.
Svar på tråden Bra eller dåligt att KD nu offentligt öppnar upp för samtal med SD?