Ex med Asperger vägrar fatta att det är slut
Han är vuxen men har förvaltare. Grav dyslexi och sociala svårigheter generellt. Inte gått ut skolan och aldrig haft ett riktigt jobb. Svår uppväxt, dåliga relationer runt sig. Många knepigheter som kommit fram successivt som ledde till att jag gjorde slut, tydligt och enkelt, till en början respektfullt. Svarade på frågor, ältade tillsammans med honom för att hjälpa honom på traven. Hans oförmögenhet är en stor orsak till avslutet, jag ser noll framtid, men har sett det som ett slags handikapp och gett honom lite tid.
Tills det fick räcka, ältandet gick om och om igen, jag fick till slut vara så tydlig att det blev riktigt otrevligt och barnsligt från hans sida. Jag klippte all kontakt och bad honom aldrig att höra av sig igen.
Detta är några veckor sedan nu och nu har han dykt upp på mitt jobb vid två tillfällen. Första gången markerade jag tydligt och sade att detta inte är okej och att han inte kan dyka upp på min arbetsplats. Jag vill inte ha kontakt, det är gränsöverskridande och respektlöst. Han tar absolut inte in det utan säger att han inte har något val förutom det, eftersom jag blockat honom överallt, och för att han vill prata. Förklarar att jag inte har någon skyldighet att prata med honom och att han visst har ett val, att jag ju inte vill träffa honom. Och hur kan man ens vilja träffa någon som inte vill träffa en tillbaka?
Gång två kommer han medan jag arbetar tillsammans med en kollega, upptagen. Han står på håll och väntar på mig. Jag möter honom och säger ännu en gång att såhär gör man inte, jag har uttryckligen sagt att han inte kan komma till mitt jobb och gör han så igen ringer jag på vakterna eller polisen om det är vad som krävs. Samma sak igen, han är där för att han tycker att jag måste förstå honom och bara lyssna.
Jag vänder på klacken och går, han ropar efter mig att han önskar mig en fin dag.
Vad ska jag göra?