• Anonym (Lisa)

Ex med Asperger vägrar fatta att det är slut

Han är vuxen men har förvaltare. Grav dyslexi och sociala svårigheter generellt. Inte gått ut skolan och aldrig haft ett riktigt jobb. Svår uppväxt, dåliga relationer runt sig. Många knepigheter som kommit fram successivt som ledde till att jag gjorde slut, tydligt och enkelt, till en början respektfullt. Svarade på frågor, ältade tillsammans med honom för att hjälpa honom på traven. Hans oförmögenhet är en stor orsak till avslutet, jag ser noll framtid, men har sett det som ett slags handikapp och gett honom lite tid.

Tills det fick räcka, ältandet gick om och om igen, jag fick till slut vara så tydlig att det blev riktigt otrevligt och barnsligt från hans sida. Jag klippte all kontakt och bad honom aldrig att höra av sig igen.

Detta är några veckor sedan nu och nu har han dykt upp på mitt jobb vid två tillfällen. Första gången markerade jag tydligt och sade att detta inte är okej och att han inte kan dyka upp på min arbetsplats. Jag vill inte ha kontakt, det är gränsöverskridande och respektlöst. Han tar absolut inte in det utan säger att han inte har något val förutom det, eftersom jag blockat honom överallt, och för att han vill prata. Förklarar att jag inte har någon skyldighet att prata med honom och att han visst har ett val, att jag ju inte vill träffa honom. Och hur kan man ens vilja träffa någon som inte vill träffa en tillbaka?

Gång två kommer han medan jag arbetar tillsammans med en kollega, upptagen. Han står på håll och väntar på mig. Jag möter honom och säger ännu en gång att såhär gör man inte, jag har uttryckligen sagt att han inte kan komma till mitt jobb och gör han så igen ringer jag på vakterna eller polisen om det är vad som krävs. Samma sak igen, han är där för att han tycker att jag måste förstå honom och bara lyssna.

Jag vänder på klacken och går, han ropar efter mig att han önskar mig en fin dag.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Ex med Asperger vägrar fatta att det är slut
  • Anonym (eh va)

Nej TS. Lyssna inte på de som säger att ni ska ta ett sista snack. Han kan skriva ett brev om han vill prata av sig. 

Du är inte skyldig honom någonting. Skriv ner bevis på allt han gör. Var beredd att ringa polisen. Berätta för din situation till dina kollegor.

• Anonym (säg)
    Anonym (eh va) skrev 2019-03-24 08:24:16 följande:

Nej TS. Lyssna inte på de som säger att ni ska ta ett sista snack. Han kan skriva ett brev om han vill prata av sig. 

Du är inte skyldig honom någonting. Skriv ner bevis på allt han gör. Var beredd att ringa polisen. Berätta för din situation till dina kollegor.

Givetvis kan man skita i honom totalt. Ett brev kan vara bra OM personen kan uttrycka sig på det sättet. 

Men man kan också välja att vara medmänsklig och låta personen få prata eftersom det är vad personen säger sig behöva. Om det resulterar i att hon sen får vara i fred samt att killen mår bättre, så är det, enligt mig, en bra lösning. 
    Det kan ju också leda till att han i ev framtida förhållanden kan göra på ett annat sätt. 

Visst, det är inte TS skyldighet, det beror ju helt på vilken moral man har och hur man vill bemöta andra människor. Om han sen, efter det utlovade sista snacket ändå förföljer TS, ja då bör hon givetvis ringa polisen/vaktbolaget och också redan innan, som hon gjort, återigen påpeka att detta är vad som kommer att hända om han kontaktar henne mer. 
  • Anonym (eh va)
    Anonym (säg) skrev 2019-03-24 08:51:53 följande:
    Givetvis kan man skita i honom totalt. Ett brev kan vara bra OM personen kan uttrycka sig på det sättet. 

Men man kan också välja att vara medmänsklig och låta personen få prata eftersom det är vad personen säger sig behöva. Om det resulterar i att hon sen får vara i fred samt att killen mår bättre, så är det, enligt mig, en bra lösning. 
    Det kan ju också leda till att han i ev framtida förhållanden kan göra på ett annat sätt. 

Visst, det är inte TS skyldighet, det beror ju helt på vilken moral man har och hur man vill bemöta andra människor. Om han sen, efter det utlovade sista snacket ändå förföljer TS, ja då bör hon givetvis ringa polisen/vaktbolaget och också redan innan, som hon gjort, återigen påpeka att detta är vad som kommer att hända om han kontaktar henne mer. 
    Förstår vad du menar.

Men tolkade det på TS start som att hon redan haft ett sådant där sista snack och att han då inte förstod, så hon var tvungen att ta i rejält. Jag tolkar det därmed som hög risk att ett nytt "sista snack" skulle få killen att få nytt hopp.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (ooo) skrev 2019-03-24 07:59:03 följande:

I väldigt många trådar här på forumet, ges ofta rådet att ta ett sista snack (speciellt i trådar där det är TS som är den "andra personen" och mår dåligt och vill ha ett avslut) 

Kan du inte säga till honom att ni kan ha ett sista snack, kanske per telefon om det känns bättre. Då får han säga allt det där han vill säga, du behöver inte diskutera det eller bemöta de värst mycket utan bara att han får prata av sig. Jag har en vuxen son med asperger och han har stort behov av att få "prata färdigt". Jag är oklar över om det beror på diagnosen eller om det är hans personlighet (allt beror ju inte på diagnoser, vilket en del tycks tro här på forumet). Om ditt ex är likadan så kanske det är rätt väg att gå ändå, även om du just nu inte hade tänkt så. 

Vi har haft det s k sista snacket många gånger. Jag har bara lyssnat, svarat kort och gjort mer än vad jag behöver. Varit tydlig och sagt, nej jag vill inte träffa dig, nej, jag vill inte ha kontakt osv. Samtalen har alltid eskalerat, särskilt när han direkt efteråt kan svara ?det enda jag vill är att det ska vara bra mellan oss, att vi kan hälsa på varandra och att jag kan bli den du ringer om något händer och att vi kan vara vänner?. Ridå av ilska från min sida, han tar verkligen inte in att NEJ. Jag vill aldrig mer träffa dig, aldrig ha kontakt, jag kommer behandla dig som luft?. Och då börjar hans ältande om hur det kunde bli så här, hur jag kunnat vara så falsk, han har ju inte misshandlat mig och varför hatar jag honom så mycket, han har aldrig känt såhär förut osv.

Alltså det går inte, till slut har jag bara lagt på.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (eh va) skrev 2019-03-24 08:24:16 följande:

Han anser själv att han ju inte kan skriva eftersom han har så grav dyslexi och ärligt kan han knappt läsa. Jag ska börja dokumentera allt och nu vet han vad som händer om han gör något, jag kommer utan tvekan vidta åtgärder.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (säg) skrev 2019-03-24 08:51:53 följande:

Jag har gjort allt det, just för att undvika precis den här situationen men det har kvittat eller gjort saken värre. Han kommer få ta sina konsekvenser nu och jag har läst på lite om stalking och han prickar in på allt.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (eh va) skrev 2019-03-24 08:57:37 följande:

Förstår vad du menar.

Men tolkade det på TS start som att hon redan haft ett sådant där sista snack och att han då inte förstod, så hon var tvungen att ta i rejält. Jag tolkar det därmed som hög risk att ett nytt "sista snack" skulle få killen att få nytt hopp.

Du har tolkat mig helt rätt och ett till sista snack skulle han tolka som en invit utan tvekan. Känner verkligen hat mot honom just nu, det här suger så sjukt mycket energi.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (xyz) skrev 2019-03-24 02:52:20 följande:

Om du inte vill dra in polisen just nu så kontakta denna vännen, eller om det finns föräldrar, syskon, eller liknande i bilden. Se till att dokumentera det som händer, så att du har bevis och vittnen om du behöver dra det vidare till en polis-anmälan.

Om det finns en reception eller säkerhetskontroll att gå igenom för att nå dig på jobb (besökare går väl inte bara rakt in antar jag?) så informera dem om att denna personen inte ska släppas in. Om du har någon förtrogen på jobb kan du be denna videofilma (andra regler än ljudinspelning? Kolla upp det.) eller fota om han ändå dyker upp.

Hur är det i övrigt, dyker han upp på lokala Ica, utanför din port eller liknande?

Jo det är bara att gå rakt in till mitt jobb, en offentlig plats. Han har såvitt jag vet inte befunnit sig någon annanstans där jag brukar vistas, börjar dock fundera om något kan hända härnäst. Har vittnen och poliser i min familj som jag berättat för, vänner också såklart.
  • Anonym (Anna)

Om han dyker upp en gång till tycker jag att du ska kontakta polisen. Det är nog tyvärr det enda som funkar eftersom du redan försökt med allt annat.

• Anonym (Stalle)
    Anonym (Lisa) skrev 2019-03-24 09:53:18 följande:

Jo det är bara att gå rakt in till mitt jobb, en offentlig plats. Han har såvitt jag vet inte befunnit sig någon annanstans där jag brukar vistas, börjar dock fundera om något kan hända härnäst. Har vittnen och poliser i min familj som jag berättat för, vänner också såklart.

Jag jobbade oxå i ett köpcentrum för många åt sedan. Fick en stalker efter mig som oxå följde mig till jobb. Eller rättare sagt stod utanför på kvällen och väntade på mig. Så obehagligt. Jag fick ha eskort av väktaren till och från min cykel. Han gav upp efter några veckor tack o lov. Idag minns jag inte ens hans namn. Bara att han var advokat.
  • Anonym (xyz)
    Anonym (Stalle) skrev 2019-03-24 10:36:12 följande:
    Jag jobbade oxå i ett köpcentrum för många åt sedan. Fick en stalker efter mig som oxå följde mig till jobb. Eller rättare sagt stod utanför på kvällen och väntade på mig. Så obehagligt. Jag fick ha eskort av väktaren till och från min cykel. Han gav upp efter några veckor tack o lov. Idag minns jag inte ens hans namn. Bara att han var advokat.
    Fy vad läskigt!
  • MeraMia

Tror det är bäst att fortsätta ignorera. Och svara ALDRIG på nåt meddelande/brev/samtal.

Det kan va frestande att svara honom efter typ 350 gånger, men då lär han sig bara att han får svar om han kontaktar dig 350 ggr. Prata inte med honom när han kommer till ditt jobb. Be någon annan att säga att han ska gå därifrån, om du kan.

Jag har varit med om en liknande situation, en "light stalker". Det enda som gett mig lugn är att ALDRIG NÅNSIN SVARA på nåt han skriver. Jag var tydlig och ärlig, han vet att jag inte vill ha kontakt. Så jag måste strunta i känslan av att jag vill va schysst och artig. Han har gjort det omöjligt att ha kontakt, det är inte mitt fel. Det tog ca 1.5 år för mig att få va ifred, men om jag varit starkare från början och ignorerat även de trevliga "oskyldiga" smsen så hade det nog gått fortare att få va ifred.

• nihka
    Anonym (Lisa) skrev 2019-03-23 22:52:45 följande:

Vad ska jag göra?

Efter ett antal "sista snack" är det uppenbart att han är oförmögen att ta in att du vill något annat än vad han vill. Han ser all respons från din sida som bekräftelse på att du på något plan vill något som han sedan kan jobba vidare ifrån.

Bryt nu totalt. Luft. Förklara läget för din arbetsgivare och kom fram till hur ni ska hantera situationen när han dyker upp, för det kommer han att fortsätta göra tills du har hjälpt honom lära om att han inte kommer någonstans alls med det.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (säg)
    Anonym (eh va) skrev 2019-03-24 08:57:37 följande:
    Förstår vad du menar.

Aha. Jag förstår hur du menar Jag tolkade det inte så, iaf inte som att han fått prata klart. Det kan vara väldigt jobbigt för en del med diagnos. Det kan dock även vara så att han aldrig känner sig färdigpratad om pratet inte resulterar i att TS kommer tillbaka. Har haft snack med en kille med asperger, inte min, utan en väns fd kille, och han kunde för sitt liv inte förstå varför hans flickvän, som han tyckte, hellre ville vara med en annan kille. 
  • Anonym (Fkfb)

Diagnos eller inte. Man får inte trakassera andra människor. Är man del av samhället så får man följa samhällets lagar och de är tydliga i såna här frågor.

Klarar man inte av det ska man inte vara lös.

Svar på tråden Ex med Asperger vägrar fatta att det är slut