• Anonym (Ledsen)

Måste jag sälja hästen för att få försörjningsstöd?

För ett halvår sedan fick min dotter en egen ponny,något hon drömt om i flera år. Dessa två har varit totalt oskiljaktiga sedan dess.

Nu kommer jag att separera från min man pga plötsliga händelser och tanken som nu går upp för mig är att jag väl omöjligen kommer att kunna söka bostadsbidrag om jag har "tillgångar" i form av en häst?

Detta gör mig så oerhört ont då denna häst betyder allt för min flicka. Hon kommer bli fullkomligt förkrossad om jag måste sälja..

Någon som vet om det finns en möjlighet att behålla hästen och ändå få hjälp med bostadsbidrag?

Hästen kostar oss ca 4000:-/mån och kostade 20.000:- i inköp. Min man betalar inte ett öre av detta och kommer aldrig att göra heller då han anser att han inte har råd..

• Svar på tråden Måste jag sälja hästen för att få försörjningsstöd?
  • smulpaj01

Nej du kan självklart inte ha en häst om du har försörjningsstöd!

Bara att ens tro en sån sak känns som ett hån mot de som faktiskt har behov av ekonomisk hjälp från soc!

Sälj hästen eller ta ett kraftigt lån så du slipper ansöka om försörjningsstöd tills du kommit på fötter och kan försörja dig!

• BurningDiamond
    smulpaj01 skrev 2019-04-02 15:37:32 följande:

Nej du kan självklart inte ha en häst om du har försörjningsstöd!

Bara att ens tro en sån sak känns som ett hån mot de som faktiskt har behov av ekonomisk hjälp från soc!

Sälj hästen eller ta ett kraftigt lån så du slipper ansöka om försörjningsstöd tills du kommit på fötter och kan försörja dig!

Hade du sagt samma sak om det var din hund?
  • Anonym (Hmmmv)
    BurningDiamond skrev 2019-04-02 15:45:48 följande:

Hade du sagt samma sak om det var din hund?

Nej för en hund kostar inte 4000+per månad!

Man kan inte ens ha barn i ridskola om man har försörjningsstöd, det är en lyxsport!
  • BurningDiamond
    Anonym (Hmmmv) skrev 2019-04-02 15:49:55 följande:
    Nej för en hund kostar inte 4000+per månad!

Man kan inte ens ha barn i ridskola om man har försörjningsstöd, det är en lyxsport!
    Diskussionen handlar inte om de löpande utgifterna, TS påstår att hon kan få det att gå runt på normalbeloppet.
  • Anonym (Kim)
    BurningDiamond skrev 2019-04-02 18:50:34 följande:

Diskussionen handlar inte om de löpande utgifterna, TS påstår att hon kan få det att gå runt på normalbeloppet.

Var påstår TS det? I ts eller i den enda kommentaren (#11)?
  • Anonym (Hmmmv)
    BurningDiamond skrev 2019-04-02 18:50:34 följande:

Normalbeloppet ÄR 4000kr. Så mat, telefon, hygien, kläder, resor m.m behövs inte?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Kim) skrev 2019-04-02 19:08:31 följande:

Var påstår TS det? I ts eller i den enda kommentaren (#11)?

Såg att det blev fel i rubriken,men egentligen undrar jag både om försörjningsstöd samt bostadsbidrag i detta fallet.

Här skriver ts tydligt att de håller sig oerhört mycket lägre på posterna hon tittat på. Jag har kompletterande försörjningsstöd och förstår inte hur hon kan ligga så mycket under att det blir gratis. Tittar hon på exempel på hyra, försäkring så får hon ju inte just den summa. Hon får ju stöd på vad hennes hyra ligger på. Det finns ju de som soc anser har för hög hyra och bara får bidrag på vad en billigare hyra ligger på.

När det gäller försörjningsstöd tittade jag på detta med riksnormen och kan direkt säga att just de utgiftsposter de räknat med håller vi oss oerhört mycket lägre under! Kan man då istället få använda de pengarna till hästen? Eller är de öronmärka för just de exakta utgifter de är menade att täcka?
  • Anonym (boob)
    jamz23 skrev 2019-04-01 14:59:03 följande:
    För ett halvår sedan fick jag en egen Lamborghini, något jag drömt om i flera år. Vi två har varit totalt oskiljaktiga sedan dess.

Nu kommer jag att separera pga plötsliga händelser och jag tänker inte jobba utan ska leva på svenska bidragssystemet!
    tanken som nu går upp för mig är att jag väl omöjligen kommer att kunna söka bidrag om jag har "tillgångar" i form av en bil? 

Detta gör mig så oerhört ont då denna bil betyder allt för mig. Jag kommer bli fullkomligt förkrossad om jag måste sälja..

Någon som vet om det finns en möjlighet att behålla bilen och ändå få hjälp med bidrag?

Någon som ser likheten... Skaffa jobb eller sälj. Man kan inte leva på andras godhet utan uppoffringar.
    Bästa komentaren.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-04-03 15:25:58 följande:

Såg att det blev fel i rubriken,men egentligen undrar jag både om försörjningsstöd samt bostadsbidrag i detta fallet.

Här skriver ts tydligt att de håller sig oerhört mycket lägre på posterna hon tittat på. Jag har kompletterande försörjningsstöd och förstår inte hur hon kan ligga så mycket under att det blir gratis. Tittar hon på exempel på hyra, försäkring så får hon ju inte just den summa. Hon får ju stöd på vad hennes hyra ligger på. Det finns ju de som soc anser har för hög hyra och bara får bidrag på vad en billigare hyra ligger på.

När det gäller försörjningsstöd tittade jag på detta med riksnormen och kan direkt säga att just de utgiftsposter de räknat med håller vi oss oerhört mycket lägre under! Kan man då istället få använda de pengarna till hästen? Eller är de öronmärka för just de exakta utgifter de är menade att täcka?

TS skriver att det finns pengar över från f-stödsnormen, inte att det täcker alla kostnader för hästen.
  • Anonym (Hmmmv)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-04-03 15:25:58 följande:

Exakt och detsamma gäller en del andra utgifter. Jag får t.ex endast 200kr för bredband trots att det kostar det dubbla.
  • lunchen
    Anonym (Hmmmv) skrev 2019-04-03 15:43:11 följande:
    Exakt och detsamma gäller en del andra utgifter. Jag får t.ex endast 200kr för bredband trots att det kostar det dubbla.
    Ja det är inte lätt att skattebetalare inte vill bekosta det snabbaste bredbandet till dig utan bara det nödvändigaste.
    Snyft.
  • Anonym (Hmmmv)
    lunchen skrev 2019-04-03 15:57:10 följande:

Ja det är inte lätt att skattebetalare inte vill bekosta det snabbaste bredbandet till dig utan bara det nödvändigaste.

Snyft.

What????

Jag klagar inte det minsta på det! Jag menar att man inte ens får vad räkningarna kostar utan måste lägga till av det som blir över efter "allt" är betalt. Därav är det SJÄLVKLART att man i te kan ha en dyr häst. Att ens tro nåt sånt är ju vansinne!

Hästen måste säljas!
  • Anonym (Gnägg)

Men hur kan man jämföra en häst med andra husdjur såsom en hund eller en katt? Ni som gör det har ni överhuvudtaget ägt en häst?

Klart som fan att man blir känslomässigt bunden till en häst, men kostnaden jmf med hunder och katter är gigantisk! Sen förstår jag inte helt frankt frågeställningen. Tänk om rubriken varit "-Jag ska separera - ge mig tips att bli självförsörjande så jag kan behålla dotterns ponny". Nu kan ju TS hamnat mellan stolarna i sjukförsäkringssvängen och då är det inte lätt, men om TS bara drar från tråden utan mer fakta när folk faktsikt engagerar sig... dåligt.

• lunchen
    Anonym (Hmmmv) skrev 2019-04-03 16:04:00 följande:
    What????

Jag klagar inte det minsta på det! Jag menar att man inte ens får vad räkningarna kostar utan måste lägga till av det som blir över efter "allt" är betalt. Därav är det SJÄLVKLART att man i te kan ha en dyr häst. Att ens tro nåt sånt är ju vansinne!

Hästen måste säljas!
    Beklagar, missförstod ditt inlägg efter att ha läst TS om och om igen.
Svar på tråden Måste jag sälja hästen för att få försörjningsstöd?