• Anonym (L)

Om man vet att ett barn blir slaget hemma

Om man i roll som lärare vet att ens åttaåriga elev blir slagen hemma, är man då skyldig enligt lagen att anmäla detta?

• Svar på tråden Om man vet att ett barn blir slaget hemma
  • CH2O2
    Anonym (Ja) skrev 2019-03-30 11:14:56 följande:

Det blir allvarliga konsekvenser för de barn som ingen hjälper också.

De allra flesta lärare som anmäler gör det på välgrundade misstankar. Här där jag bor finns det statistik som säger att en lärare som arbetat i 20+ år under sin yrkesverksamhet gör i genomsnitt 2 anmälningar. Vilket troligen är för lite, många barn som borde fått hjälp men som inte fått det.

Många här i tråden påstår att lärare ska anmäla vid minsta misstanke. Det tycker jag är helt fel, de ska anmäla vid misstanke, inte minsta misstanke. Anmälan ska vara genomtänkt och ska inte göras på rutin.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Ja) skrev 2019-03-30 11:04:37 följande:
    Dubbel så hög? Är du säker på det?

"Omhändertas fler barn i Sverige än i andra länder? Frågan är svår att besvara eftersom det är vanskligt att göra jämförelser med andra länder där systemen för barnavården skiljer sig från Sverige. En viktig skillnad är att i den svenska statistiken räknas barn som omhändertas både på grund av brister i hemmiljön och eget beteende, men utomlands bygger ofta statistiken enbart på barn som omhändertas på grund av brister i hemmiljön och den andra gruppen hamnar i någon form av ungdomskriminalvård. Det är också svårt att göra jämförelser med länder där släkt och närstående hjälper till att ta hand om barnen i högre grad än hos oss."
    Ja det är jag säker på då det bygger på den senaste officiella statistiken (2013) som för Sveriges del kommer från SCB. Jämförelsen har gjorts av FN och visst vill man ifråga sätta FN så visst kan man det. 
  • Anonym (Liten)

Min sons lärare har inte heller anmält misshandel. Min som berättade för mig att hans klasskompis sagt att hans pappa slår honom och detta var inför hela klassen så läraren hörde också.

Helt sjukt att svika ett barn på det viset!

• Anonym (Pappa)
    CH2O2 skrev 2019-03-30 11:35:54 följande:
    Många här i tråden påstår att lärare ska anmäla vid minsta misstanke. Det tycker jag är helt fel, de ska anmäla vid misstanke, inte minsta misstanke. Anmälan ska vara genomtänkt och ska inte göras på rutin.
    Det finns inget stöd i lagen för att man "ska anmäla vid minsta misstanke" anmälningsplikten finns beskriven i Socialtjänstlagen 14 kapitlet och där använder man sig av uttrycket "får kännedom om eller misstänker
    14 kap. Anmälan om och avhjälpande av missförhållanden m.m.
    1 §   Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
       1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga,
       2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen,
       3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
       4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.

De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.

Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2015:982).

1 a §   Socialnämnden bör erbjuda barnet, vårdnadshavaren och den som gjort anmälan enligt 1 § ett möte om det med hänsyn till barnets bästa är lämpligt. Lag (2012:776).

1 b §   Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).

1 c §   Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden.
    Lag (2012:776).

2 §   Var och en som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska medverka till att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Lag (2010:429).

3 §   Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten.

Rapporteringsskyldigheten fullgörs
       1. i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet till den som bedriver verksamheten,
       2. i verksamhet vid Statens institutionsstyrelse till ledningen, och
       3. i övrigt till berörd socialnämnd. Lag (2010:429).

4 §   Den som enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera den som fullgör uppgifter inom respektive verksamhet om de skyldigheter som han eller hon har enligt 2 och 3 §§.
    Lag (2010:429).

5 §   Den som, i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet, enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera berörd socialnämnd om de rapporter han eller hon har tagit emot.

6 §   Ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, ska dokumenteras, utredas och avhjälpas eller undanröjas utan dröjsmål. Lag (2010:429).

7 §   Ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, ska snarast anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Den utredning som gjorts med anledning av det inträffade ska bifogas anmälan. Anmälan ska göras av
       1. socialnämnden,
       2. den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet, eller
       3. Statens institutionsstyrelses ledning.

Den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet ska informera berörd socialnämnd om anmälan. Lag (2012:944).
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Liten) skrev 2019-03-30 11:50:03 följande:

Min sons lärare har inte heller anmält misshandel. Min som berättade för mig att hans klasskompis sagt att hans pappa slår honom och detta var inför hela klassen så läraren hörde också.

Om du anser att du har fog för en anmälan så finns det ingenting som hindrar dig från att ta ditt ansvar som vuxen och göra en orosanmälan men jag råder dig att tänka efter och sätta dig in hur situationen skulle vara om motsvarande hände Er familj. 

Alla barn förtjänar en trygg uppväxt men inget barn och ingen familj mår bra av ogrundade anklagelser, inte din familj och inte någon annans familj heller.
  • CH2O2
    Anonym (Pappa) skrev 2019-03-30 11:53:19 följande:

Det finns inget stöd i lagen för att man "ska anmäla vid minsta misstanke" anmälningsplikten finns beskriven i Socialtjänstlagen 14 kapitlet och där använder man sig av uttrycket "får kännedom om eller misstänker" 

14 kap. Anmälan om och avhjälpande av missförhållanden m.m.
    1 §   Följande myndigheter och yrkesverksamma är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa:
       1. myndigheter vars verksamhet berör barn och unga,
       2. andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten, Kriminalvården, Polismyndigheten och Säkerhetspolisen,
       3. anställda hos sådana myndigheter som avses i 1 och 2, och
       4. de som är verksamma inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet och fullgör uppgifter som berör barn och unga eller inom annan sådan verksamhet inom hälso- och sjukvården eller på socialtjänstens område.

De som är verksamma inom familjerådgivning är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om att ett barn utnyttjas sexuellt eller utsätts för fysisk eller psykisk misshandel i hemmet.

Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma som anges i första stycket är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd.

Om anmälan från Barnombudsmannen gäller bestämmelserna i 7 § lagen (1993:335) om Barnombudsman. Lag (2015:982).

1 a §   Socialnämnden bör erbjuda barnet, vårdnadshavaren och den som gjort anmälan enligt 1 § ett möte om det med hänsyn till barnets bästa är lämpligt. Lag (2012:776).

1 b §   Socialnämnden får informera den som gjort anmälan enligt 1 § om att utredning har inletts, inte har inletts eller redan pågår. Sådan information ska på begäran lämnas till anmälaren om det med hänsyn till omständigheterna inte är olämpligt att göra detta. Lag (2012:776).

1 c §   Var och en som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla detta till socialnämnden.
    Lag (2012:776).

2 §   Var och en som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska medverka till att den verksamhet som bedrivs och de insatser som genomförs är av god kvalitet. Lag (2010:429).

3 §   Den som fullgör uppgifter inom socialtjänsten eller vid Statens institutionsstyrelse ska genast rapportera om han eller hon uppmärksammar eller får kännedom om ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, som rör den som får, eller kan komma i fråga för, insatser inom verksamheten.

Rapporteringsskyldigheten fullgörs
       1. i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet till den som bedriver verksamheten,
       2. i verksamhet vid Statens institutionsstyrelse till ledningen, och
       3. i övrigt till berörd socialnämnd. Lag (2010:429).

4 §   Den som enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera den som fullgör uppgifter inom respektive verksamhet om de skyldigheter som han eller hon har enligt 2 och 3 §§.

5 §   Den som, i yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet, enligt 3 § ska ta emot rapporter ska informera berörd socialnämnd om de rapporter han eller hon har tagit emot.

6 §   Ett missförhållande eller en påtaglig risk för ett missförhållande, ska dokumenteras, utredas och avhjälpas eller undanröjas utan dröjsmål. Lag (2010:429).

7 §   Ett allvarligt missförhållande eller en påtaglig risk för ett allvarligt missförhållande, ska snarast anmälas till Inspektionen för vård och omsorg. Den utredning som gjorts med anledning av det inträffade ska bifogas anmälan. Anmälan ska göras av
       1. socialnämnden,
       2. den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet, eller
       3. Statens institutionsstyrelses ledning.

Den som bedriver yrkesmässig enskild verksamhet ska informera berörd socialnämnd om anmälan. Lag (2012:944).
    Jag tror att folk reagerar på formuleringen "genast anmäla". Som i att så fort man tänker tanken har man omedelbart skyldighet att anmäla. Jag tror inte att det är så lagen är tänkt att fungera, jag har dock inte läst några förarbeten. Man kan även tycka att "far illa" är ett väldigt diffust begrepp. Dessa förmuleringar får man hoppas definieras närmare på lärarutbildningen. Oavsett anser jag att en lärare inte lättvindigt ska orosanmäla utan sakliga skäl, och jag upplever att många andra i tråden, däribland flertalet lärare, inte verkar hålla med mig.
  • Anonym (Pappa)
    CH2O2 skrev 2019-03-30 12:09:53 följande:
    Jag tror att folk reagerar på formuleringen "genast anmäla". Som i att så fort man tänker tanken har man omedelbart skyldighet att anmäla. Jag tror inte att det är så lagen är tänkt att fungera, jag har dock inte läst några förarbeten. Man kan även tycka att "far illa" är ett väldigt diffust begrepp. Dessa förmuleringar får man hoppas definieras närmare på lärarutbildningen. Oavsett anser jag att en lärare inte lättvindigt ska orosanmäla utan sakliga skäl, och jag upplever att många andra i tråden, däribland flertalet lärare, inte verkar hålla med mig.
    Jag tror och hoppas att de flesta som är anmälningsskyldiga inte tar lätt på detta utan att när det kommer till att bli en anmälan så är det en sammanvägd bild innefattande olika delar som tillsammans bygger denna "misstanke" såvida det inte är helt uppenbart ex. ett barn kommer till skolan med blåmärken över hela kroppen eller liknande.
  • hammarhajen

Du har ingen aning om läraren anmält. Alla anmälningar leder inte till åtgärder som "syns" utåt och läraren kan naturligtvis INTE berätta för dig eller din son om hen anmäler. 
  • Anonym (Pappa)
    hammarhajen skrev 2019-03-31 10:43:14 följande:
    Du har ingen aning om läraren anmält. Alla anmälningar leder inte till åtgärder som "syns" utåt och läraren kan naturligtvis INTE berätta för dig eller din son om hen anmäler. 
    Rimligtvis så är det som du skriver då det är sekretess när det gäller uppgifter om andra människor än de som det berör, har läraren "glappat" så ligger denne risigt till och det kan medföra långtgående konsekvenser.

När det gäller om åtgärder syns eller ej är min uppfattning att många åtgärder är osynliga för de som de inte berör.
  • Anonym (också lärare)
    Anonym (Pappa) skrev 2019-03-30 11:59:03 följande:
    Om du anser att du har fog för en anmälan så finns det ingenting som hindrar dig från att ta ditt ansvar som vuxen och göra en orosanmälan men jag råder dig att tänka efter och sätta dig in hur situationen skulle vara om motsvarande hände Er familj. 

Alla barn förtjänar en trygg uppväxt men inget barn och ingen familj mår bra av ogrundade anklagelser, inte din familj och inte någon annans familj heller.
    Jag hoppas att alla vuxna sätter sig in i situationen där ett barn far illa i sitt hem. Jag är vuxen och jag kan ta att jag blir kontrollerad. Jag vet att det görs för att de riktigt utsatta barnen ska hittas.

Har man mött de utsatta barnen och fått veta vad de blivit utsatta för, ja då förstår man varför anmälningsplikten finns!

Ett av det grövsta jag känner till, är mot en jämnårig med mig. Fyra syskon som utsattes för incest under en tioårsperiod. Detta var innan anmälningsplikten, men jag förundras över att ingen vuxen reagerade. Gråter
  • Fiona M

Har du anmält?
Svar på tråden Om man vet att ett barn blir slaget hemma