• Anonym (Troligen ensam snart)

Arbetslös efter föräldraledighet, sambo med enorma spelskulder HUR klarar man sig som ensamstående?

Har en fundering över hur man kan klara sig ekonomiskt som ensamstående och numera arbetslös mamma?? ( vår dotter är 8 månader och jag har 2 barn till varav den ena bor heltid hos mig och den andra halvtid)

Det verkar som det kommer att bli en separation förr eller senare. Min sambo är spelberoende och har spelat bort enorma summor pengar. Fick veta lagom till jul.

Vi har inte gemensam ekonomi, men detta drabbar ju ändå mig. Han har aldrig betalat något som vi behöver till vår dotter eller till hemmet. Han betalar halva våra gemensamma månadskostnader.

Hela tiden kämpar man med tanken om hur han ska klara sina utgifter varenda månad, skuldberg som bara växer. Han vägrar inse att han inte har koll på sin ekonomi. Han påstår att han har allt i huvudet, ändå vet han inte exakt hur mycket skulder han har, hur mycket räntan är, hur mycket han ska betala varje månad. Denna månad drogs det 4000 :- extra ( i allafall var det vad han lånade av sin mamma IGEN, summan som drogs kan ha varit mer) han hade inte koll på att det skulle dras. Hans mamma har räddat honom med minst 50.000:- ( hon tjänar defentivt inga mängder med pengar) Ändå verkar han inte fatta att han inte har koll. Han väljer att blunda för verkligheten och mår förstås riktigt dåligt.

Han har genomfört en behandling för spelmissbruk, han har skaffat sig ett extra jobb där han får jobba extra endel helger men det täcker inte. Dessutom har han ett heltidsjobb. Men han går ändå back varje månad.

Jag har lånat ut kanske totalt 10:000:- till honom.

Kan inte låna ut mer eftersom jag miste mitt jobb i samband med att jag gick på fl. företaget gick i konkurs. Jag har jobbat där länge, aldrig varit arbetslös. Hur klarar man sig ekonomiskt? Min förhoppning är ju att få tag i ett jobb efter sommaren då vår dotter kan börja på förskolan. Då är hon drygt 1 år. Hade ju velat vara hemma längre men det går ju inte om han flyttar. Måste ju få ihop livet.

Hur ska jag tänka? Han kommer ju inte kunna betala något för henne. Och jag kommer isåfall att söka ensam vårdnad om henne.

• Svar på tråden Arbetslös efter föräldraledighet, sambo med enorma spelskulder HUR klarar man sig som ensamstående?
  • Anonym (anonym)

Försök se till att separationen blir av så snart som möjligt så du har en chans att ordna upp ditt liv utan denna spelberoende person !

Se till att söka bostadsbidrag om du inte redan har det. Sen ska pappan till barnet betala underhåll, när ni flyttat ifrån varandra, kan han inte det kommer Fkassan betala dig och sen kräva honom på pengarna. Kan han inte hamnar skulden hos Kronofogden.

Om inte dina inkomster räcker till så kolla upp om du kan flytta till en mindre bostad och i värsta fall prata med soc ang försörjningsstöd (tidigare socialbidrag). Men då får du inte äga något (som tex aktier, pengar på banken, etc) om du ska beviljas försörjningsstöd.

Hoppas du lyckas ordna upp din situation.

Lycka till !

Svar på tråden Arbetslös efter föräldraledighet, sambo med enorma spelskulder HUR klarar man sig som ensamstående?