• Littletiny

Avslag från soc, dom har gjort fel!

Ansökte om försörjningsstöd denna månaden, som jag gjort några månader tillbaka.

Är utförsäkrad från försäkringskassan så har inte haft något val. Dock har jag giltig sjukskrivning!

Då senaste läkarintyget skickades till försäkringskassan men inte hem så frågade jag om det gick bra att maila det som komplettering till ansökan.

Det gick fint, så mailade iväg det och fick automatisk bekräftelse på att de tagit emot det.

Dagarna gick och jag fick inte tag i handläggaren.

Betalade hyra och el med barn/bostadsbidrag för att inte bli sen.

Sen kommer ett brev att jag fått avslag på hela ansökan för att jag inte lämnat in ett läkarintyg?

Självklart skall jag överklaga detta MEN nu har jag betalat med allt som finns till räkningar!

Försökte åter ringa idag men " min" handläggare är inte där måndagar/fredagar.

Skall ringa imorgon igen men håller på att få panik nu, hade ingen frukost imorse ens!

Förstår dom inte att man knappast har extra pengar liggandes utan är beroende av deras utbetalning?

Kan man snabba på en överklagan? Känns som det kommer ta lång tid

• Svar på tråden Avslag från soc, dom har gjort fel!
  • apa4ewer

Du kan prova gå till kyrkan och be dom om tillfällig hjälp med en matkasse. Finns även grupper på fb över hela Sverige som brukar hjälpa familjer och barnfamiljer akut med matkassar. Annars får du beställa från matsmart på faktura/senare betalning/ kredit men då tar det oftast 2-4 dagar o få hem maten.

• Littletiny

Receptionen obemannad idag var svaret när jag ringde... så fick inte tag i någon idag heller. Tack för tipsen ni gett!

• Littletiny

Uppdatering...tills på måndag tar det innan de kunde rätta till det. Tack du som ville köpa strumpor, det gav mig något att bolla med! Undrar åter om någon annan är intresserad av något då paniken växer här igen...

Tack på förhand!

• Littletiny

Onsdag nu och fortfarande INGET

Pratade med handläggaren i måndags som sa att hon skulle prata med " de andra", vilka de nu är...?

Försökte ringa idag för att höra hur de gick...då säger de att hon är tillbaka på tisdag? Jag blir tokig snart...

Jag har inte gjort fel...jag har förklarat att det är panik och har varit länge nu...men det verkar inte som om det spelar någon roll? Hade jag haft " extrapengar" hade jag ju inte gått dit alls? De har mina kontoutdrag och ser själva hur det ser ut? Det går ju inte att leva såhär

Har iaf sökt jobb...så hoppas det inte blir fel med tanke på att jag egentligen är sjukskriven nu...jag vet inte...

• BurningDiamond
    Littletiny skrev 2019-04-10 17:44:03 följande:

Onsdag nu och fortfarande INGET

Pratade med handläggaren i måndags som sa att hon skulle prata med " de andra", vilka de nu är...?

Försökte ringa idag för att höra hur de gick...då säger de att hon är tillbaka på tisdag? Jag blir tokig snart...

Jag har inte gjort fel...jag har förklarat att det är panik och har varit länge nu...men det verkar inte som om det spelar någon roll? Hade jag haft " extrapengar" hade jag ju inte gått dit alls? De har mina kontoutdrag och ser själva hur det ser ut? Det går ju inte att leva såhär

Har iaf sökt jobb...så hoppas det inte blir fel med tanke på att jag egentligen är sjukskriven nu...jag vet inte...

Har du sök nöd ännu då?
  • Dessanheterjag

Ring diakonen i din kyrkan närmast dig (du behöver inte vara med i svenska.kyrkan) fick hjälp med Willys pressenkort samma dag, hela 600 kr samt 200 kontant.

• TreFantastiskaBarn

Lämna in en ny ansökan och skriv på att det är nöd. Redovisa samtliga konton med kontoutdrag. Du kan då ansöka om matpengar som är ca 60kr för en vuxen och varierar med barnets ålder. Har du pengar på kontot använd dessa innan du ansöker om nöd. Hushåll med pengarna o använd dem i första hand till mat.

Lämna in ett nytt läkarintyg och överklaga samtidigt avslaget för april. Skriv en skriftlig överklagan om varför, datera o skriv under.

• Littletiny

Jag kan ju inte ta mig in dit för att ansöka om nöd ens.

Sa till om det igår med ifall jag kunde skicka kontoutdrag men det gick inte. Hon tyckte jag kunde åka med någon jag kände. Men jag har ingen sån!

Kan ju testa att prata med busschauffören först kanske.

Men tack för svaren. Jag får försöka med det som står här nu. Känns som jag börjar bli gnällig när jag skriver och det hjälper inte heller! Tack

• Långbenopluto
    Littletiny skrev 2019-04-11 08:01:57 följande:
    Jag kan ju inte ta mig in dit för att ansöka om nöd ens.
    Sa till om det igår med ifall jag kunde skicka kontoutdrag men det gick inte. Hon tyckte jag kunde åka med någon jag kände. Men jag har ingen sån!
    Kan ju testa att prata med busschauffören först kanske.
    Men tack för svaren. Jag får försöka med det som står här nu. Känns som jag börjar bli gnällig när jag skriver och det hjälper inte heller! Tack smile1.gif
    Ring växeln och be att få kopplad till chefen, om han/hon inte är där så lämna ett meddelande som växeln framför.
  • Littletiny

Lämnat in en ansökan om nöd nu iaf. Skulle få besked imorgon! Håll tummarna snälla, det har gått lång tid nu och tänker aldrig mera klaga på " tråkig" mat!!

• Ms H
    Littletiny skrev 2019-04-11 18:44:56 följande:

Lämnat in en ansökan om nöd nu iaf. Skulle få besked imorgon! Håll tummarna snälla, det har gått lång tid nu och tänker aldrig mera klaga på " tråkig" mat!!

Håller tummen! Trist att det ska vara så svårt att få kontakt.
Svar på tråden Avslag från soc, dom har gjort fel!