• Anonym (Hjälp)

På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag

Ja som rubriken. Bor i en trea för 5.900 och soc betalar enbart omkostnader. Resten ska jag få från skola och a-kassa. Problemet är att jag har en dotter med cp som gör det svårt att behålla mina skoldagar pga Hab så min CSN har försvunnit. Så jag har soc på 3.400:- att klara mig på. Det täcker inte ens hyran. Jag har varit sen två gånger med hyran nu och nu har hyresvärden fått nog. Så vi står på gatan om 5 dagar. Soc säger att dom kommit upp i normen när dom räknar med CSN men CSN betalar ju inte! A-kassan står för 1500:- och jag har el och dagis också. Betalade dagis för att kunna jobba så nu har jag inte kunnat betala hyran och därför kastar han ut oss. Alltså jag förstår honom - vem vill ha såna hyresgäster? Men jag har ingenstans att ta vägen med mina tre barn! Inte en släkting och inte ens en pappa då två av barnens pappor bor utomlands och jag vet inte namnet (semester och ung) dumt jag vet! Och tredje barnets pappa är sjukpensionär med jättedålig inkomst som inte ens kronofogden kan ta av.. herregud.. vad ska jag göra?!!!

• Svar på tråden På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag
  • Tjejerna2
    lunchen skrev 2019-04-03 17:21:09 följande:

Skaffa dig ett jobb. Även om det bara är på mcdonalds.

Att inte ha vett nog att hålla ihop benen på semestern är en sak men sedan skaffar du ett barn till. Ta lite ansvar för de du satt till världen.
    Du räknar bara upp soc som inkomstkälla men med statliga bidrag mm borde du vara uppe i närmare 15000kr, så hur kan du ha missat hyra på 5600kr??? 

TS, jag hoppas du har förbisett denna kommentar, helt otroligt vilka sympatilösa räkmackemänniskor vi har omkring oss i dagens samhälle..
    Dock så hoppas jag att du tagit åt dig om vad du kan få för hjälp i bidrag, kolla upp och sök allt du kan <3 
  • Anonym (Nädu)

Ts, hur har det gått för dig?

• Anonym (K)
    lunchen skrev 2019-04-03 17:21:09 följande:

Skaffa dig ett jobb. Även om det bara är på mcdonalds.

Att inte ha vett nog att hålla ihop benen på semestern är en sak men sedan skaffar du ett barn till. Ta lite ansvar för de du satt till världen.

Du räknar bara upp soc som inkomstkälla men med statliga bidrag mm borde du vara uppe i närmare 15000kr, så hur kan du ha missat hyra på 5600kr??? 

Håller helt med i detta.

Men TS, för tredje barnet löser det sig. Hen får bo med pappan tills det löst sig för dig.
  • Anonym (Kronofogdenväker)

Nu uppfattar jag det i din ts som att du "endast" är uppsagd från boendet, alltså att ni inte fått en avhysningstid från kronofogden?

En hyresvärd kan inte vräka någon, de kan endast säga upp hyresavtal. Har hyresvärden inte skickat det till kronofogden (och samtidigt socialnämnden i din kommun) så står du inte utan bostad än. Först den dagen kronofogden kommer får hyresvärden byta lås! Betalar du hyran innan dess har du sannolikt dessutom åter vunnit rätten till ditt hyreskontrakt (såvida du inte fortsätter utebli med dina hyresinbetalnimgar).

• hammarhajen

Jobbigt läge!

Men det låter också lite konstigt. Man får ju vabba och vara sjuk och ändå behålla CSN om man anmäler. Har du extremt hög frånvaro kanske det inte är läge att plugga alls, men några besök hos hab borde ju rymmas i vad som är OK frånvaro.

Handlar det om att du har svårt att slutföra dina uppgifter eller jobba ikapp det du missat när du är ledig? Kanske är det bra att boka tid med en studievägledare som kan hjälpa till med struktur, scheman och det praktiska kring VAB?

Barnbidrag och underhållsstödför barnen täcker ju hyran med råge. Kanske kan du få hjälp av någon kurator eller ekonomisk rådgivare på kommunen med automatisk överföring till hyra så fort barnbidragen kommer?

• Anonym (Sacre!)
    Tjejerna2 skrev 2019-05-11 02:03:51 följande:
    TS, jag hoppas du har förbisett denna kommentar, helt otroligt vilka sympatilösa räkmackemänniskor vi har omkring oss i dagens samhälle..
    Dock så hoppas jag att du tagit åt dig om vad du kan få för hjälp i bidrag, kolla upp och sök allt du kan <3 
    "Sympatilösa räkmackemänniskor"? Hen har ju helt rätt! Om du tycker det är okej att skaffa ungar till höger och vänster och sedan lyfta bidrag (vilka, kan jag meddela dig, består av mina och eventuellt dina skattepengar!) tycker jag att du istället kan försörja sådana här människor. Jag har då ingen lust.

TS! Varför sätter du dig på skolbänken när du har tre barn att försörja? Skaffa dig ett jobb! Och jo, det finns jobb. Antar att du inte vill ha de jobb som finns, bara, men det är ju knappast någon annans fel. Framför allt inte de stackars ungarnas, som nu får lida för dina dåliga livsval.

Fattar inte heller hur du inte kunnat ha haft pengar till hyran, barnbidrag, underhållsbidrag, socbidrag?  Du måste haft betydligt mer pengar än du påstår här, vad har du gjort med dem? Barnbidrag och underhållsbidrag ska gå till barnens omkostnader, men de behöver ju någonstans att bo också så du skulle kanske ha spenderat dem på bättre saker än dig själv.
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-04-01 23:24:42 följande:

Kanske ska utveckla det för såg att det såg knepigt ut. Första två pappan är tvillingar som bor utomlands. Så alltså mina tvillingars pappa är utlänning och eftersom jag inte vet namnet är det knte lätt

Underhållsstöd får du ju ändå, så det där är ingen ursäkt.

• Tjejerna2
    Anonym (Sacre!) skrev 2019-05-15 08:20:17 följande:
    "Sympatilösa räkmackemänniskor"? Hen har ju helt rätt! Om du tycker det är okej att skaffa ungar till höger och vänster och sedan lyfta bidrag (vilka, kan jag meddela dig, består av mina och eventuellt dina skattepengar!) tycker jag att du istället kan försörja sådana här människor. Jag har då ingen lust.

TS! Varför sätter du dig på skolbänken när du har tre barn att försörja? Skaffa dig ett jobb! Och jo, det finns jobb. Antar att du inte vill ha de jobb som finns, bara, men det är ju knappast någon annans fel. Framför allt inte de stackars ungarnas, som nu får lida för dina dåliga livsval.

Fattar inte heller hur du inte kunnat ha haft pengar till hyran, barnbidrag, underhållsbidrag, socbidrag?  Du måste haft betydligt mer pengar än du påstår här, vad har du gjort med dem? Barnbidrag och underhållsbidrag ska gå till barnens omkostnader, men de behöver ju någonstans att bo också så du skulle kanske ha spenderat dem på bättre saker än dig själv.
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-04-01 23:24:42 följande:

Kanske ska utveckla det för såg att det såg knepigt ut. Första två pappan är tvillingar som bor utomlands. Så alltså mina tvillingars pappa är utlänning och eftersom jag inte vet namnet är det knte lätt

Underhållsstöd får du ju ändå, så det där är ingen ursäkt.

Det går ju inte att få saker som hänt ogjort, eller hur? Frågan är, hur ska man lösa det framöver. Att sparka någon som redan ligger ner anser jag är sympatilöst. Jag har svårt att tro att du är helt klanderfri bland alla dina val du stått inför i ditt eget liv, men jag vet att för de flesta människor kommer livet med utmaningar emellanåt, mer eller mindre. Jag kanske har missat det, men jag har inte sett någonstans där ts har förklarat att pengarna är spenderade på henne själv. Skulle jag kunna så skulle jag vilja hjälpa ts, ja, för jag tror verkligen att hon gör så gott hon kan.
  • Glinda från Oz
    Tjejerna2 skrev 2019-05-26 21:24:43 följande:

Det går ju inte att få saker som hänt ogjort, eller hur? Frågan är, hur ska man lösa det framöver. Att sparka någon som redan ligger ner anser jag är sympatilöst. Jag har svårt att tro att du är helt klanderfri bland alla dina val du stått inför i ditt eget liv, men jag vet att för de flesta människor kommer livet med utmaningar emellanåt, mer eller mindre. Jag kanske har missat det, men jag har inte sett någonstans där ts har förklarat att pengarna är spenderade på henne själv. Skulle jag kunna så skulle jag vilja hjälpa ts, ja, för jag tror verkligen att hon gör så gott hon kan.

Jag håller med om att hon inte uttryckte sig på bästa sätt men hon har rätt i sak. Jag undrar också varför ts skriver att hon har mindre pengar än hon har och hur hon har tänkt när hon skaffat barn hon inte kan ta hand om. Alla gör som de vill men när ens dåliga val drabbar barnen har det gått för långt.
  • truthseekerZ

sök aktivitete ersättning

• Anonym (Snyft)

Ts ring Aftonbladet o tala ut så får du massa pengar av folk att leva gott på. Brukar vara snyfthistorier lite nu och då över ansvarslösa människor som inte har råd med att leva.

Svar på tråden På fredag är vi vräkta. 3 barn och jag