• lilbaby

    Byte till nybildat efternamn

    Hej!


     


    Jag är en tjej på 23 år som har i stort sätt velat byta efternamn hela min uppväxt framtills nu. Och jag tänkte att nu är det dax för mig att få det gjort.


     


    Så det efternamn jag vill byta till består av 4 bokstäver totalt.


    Skatteverkets hemsida står det att 43 personer har namnet **** som förnamn och 0 personer har namnet **** som efternamn.


     


    Och på SCB's hemsida står det:


    Förnamn.


    5 kvinnor har **** som tilltalsnamn.


    Totalt 25 kvinnor har **** som förnamn.


    5 män har **** som tilltalsnamn.


    Totalt 16 män har **** som förnamn.


    Men det står inget om någon som har det namnet som efternamn.


     


    Eftersom ingen i Sverige har detta namn som efternamn så antar jag att jag ska följa instruktionerna för 'Byta till ett nybildat efternamn.'


    Det finns då 5 kriterier för nybildat efternamn. 


    1. Efternamnet används inte som förnamn.


    2. Efternamnet består inte av fler än ett ord.


    3. Efternamnet får inte väcka anstöt hos någon annan.


    4. Efternamnet får inte leda till obehag hos den som ska ha det.


    5. Efternamnet är inte olämpligt som efternamn av någon annan anledning.


    Så det jag blir orolig över är nr 1. Efternamnet används inte som förnamn.


    Vilket det då gör. Så är det helt enkelt kört för mig?


    Jag har både ringt och mailat skatteverket kring min fundering men jag får inget rakt ja/nej svar. Det är säkert svårt för dem att avgöra.. Men jag blir nästan mer förvirrad och fundersam efter jag pratat med handläggare på skatteverket än vad jag var innan. 


     


    Jag satt och funderade att jag möjligtvis kan lägga till en bokstav på slutet.


    Så då blir det ****S. Söker jag efter hur många som har det namnet som tilltalsnamn & efternamn så är det 0 personer.


     


    Så vad tror ni? Kan jag ansöka om att byta till detta efternamn som ingen har - men dock har som förnamn.


    Eller ska jag lägga till en bokstav på slutet för att öka min chans att få namnet? 


    Eller tror ni dem blir så kinkiga och säger att även om jag lägger till en bokstav på slutet så är det alldeles för likt det namnet jag egentligen ville ha?


     


    Tack på förhand.


     

  • Svar på tråden Byte till nybildat efternamn
  • snedtak

    Du kan ju testa med det namn du helst vill ha först. Är det av typisk "förnamnskaraktär" kommer det kanske att bli avslag, men då kan du ju testa ****s istället.

Svar på tråden Byte till nybildat efternamn