• Anonym (suck)

Så trött på den snåla föräldern

Alltså, vad gör man? Barnens pappa har alltid varit snål. Han har en förmögenhet i aktier, en dyr lägenhet, teknikprylar till förbannelse och han har haft en riktigt hög lön under lång tid. Under de år vi varit isär har han gjort en resa med barnen, en helg till Köpenhamn. Annars är den största utflykt han gjort med dem att gå på Liseberg en gång varannat år. Alla lov spenderad på hans föräldrars sommarställe där han kan slappa för farmor tar över allt. (Inget ont om farmor och farfar och deras ställe, barnen har det jättemysigt där, men någongång kanske lite kvalitetstid med bara pappa skulle vara på sin plats.)

Nu är han mellan två jobb och sonen fyller 13. Sonen har pratat länge länge om kalas på nåt laserdome och det känns som om vi halvt lovat det. Så jag messar pappan för att bestämma datum men då säger han att han inte har råd. Han är ?arbetslös?. Häromveckan skröt han om att han tjänat 100 000 på en eftermiddags daytrayding och nu har han inte råd med sin sons kalas. Jag fattar ju att aktier inte är något man bara plockar ur som ett vanligt bankkonton men jag blir ändå så jäkla förbannad.

Jag har själv en mycket mer normal ekonomi och det är inte så att vi reser jorden runt och jagar upplevelser stup i kvarten men de pengar jag har lägger jag till stor del på familjen på olika sätt. Men hans fokus är att kunna sluta jobba när han är 50. Lagom till att barnen flyttar ut. Då kommer han sitta där ensam och titta på sitt kontoutdrag typ...

Men men... jag får väl betala kalaset. Och försöka hålla tyst så inte sonen fattar vilken sniken pappa han har.

Slut på rantandet.

• Svar på tråden Så trött på den snåla föräldern
  • Anonym (B)

Finns inget värre än folk som säger att de inte har råd samtidigt som man sitter med en förmögenhet i aktier eller på banken. Då kan man säga som det är, dvs jag vill inte lägga pengar på det här.

• Anonym (...)

Fast handlar det om daytrading kan han lika gärna förlorat 300 000 dagen efter, eller hur?

Eller så försöker han bygga upp en grundtrygghet för sig och sina barn, och varje hundralapp är en stor utgift. Det finns alltid olika synsätt ... bäst kanske är att fråga honom?

• Anonym (Här med)

Mitt ex var precis likadan, la inte ett öre på barnen och hade det mycket bra ställt. Gjorde själv mycket långa och dyra resor men när det gällde tog han unte ens semester när de skulle vara hos honom. Pensionerade sig vid 55 och Karma kom i fatt efter ett snabbt sjukdomsförlopp så är han inte längre kontaktbar. Betala du kalaset sluta blanda in honom i saker du inte nödvändigt måste blanda in honom i. Vill han vara med på honom så får han kontakta dig och erbjuda sig sina tjänster och ekonomisk hjälp. Gör du så så slipper du bli så himla irriterad så som man blir.

• Anonym (.....)

Eh... jag har en liten förmögenhet i aktier, och jo, det är precis lika lätt som att plocka ut pengar från ett bankkonto.

Jag har dessutom en kredit kopplat till min aktiedepå, räntan är inte ens 1%, och pengarna förs över på 1 bankdag till min bank. Så det är en knapptryckning bort för att få in pengar på mitt bankkonto, om jag nyttjar krediten och 2 knapptryckningar om jag ska sälja nånting istället för att nyttja krediten. Så ser det nog ut för de flesta med en liten förmögenhet i aktier.

Hur mycket pengar har han egentligen, och hur är t.ex. lägenhet belånad? Han kanske inte är så rik som du tror?

Jag är nog lite motsats till ditt ex, jag är snål mot mig själv, kostar knappt på mig nånting och åker en skruttig bil, men barnen däremot kostar jag på ganska mycket, utomlands 1 vecka minst varje år och 1 vecka i fjällen t.ex.

• Anonym (suck)
    Anonym (...) skrev 2019-04-04 22:34:52 följande:

Fast handlar det om daytrading kan han lika gärna förlorat 300 000 dagen efter, eller hur?

Eller så försöker han bygga upp en grundtrygghet för sig och sina barn, och varje hundralapp är en stor utgift. Det finns alltid olika synsätt ... bäst kanske är att fråga honom?

Visst kan han lätt förlora pengar också. Men någon grundtrygghet behöver han knappast bygga upp, inte om han inte har ljugit om aktier och inkomster. Vad är det du tänker att jag ska fråga?
  • Anonym (suck)
    Anonym (.....) skrev 2019-04-04 23:25:35 följande:

Eh... jag har en liten förmögenhet i aktier, och jo, det är precis lika lätt som att plocka ut pengar från ett bankkonto.

Jag har dessutom en kredit kopplat till min aktiedepå, räntan är inte ens 1%, och pengarna förs över på 1 bankdag till min bank. Så det är en knapptryckning bort för att få in pengar på mitt bankkonto, om jag nyttjar krediten och 2 knapptryckningar om jag ska sälja nånting istället för att nyttja krediten. Så ser det nog ut för de flesta med en liten förmögenhet i aktier.

Hur mycket pengar har han egentligen, och hur är t.ex. lägenhet belånad? Han kanske inte är så rik som du tror?

Jag är nog lite motsats till ditt ex, jag är snål mot mig själv, kostar knappt på mig nånting och åker en skruttig bil, men barnen däremot kostar jag på ganska mycket, utomlands 1 vecka minst varje år och 1 vecka i fjällen t.ex.

Alla aktier han har är inte på börsen, och då är det ju inte fullt lika enkelt. Men för de som finns där kanske det är så lätt, jag vet inte.

Jag har så klart inte full insyn i hans ekonomi längre, han var inte lika förmögen när vi var gifta utan hans pengar kommer dels från ett företag han var med och startade, dels från ett arv från hans morfar som han fick precis innan vi skilde oss (eller rent tekniskt en gåva från hans mamma som i sin tur ärvde morfadern). Men han har haft en sexsiffrig månadslön och hintar om över 5 miljoner i aktier. Lägenheten är också så vitt jag vet knappt belånad alls, det är en del i planen att kunna sluta jobba vid 50... Då tycker jag man kan lägga lite pengar på ett barnkalas...
  • Anonym (sessis)

Betala du för kalaset så sonen får sitt kalas. Finns inget värre än snåla personer. Sen kan det ju vara så att barnen tycker att ddt är mysigt att vara mellanakten.

• Anonym (sessis)

himla autostavning *mysigt att vara på lantstället skulle det såklart stå:))

• KurtKoben

Fixa det där kalaset själv utifrån din ekonomi. Det går göra en hel del genom att vara kreativ. Slösa inte mer energi på honom. Har själv sett detta ett flertal gånger och det är inte ovanligt att rika personer också är snåla som fasiken och lever fattigare än den värsta fattiglappen. Det som händer är att en dag så sitter han där övergiven själv med sina pengar och vill min inte lägga sin tid på barnen som små, så behöver man inte heller förvänta sig att de ska vara där vid ens sida som gammal och sjuk. Har själv sett det där med hur folk planerar för ålderdomen med att spara och sedan blir de sjuka och dör ifrån det hela utan någon glädje ändå, girighet brukar alltid bita folk i ändan på något sätt.

• Anonym (suck)
    Anonym (sessis) skrev 2019-04-05 06:28:01 följande:

Betala du för kalaset så sonen får sitt kalas. Finns inget värre än snåla personer. Sen kan det ju vara så att barnen tycker att ddt är mysigt att vara mellanakten.

Anonym (sessis) skrev 2019-04-05 06:29:22 följande:

himla autostavning *mysigt att vara på lantstället skulle det såklart stå:))

Jo, jag ska göra det. Och jag har som sagt inga invändningar alls mot att barnen är hos farmor och farfar, de har ett fantastiskt ställe vid havet och barnen har härliga sommarveckor och lov där. Det är mer att de nästan aldrig får göra något speciellt med bara pappa som skaver. De har bara vardag ihop. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste ut och resa långt men att jag tror på att prioritera upplevelser och skapa minnen tillsammans. Det svetsar ihop familjen.
Svar på tråden Så trött på den snåla föräldern