• Anonym (Z)

Hur hantera svartsjukt bonusbarn?

Vill inte starta nån diskussion om hur hemsk hans 17 åriga barn är för det tycker jag inte men jag behöver vädra lite med andra för att höra hur ni tycker?

Jag är gravid med vårt första gemensamma barn. Vi har varit ihop länge o från början så var det inga slitningar här hemma utan det har kommit nu.

Stod hans barn rätt nära innan, aldrig som förälder men som en bra vän men det har förändrats extremt under de sista två månaderna. Jag känner av att hans barn sista tiden har börjat hacka på mig rätt friskt. Denne har börjat säga att vi inte får gå utanför dörren ihop utan att hen är med. Denne har börjat klänga på sin pappa betydligt mer nu än tidigare. Denne har också sagt att bebisen är min o denne får jag ta hand om själv.

Jag har försökt prata med min man om detta men han negligerar mig lite och säger att alla barn är så här men jag kan ändå känna att det här är inte som det brukar.

Nu är jag beräknad att föda om några veckor o vill lyfta det här innan bebisen kommer så att det inte blir en massa tjafs då för jag vill ha lugn o harmoni omkring mig.

Hur tycker ni jag ska hantera detta? Har frågat vänner o vissa tycker att jag ska ta i med hårdhandskarna eftersom hans barn snart är vuxen medans andra ger rådet att gå varligt fram.

Vad tycker ni?

Diskussioner om att varför vi skaffar barn ihop när läget är som det är undanbedes. Vi har gått extremt långsamt fram så såna diskussioner vill jag inte ta i nu.

• Svar på tråden Hur hantera svartsjukt bonusbarn?
  • Canadasvensk
    Anonym (Z) skrev 2019-04-11 17:02:11 följande:
    Alla krav om att pappa ska ta de 10 pappadagarna efter förlossningen för att överge mig o bebisen för att åka på resa gör mig så ledsen o stressad. Jag hade behövt lugn o ro just där o då o barnets mamma skulle lätt kunna ställa upp lite med tanke på hur ofta vi gjort det för henne.

Jag fattar att jag måste vara mer förstående men jag kan också tycka att det är fel att alla runt omkring ska hetsa o stressa mig så mycket. På MVC har dem t o m talats om att jag utvecklat nån form av graviditetsdepression.

Är bara för mycket just nu.
    Din make behöver skaffa sig lite stake. Tror fan han inte kan åka iväg précis när du fött ett litet barn. Det var det dummaste jag hört!

Men kan du kanske försöka få med grabben(?) lite? Typ, snart ska du bli storebror. Jag kommer behöva din hjälp med... tror du att du kan hjäpa mig med det?
    Eller sitt ner och prata med honom och säg att du förstår att det kanske känns lite konstigt att få ett syskon men att det inte kommer förändra något osv.
  • Anonym (Lila)

Jag ber om ursäkt att jag förnärmar dig ts.

Men herre gud!! När jag läste din trådstart såg jag en helt normal reaktion från en tonåring som det redan händer mycket för. Hur har din graviditet varit? Har du alltid varit på gott humör? Eller har hormoner spökat? Precis.

Min styvdotter var extremt svartsjuk på sitt nya syskon tills det kom. Det finns ingen duktigare syrra än henne. Hon har ställt upp i vått och torrt och ser honom som sin riktiga bror nu. Det har lärt henne att ta ansvar och att tänka på andra.

Din reaktion tycker jag bara är överdriven. Säg bara till nästa gång att du blir ledsen sen klämmer du ut bebisen och tar konflikten då, om det ens blir någon! Vilket jag inte alls tror. Du gör en höna av en fjäder och går omkring och söker råd överallt. Du skapar ett problem om inte annat.

• Anonym (.)
    Anonym (Lila) skrev 2019-04-12 05:49:18 följande:

Men herre gud!! När jag läste din trådstart såg jag en helt normal reaktion från en tonåring som det redan händer mycket för. Hur har din graviditet varit? Har du alltid varit på gott humör? Eller har hormoner spökat? Precis.

Min styvdotter var extremt svartsjuk på sitt nya syskon tills det kom. Det finns ingen duktigare syrra än henne. Hon har ställt upp i vått och torrt och ser honom som sin riktiga bror nu. Det har lärt henne att ta ansvar och att tänka på andra.

Din reaktion tycker jag bara är överdriven. Säg bara till nästa gång att du blir ledsen sen klämmer du ut bebisen och tar konflikten då, om det ens blir någon! Vilket jag inte alls tror. Du gör en höna av en fjäder och går omkring och söker råd överallt. Du skapar ett problem om inte annat.

Men mannen verkar vilja dra på semester när barbet är nyfött. Det är för mig det största problemet. Han ska ta hand om sin bebis inte dra iväg
  • Anonym (Z)
    Canadasvensk skrev 2019-04-12 00:20:32 följande:

Din make behöver skaffa sig lite stake. Tror fan han inte kan åka iväg précis när du fött ett litet barn. Det var det dummaste jag hört!

Men kan du kanske försöka få med grabben(?) lite? Typ, snart ska du bli storebror. Jag kommer behöva din hjälp med... tror du att du kan hjäpa mig med det?

Eller sitt ner och prata med honom och säg att du förstår att det kanske känns lite konstigt att få ett syskon men att det inte kommer förändra något osv.

Han kommer inte åka iväg men det jag inte gillar är att han är otydlig o skämtar bort allt. Det gör både mig o hans barn oroliga o det är inte vidare snällt.

Jag har fört den här dialogen med hans barn redan o tycker att jag skapar en viss trygghet för att han sen skapar oro genom att vara luddig o gömma sig bakom en jargong.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Lila) skrev 2019-04-12 05:49:18 följande:

Blir inte förnärmad.

Kan tycka att det inte är jag som skapar en höna av en fjäder utan det är min omgivning som måste chilla ner. Det löser sig o min karl o hans barn måste sluta måla upp skräckscenarier när bebisen föds.

Tänker däremot inte ta en konflikt när bebisen har kommit utan då vill jag ha lugn o ro. Skulle nån bråka med mig då så tar jag mig därifrån.
  • Anonym (Z)
    Anonym (.) skrev 2019-04-12 09:47:05 följande:

Men mannen verkar vilja dra på semester när barbet är nyfött. Det är för mig det största problemet. Han ska ta hand om sin bebis inte dra iväg

Han kommer inte göra det men har sagt åt honom att sluta driva om det med sitt barn som just nu verkar må väldigt dåligt o tar jargongen på orden.

Åker han iväg så får han ta semester o inget annat, tror inte att försäkringskassan menar att de 10 dagarna ska läggas på ölresor med snart vuxna barn till partyöar. :)
  • Anonym (Lila)
    Anonym (Z) skrev 2019-04-12 10:12:35 följande:

Blir inte förnärmad.

Kan tycka att det inte är jag som skapar en höna av en fjäder utan det är min omgivning som måste chilla ner. Det löser sig o min karl o hans barn måste sluta måla upp skräckscenarier när bebisen föds.

Tänker däremot inte ta en konflikt när bebisen har kommit utan då vill jag ha lugn o ro. Skulle nån bråka med mig då så tar jag mig därifrån.

Jag har inte läst hela tråden men vad är det för resa det pratas om?

Inte konstigt att alla vill resa till höger och vänster när du själv hotar med att åka därifrån om något problem dyker upp efter att bebisen är född.
  • Anonym (-)
    Anonym (Fs) skrev 2019-04-11 19:37:19 följande:
    De där 10 pappadagarna är ju till för den lilla. Kan inte tänka mig att Försäkringskassan går med på att betala ut pengar om han inte tillbringar tiden med bebisen. De kan vara rätt kinkiga tror jag. Åka på resan utan barn när man är föräldraledig låter konstigt.

Man har ju inte rätt till betald föräldraledighet för 17-åringar ...
    Exakt Förklara detta för både man och tonåring så att dom vet att det inte är möjligt.

Att MVC börjar oroa sig för att TS håller på att få en graviditetsdepression tycker jag är något som hennes man borde ta allvarligt, ta med honom ts så att dom får förklara för honom att det inte är något att tramsa bort.

Det är viktigt att alla mår bra när barnet kommer, ts, mannen, tonåringen, alla dessa måste visa hänsyn och respekt och förståelse.
    Att gå omkring och vara sur i allmänhet är ett självpåtaget humör som man antingen pratar ut om och löser eller så kan man gå undan och sura hur mycket man vill i enrum oavsett om man är vuxen eller tonåring

• Anonym (-)
    Anonym (Lila) skrev 2019-04-12 11:27:32 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men vad är det för resa det pratas om?

Inte konstigt att alla vill resa till höger och vänster när du själv hotar med att åka därifrån om något problem dyker upp efter att bebisen är född.
    Det är väl skillnad att tvingas resa bort för att få lugn och ro och dra på partyresa med tonårigt barn när bebisen är nyfödd och precis hemkommen
  • Anonym (Lila)
    Anonym (-) skrev 2019-04-12 12:53:45 följande:

Det är väl skillnad att tvingas resa bort för att få lugn och ro och dra på partyresa med tonårigt barn när bebisen är nyfödd och precis hemkommen

Jag menade att det inte alls är konstigt att det pratas om resor när alla i familjen verkar tycka att det bara är att dra när något inte är som vanligt.

Har inget med bebisen att göra. Har de den jargongen hemma (att fly från problem) så är det inte alls märklig reaktion.
  • nihka

Definitivt att gå varligt fram. Jag skulle låta det vara faktiskt och se hur det utvecklar sig när det väl är på riktigt. Varken pappan eller hans tonåring verkar ju vara så verklightetsförankrade i hur de diskuterar just nu så alla samtal kommer väl att hamna i någon fantasivärld om ni tar dem nu.

Tonåringen är avig mot dig för att hen känner sig hotad av barnet som ska komma. Hen är väl rädd att bli bortglömd av både sin pappa och dig och tänker och säger en massa konstiga saker. När tonåringen märker att hen varken blir bortglömd av pappa eller dig och att det inte heller händer en massa andra fasansfulla saker kan ni ta det därifrån.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • dsgfdf
    nihka skrev 2019-04-12 13:48:38 följande:

Varken pappan eller hans tonåring verkar ju vara så verklightetsförankrade i hur de diskuterar just nu så alla samtal kommer väl att hamna i någon fantasivärld om ni tar dem nu.

att tonåringen inte är det är förståeligt men sambon? han är ju vuxen och är ju redan förälder så där finns inte samma ursäkt som för tonåringen
  • nihka
    dsgfdf skrev 2019-04-12 17:14:45 följande:
    att tonåringen inte är det är förståeligt men sambon? han är ju vuxen och är ju redan förälder så där finns inte samma ursäkt som för tonåringen
    Jag sa inte att man skulle ursäkta utan bara konstaterade hur det faktiskt är och gav råd utifrån läget snarare än vad man önskar läget skulle vara.

Det är också uppenbart att pappan inte kan hantera tonåringens reaktion utan dras med in i den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Hur hantera svartsjukt bonusbarn?