• Fri 12 Apr 2019 13:58
    1896 visningar
    4 svar
    4
    1896

    Concerta ångest ?

    Inne på min andra vecka på medicinering. Höjde igår till 36mg på morgonen, fick bra effekt. Kände mig samlad och fick min planering gjord, lite tendenser till oro men hade fullt upp så de gick bra.

    Idag var det en annan resa kroppen känns sprattlig och jag kämpar i princip bara med ångesten idag.

    Någon mer som fått denna biverkning vid höjning? Försvinner den relativt fort eller är det bara att testa annan medicin ? Letar efter snabba svar vill inte fortsätta i onödan :)

  • Svar på tråden Concerta ångest ?
  • Sat 20 Apr 2019 07:07
    #1

    Är Concerta första läkemedlet du provar? När kommer ångesten? Vissa kan uppleva bl a hjärtklappning när det går ut kroppen. Kan också vara ett insättningsproblem som kommer att gå över. Du kanske skulle ta längre tid på dig att trappa upp. Maxdosen är 54 mg/dygn. Funkar det inte bra så prova annat läkemedel. T ex Attentin som ger effekt redan inom en halvtimme. Lycka till!

  • Sat 11 May 2019 18:53
    #2

    Bumpar med nya funderingar.

    Slutade abrupt då jag bara fick ångest. Efter möte med läkaren ville han jag skulle testa igen med med concerta och inte sandoz metylfenidat. Då enligt han hade han många fall då biverkningarna varit obefintliga på concerta jämfört med de som fått sandoz då apoteket bytt ut.

    Så nu har jag testat 18mg på morgonen plus en lunch 18mg i 3dagar och faktiskt klarat mig helt från biverkningar än så länge. Men trots att jag tar andra vid lunch tycker jag att de känns som det går ur redan vid 17tiden för mig.

    Någon som har samma problem och hur har ni löst det, högre dos ?.

    Ska kanske testa höja om en vecka, fortfarande skraj sen sist

  • Sun 12 May 2019 11:36
    #3

    Bra du kontaktade läkaren. Jo en del reagerar med utbytespreparaten. Vad kom ni överens om med höjning? Kan gissa att du får höja lunchdosen alt tillägg med annan medicin på eftermiddagen. Det kommer att gå jättebra! Häng i!

  • Wed 15 May 2019 18:17
    #4

    Fick samma symptom. I princip bara oro och irritation plus att jag blev helt förlamad socialt och skygg..

    Rädd att läkaren kommer föreslå ritalin istället för elevanse.

    Är det någon som fått helt annan upplevelse av annat metylfenidat??

Svar på tråden Concerta ångest ?