• Karinkurry

Hjärtklappning och extraslag första trimester

Hej!

Jag är gravid v 13 nu och har sedan några veckor och speciellt sista veckan haft mycket hjärtklappning. Egentligen är pulsen inte jättehög, ca 80-90 men hjärtat slår hårt. Blodtrycket är fint. Har också extraslag. Är det någon annan som känt av detta så här tidigt? Tips på hur lugna ner sig?

• Svar på tråden Hjärtklappning och extraslag första trimester
  • Anonym 15

Hej!

Jag hade det från ganska tidigt från vecka 8. Vilket ansågs helt normalt. Graviditeten har fortsatt normalt. Lite obehagligt bara med hjärtklappningen. Också puls mellan 80-90 slag/min. Aldrig fel att kolla upp det med barnmorska. Sånt gör att det känns bättre. Du har inte någon läkemedel eller så som triggar? Jag tog bland annat Lergigan comp för illamående/kräkningar som kan ge lite mer men hjärtklappningen startade innan jag började.

Hoppas det känns bättre snart!

• Bumbibruden

Jag har tidigare om åren haft problem med det till och från. Har lite då och då. Mitt beror på min livsstil enligt läkarna. För mycket stress, dålig sömn och dålig mat. Nu när jag är i v12 så kanske jag känner av det lite mer än tidigare... tror mest stt det beror på att jag sover sämre och är tröttare rent allmänt. Inget jag oroar mig för i och med att jag kollade upp det i yngre år.

35 år, 2 barn
  • Karinkurry

Hej! Tack för era svar. Jag också har haft det innan graviditet också typiskt vid stress och dålig sömn. Idag är jag bättre men när jag blir övertrött och sover dåligt blir det illa.

Svar på tråden Hjärtklappning och extraslag första trimester