• Russianwoman23

Kissat på mig, gravid??

Är gravid i vecka 27 och stod och borstade tänderna nu precis innan läggdags då det helt plötsligt rann genomskinlig vätska obehindrat i samma konsistens som kiss ungefär. Som om man helt plötsligt kissade på sig. Måste tillägga att jag var lite kissnödig innan. Sprang på toaletten och så upphörde det efter cirka 1 minut, som om man hade suttit och kissat. Kändes dock inte som jag kissade. Blev därför orolig att vattnet kunde ha gått då det var en rätt stor mängd. Både trosan och byxorna blev blöta. För säkerhetens skull luktade jag på det för att känna av vad det luktade, om det var kiss. Luktade ingenting alls mer eller mindre, med en svag doft av urin. Dock var det som kom ut genomskinligt/ingen färg. Kan även tillägga att jag dricker rätt mycket och behöver kissa ofta. Får oftast akut springa till toaletten. Ringde förlossningen då det är bättre att ta det säkra före det osäkra, men de sade bara att det troligtvis var flytningar eller urininkontinens och att jag skulle ta på mig en binda och se om det fortsatte att komma något/läcka, annars kunde jag vara lugn om det inte gör det. Min lilla tös blev väldigt aktiv efter denna händelse, har varit super lugn mer eller mindre hela dagen. Har hänt att jag har råkat kissa på mig smått några gånger under graviditeten pga att jag inte har hunnit till toaletten i tid. Kan det vara så att jag helt enkelt lider av urininkontinens? Är väldigt pinsamt att en vuxen människa som mig skulle kissa på mig på det viset.

• Svar på tråden Kissat på mig, gravid??
  • Russianwoman23

Är dock fortfarande smått orolig fastän jag har fått svar på min fråga av de 2. Vill komma in och titta så allt är okej, men varken förlossningen eller barnmorskemottagningen verkar ta detta seriöst, de nonchalerar det. Kan man ringa 1177 och be om att få tid för att kolla upp det? De andra vägrar ju lyssna på ens oro.

• Anonym (Regina)
    Russianwoman23 skrev 2019-04-15 09:36:52 följande:

Tyckte jag var mycket konstigt jag med. Har även ringt barnmorskemottagningen men de tycker samma sak. Och inget snack om att jag kan få åka och kolla upp det heller. Känns som jag blir nonchalerad lite granna, inte tagen på allvar. Får inte komma in förens de säger att jag får det, inga ?drop in?. Vet inte vad jag ska göra då 2 mottagningar/avdelningar inte låter mig komma in och titta

Skulle åkt till gynakuten eller gått till vårdcentralen och sagt att det kom en massa i trosan blött och att du är orolig att det är fostervatten så skickar de dig akut till gyn. Eller gå till privat kvinnoklinik. Jag hade inte gett upp. Så många gånger har man läst hur barnmorskor är slappa och ger lugnande besked och så dör barnet.
  • Anonym (Regina)

Man kan ha sipprande fostervatten och det blir fara för barnet i slutändan om inte fostervatten fylls på. Det du beskriver låter mer som fostervatten än urin.

• Russianwoman23

[quote=79567187][quote-nick]Anonym (Regina) skrev 2019-04-15 12:33:48 följande:[/quote-nick]Man kan ha sipprande fostervatten och det blir fara för barnet i slutändan om inte fostervatten fylls på. Det du beskriver låter mer som fostervatten än urin.

Har bestämt mig nu för att ligga på dem och tvinga dem att kolla upp det med tanke på att jag är orolig och inte riktigt litar på dem. Man ska ju tom. Enligt 1177 ta sin egna oro på allvar. Åker in nu till gyn akuten. Fattar inte varför de inte gör en omedelbar undersökning när sådant händer, borde ju vara en principregel att man får åka in så fort något händer och man blir orolig för det. Det är ju trots allt ett liv det handlar om.

• Anonym (Regina)
    Russianwoman23 skrev 2019-04-15 13:16:58 följande:

[quote=79567187][quote-nick]Anonym (Regina) skrev 2019-04-15 12:33:48 följande:[/quote-nick]Man kan ha sipprande fostervatten och det blir fara för barnet i slutändan om inte fostervatten fylls på. Det du beskriver låter mer som fostervatten än urin.

Har bestämt mig nu för att ligga på dem och tvinga dem att kolla upp det med tanke på att jag är orolig och inte riktigt litar på dem. Man ska ju tom. Enligt 1177 ta sin egna oro på allvar. Åker in nu till gyn akuten. Fattar inte varför de inte gör en omedelbar undersökning när sådant händer, borde ju vara en principregel att man får åka in så fort något händer och man blir orolig för det. Det är ju trots allt ett liv det handlar om.

Bra ger inte upp. Det är ju ett barns liv det handlar om. Bättre tjata och inte ge sig än lydigt göra som barnmorskan säger fast det känns fel och att det visade sig sedan att något var fel. Oftast har mamman rätt i sin oro.
  • Russianwoman23
    frökenBea skrev 2019-04-15 18:20:42 följande:

Russianwoman! Hur har det gått ??

Var inne på förlossningen och tvingade dem att göra en indersökning på mig och förklarade läget. De tyckte det var mycket konstigt att jag hade fått rådet att gå och lägga mig istället för att göra en undersökning hos dem, de skulle kolla vem som hade jobbat då och påtala att de alltid ska be folk komma in om de har sådana symtomer som jag hade. Gjorde alla undersökningar, samt vaginal ultraljudsundersökning men allt såg bra och normalt ut. Min lilla tös mådde bra och rörde på sig som hon skulle samt hjärtat tickade på som det skulle också. Inga tecken på att vattnet sipprade/hade gått. Läkaren gjorde grundlig undersökning och testade även om det läckte fostervatten när han tryckte längre ner på magen, men ingenting kom. Ingen punka/pyspunka på fostersäcken heller. Däremot så var det 99% chans att det var vattenflytning, kan variera enligt dem i hur mycket det kommer. Kan komma när man sitter ner och även står upp helt oförberett. Fick rådet att komma in igen om detta upprepar sig för att se till att det inte är fostervatten, som jag gjorde denna gången. Vanliga akuten blev helt tokiga på förlossningen när jag förklarade hur de hade betett sig i telefon mot mig, och nonchalerat mig. Skickade mig direkt till förlossningen samt ringde upp dem och krävde att jag skulle få komma in. Att vanliga akuten tar sånt mer på allvar än förlossningen förstår jag inte.
  • Russianwoman23

Så nu är jag lugn och kommer hädanefter åka in direkt utan att rådfråga om något sådant händer

• Anonym (Regina)

Ojoj vad dåligt av förlossningen att inte ta det på allvar så som akuten gjorde!

Vad skönt att allt var bra och att du får nu den hjälp du behöver!

• Russianwoman23
    Anonym (Regina) skrev 2019-04-15 19:56:18 följande:

Ojoj vad dåligt av förlossningen att inte ta det på allvar så som akuten gjorde!

Vad skönt att allt var bra och att du får nu den hjälp du behöver!

Ja verkligen! Men de kommer nog få bannor för detta, att de kommer bli mer noggranna med att ta in blivande mödrar som behöver hjälp. Akuten var verkligen inte glad på dem må jag säga. Tack är glad att jag äntligen fick hjälp och blev tagen på allvar :)
  • frökenBea

Härligt att höra att allt såg bra ut!!

Håller med att det är märkligt som ens oro bara avfärdas ibland :/

• Anonym (Regina)
    Russianwoman23 skrev 2019-04-15 21:00:16 följande:

Ja verkligen! Men de kommer nog få bannor för detta, att de kommer bli mer noggranna med att ta in blivande mödrar som behöver hjälp. Akuten var verkligen inte glad på dem må jag säga. Tack är glad att jag äntligen fick hjälp och blev tagen på allvar :)

Ja det ska de ha. De borde skämmas att de behandlar gravida som är oroliga på det sättet.
Svar på tråden Kissat på mig, gravid??