• LB2016

Nytt jobb och gravid- Fråga

Hej, 

Ska börja på mitt nya jobb i Juni. Då det är inom Vården så måste jag göra Hepatit-B vaccin. Fick reda på att jag är gravid idag och på brevet står det att graviditet är ett hinder för att utföra vaccinationen. 

Kan nu arbetsgivaren säga upp avtalet pga att jag inte uppfyller kraven?! Rynkar på näsan 

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Nytt jobb och gravid- Fråga
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-17 07:08:40 följande:

Kommer självklart berätta. Vaccin är ett måste så det är inget jag kan ljuga om då man blir inkallad. Jobbat inom vården i flera år, ska börja jobba inom Sjukhus och deras policy är bla att personal ska ha Hepatit, trombyl, röda hund osv vaccin. Lite trist då jag aldrig hört på mina praktik att man måste ha hepatit vaccin kanske inte är så pass vanligt att man blir smittad då så de kanske låter mig gå vidare ändå.. Tack för svar.

Ska ha Trombyl? Ingen arbetsgivare i vården kan tvinga sina ansatta att de ska ta Trombyl. Dessutom så skrivs det inte ut innan läsarkontakt och enbart om man har behov för det!
  • LB2016
    Anonym (?) skrev 2019-04-18 00:38:36 följande:

Ska ha Trombyl? Ingen arbetsgivare i vården kan tvinga sina ansatta att de ska ta Trombyl. Dessutom så skrivs det inte ut innan läsarkontakt och enbart om man har behov för det!

Beror på vilken avd på sjukhus man är. Är man på ett där det är risk för att få det så måste man ta för att kunna jobba där. Hepatit är kanske inte så livsviktigt. Men jag vet flera sjukhus som inte tillåter någon jobba hos de ifall de ex inte har tuberkulos vaccin. Även när jag hade min utbildningen flera utav mina klasskamrater fick ta vaccinet annars fick de inte praktisera på sjukhus. Så många gånger beror på vart man är. (Menade inte trombyl, blev något fel där haha).
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-18 09:21:07 följande:

Beror på vilken avd på sjukhus man är. Är man på ett där det är risk för att få det så måste man ta för att kunna jobba där. Hepatit är kanske inte så livsviktigt. Men jag vet flera sjukhus som inte tillåter någon jobba hos de ifall de ex inte har tuberkulos vaccin. Även när jag hade min utbildningen flera utav mina klasskamrater fick ta vaccinet annars fick de inte praktisera på sjukhus. Så många gånger beror på vart man är. (Menade inte trombyl, blev något fel där haha).

Nej, beror inte på vilket sjukhus eller avdelning man jobbar på. En arbetsgivare har ingen rätt att kräva att sina ansatta ska äta Trombyl. Trombyl är blodförtunnande och kan vara livshotande för fel personer. Är endast en behandlade läkare som kan besluta om man ska ha Trombyl eller inte och det gäller ALLA oavsett var man jobbar! Anmäl din chef både till facket, Socialstyrelsen och polisen!
  • LB2016
    Anonym (?) skrev 2019-04-18 12:44:35 följande:

Nej, beror inte på vilket sjukhus eller avdelning man jobbar på. En arbetsgivare har ingen rätt att kräva att sina ansatta ska äta Trombyl. Trombyl är blodförtunnande och kan vara livshotande för fel personer. Är endast en behandlade läkare som kan besluta om man ska ha Trombyl eller inte och det gäller ALLA oavsett var man jobbar! Anmäl din chef både till facket, Socialstyrelsen och polisen!

Amen, nu verkar du inte ha läst hela min text. Läs om och läs rätt! Tack och hej.
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-18 16:31:06 följande:

Amen, nu verkar du inte ha läst hela min text. Läs om och läs rätt! Tack och hej.

Om det är så att din arbetsgivare kräver att du sk ta Trombyl så ska du anmäla honom. Nu vet jag inte vad du jobbar som eller vad du har för utbildning med de flesta människor vet att Trombyl är ett blodförtunnande läkemedel och inget man ska ta utan att det finns behov.

Ang. Vaccinationerna bör du ta upp det med din BM eller läkare. (De är förövrigt heller inget din arbetsgivare kan kräva att du ska ta).
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-18 16:31:06 följande:

Jodå, jag läser din text.

Är du anställd som usk? Har du relevant utbildning för yrket?
  • LB2016
    Anonym (?) skrev 2019-04-18 16:51:57 följande:

Om det är så att din arbetsgivare kräver att du sk ta Trombyl så ska du anmäla honom. Nu vet jag inte vad du jobbar som eller vad du har för utbildning med de flesta människor vet att Trombyl är ett blodförtunnande läkemedel och inget man ska ta utan att det finns behov.

Ang. Vaccinationerna bör du ta upp det med din BM eller läkare. (De är förövrigt heller inget din arbetsgivare kan kräva att du ska ta).

Nej du läser fortfarande inte hela texten. Annars hade du inte tjatat om trombyl fortfarande. Ja jag är usk, har utbildning och jobbat som det i några år. Som sagt igen läs om och läs rätt.
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-18 18:20:04 följande:

Nej du läser fortfarande inte hela texten. Annars hade du inte tjatat om trombyl fortfarande. Ja jag är usk, har utbildning och jobbat som det i några år. Som sagt igen läs om och läs rätt.

Och ändå vet du inte att Trombyl är en blodförtunnande medicin och inget man pålagt att ta vid jobb på sjukhus. Och att det inte är ett vaccin.
  • LB2016
    Anonym (?) skrev 2019-04-18 21:09:00 följande:

Och ändå vet du inte att Trombyl är en blodförtunnande medicin och inget man pålagt att ta vid jobb på sjukhus. Och att det inte är ett vaccin.

Verkar inte som att du har något liv än att cititera minsta lila fel. SKULLE STÅ TUBERKILOS KOM ISTÄLLET TROMBYL! Det hade du vetat om du hade läst vad jag skrev innan ang att det blev fel i FÖRSTA TEXTEN. Gjorde inte tråden för att du ska komma ovh berätta vad olika mediciner är och leka smart. Gå och gör något annat roligt med ditt liv nu, njut av vädret. GLAD PÅSK!
  • Anonym (?)
    LB2016 skrev 2019-04-17 17:51:58 följande:

Okej, ja avtal är påskrivet tillsvidare avtal tom trots att jag ska vara provanställd först.

Fullt vanligt.
Svar på tråden Nytt jobb och gravid- Fråga