• Krusning

Han tar min sons namn ifrån mig

Hejsan, jag känner mig så besviken och arg just nu. Och ingen i min familj verkar förstå varför så vill bara höra med er om det är jag som överreagerar.

Jo, jag har en son på snart 4år som heter Leonard. Jag ville ha en Leo egentligen men tyckte Leonard var lite roligare men kallar honom Leo, han är min Leobus. Skriver alltid Leo på vykort, julklappar ja allt. Men nu har ska min kusin få en pojk, och de har redan bestämt sig för att döpa honom till Leo. Det känns som han tar namnet ifrån mig, att vi inte har rätten att använda det längre och jag blev så besviken på han och alla som inte verkar tycka det är ett dugg konstigt, de tycker bara jag överreagerar och ska lämna det.

Grejen är också att vi är en väldigt liten släkt, vi firar alla jular, midsommar, påsk, födelsedagar ihop. Och varje gång vi åker hem och hälsar på kommer barnen träffas. Hade varit stor skillnad tycker jag om det var en avlägsen släkting men nu är vi mer uppväxta som syskon.

Så, överreagerar jag eller har jag rätt att känna mig ledsen över detta?

• Svar på tråden Han tar min sons namn ifrån mig
  • sinsins

Varför frågar du inte kusinen varför de inte har egna ideera när det redan finns en "leo", det räcker väl.

• Anonym (chilla)

Inget att hetsa upp sig för. Det blir så där ibland. Det är väl mer att man undrar varför de valde det, de som kommer som "nr 2", men det är bara nu du är upprörd över detta. När barnet väl finns, ditt barn blir äldre, ni umgås väl knappast varje dag, så kommer det här falna undan och inte störa dig sen. 

Desutom, de kan inte "ta ifrån dig namnet", det är bara i dina tankar det är så och det kan DU ändra på, hur du tänker. 

• Anonym (J)

Men herregud, vad är det att hetsa upp sig över? Varför skulle de inte få döpa sitt barn till ett helt annat namn än erat barn? Erat barn heter inte Leo. De är tremänningar, det spelar ingen roll om de så hade haft samma namn. Sluta lägga dig i andras namnval.

• AnnaSthlm

Du fortsätter att kalla din son Leo och de får kalla sin vad de vill. Gör inte det till ditt problem.

Har dina föräldrar jämfört dig med andra barn när du var liten? Har du känt konkurrens och att du själv inte får vara dig själv, samtidigt som du haft en stark vilja att vara unik och bäst?

• Anonym (Ä)

Är ju snarare kusinen som ser dum ut sim redan tar ett namn som redan finns på att annat barn nära i släkten.

• fluu

MAn har alltid rätt till sina känslor. Men ja, du överreagerar. Big time.

Ni kan försätta att kalla er pojk för Leo samtidigt som det kommer en ny liten Leo i släkten. Tänk bara på hur vanligt det var med släktnamn förr, flera personer kunde heta samma. Jag har svårt att tro att det var världens undergång.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusinen

Framför alkt överreagerar du när du skkriver att du inte skulle få använda ditt barns namn längre. Självklart får du det.

Folk resonerar olika. Kanske tycker de att det inste spelar så stor roll eftersom ni bara träffas på kalas och högtider (medan andra ser det som nära kontakt). Kanske bryr de sig inte alls om att tremänningarna heter samma och har ingen tanke på att ni kan bry er. Ibland är det ju så att saker som känns självklara för den ene finns inte ens i föreställningsvärlden för den andre. Leo är pckså ett rätt vanligt namn. Hade ni hittat på ett helt eget unikt namn så hade det känns mer anmärkningsvärt för mig, då det då blivit mer personligt.

Naturligtvis har du rätt att vara ledsen, det har man alltid. Men kanske inte inför släktingarna som inte vill ta ställning mellan dig och kusinen. Och självklart har inte ditt barna rätt till sitt namn förändrats för att en tremänning är hans namne.

• Anonym (Fattar helt)

Fattar absolut vad du menar och tycker det var respektlöst och fräckt av kusinen att välja samma namn, men samtidigt har han rätt att namnge sitt barn till Leo, tråkigt nog, jag fattar att du känner dig sårad och kränkt. Det skulle jag också känt mig. Jag tycker inte alls FU överreagerar, skulle däga det är naturligt att bli upprörd då nära släkting (typ nära i erat fall) namnger sitt barn till samma som du. Det är i vart fall min åsikt.

PS. Vid släktträffar så kan ni kalla de Leo (1). Och Leo 2, det e ju klart vem som e 2 ;)

• Anonym (ugh)

är du tolv år gammal eller? Bara barnsligt av dig. Det är bara ett NAMN. Det är ju inte så att dom copy pastear hela din unge

• Anonym (jenny)

Kan du ge den nya Leo ett litet smeknamn så att det är lätt att skilja på barnen när ni är tillsammans. Typ Lill-Leo, Lelle, Ludde. Alltså det måste ju vara snällt och gillas av mottagaren, men kärt barn har många namn och allt det där, det skulle ju lösa förväxlingar vid familjesammankomster.
    Det kommer att finnas gott om tid för dig att etablera det medan den nya bebisen fortfarande är så pass liten att han inte bryr sig.

• Xenia
    Krusning skrev 2019-04-17 09:38:36 följande:

Hejsan, jag känner mig så besviken och arg just nu. Och ingen i min familj verkar förstå varför så vill bara höra med er om det är jag som överreagerar.

Jo, jag har en son på snart 4år som heter Leonard. Jag ville ha en Leo egentligen men tyckte Leonard var lite roligare men kallar honom Leo, han är min Leobus. Skriver alltid Leo på vykort, julklappar ja allt. Men nu har ska min kusin få en pojk, och de har redan bestämt sig för att döpa honom till Leo. Det känns som han tar namnet ifrån mig, att vi inte har rätten att använda det längre och jag blev så besviken på han och alla som inte verkar tycka det är ett dugg konstigt, de tycker bara jag överreagerar och ska lämna det.

Grejen är också att vi är en väldigt liten släkt, vi firar alla jular, midsommar, påsk, födelsedagar ihop. Och varje gång vi åker hem och hälsar på kommer barnen träffas. Hade varit stor skillnad tycker jag om det var en avlägsen släkting men nu är vi mer uppväxta som syskon.

Så, överreagerar jag eller har jag rätt att känna mig ledsen över detta?

För det första, de kan inte ta namnet ifrån er. Ni fortsätter förstås att kalla er son för Leo. 

Sen förstår jag att du är besviken. Din kusin verkar minst sagt fantailös som inte kunde komma på något nytt, som inte redan finns i samma generation i släkten. Men som andra skrivit, kanske det var ett gammalt favoritnamn och hon ville inte avstå från det.

Det är ju inte som att barnen kommer att bo grannar. De får väl kallas Stor-Leo och Lill-Leo på släktkalasen. Tänk om din Leo blivit kompis i skolan med en annan Leo, det hade ni också fått fixa.

När jag släktforskat så har jag sett att äldsta sonen ofta uppkallas efter sin farfar. Och det gäller alla sönerna. Fyra sonsöner till Johan och det blir fyra barnbarn/kusiner med namnet Johan. Och då bodde de ofta i samma by!

Just sysslingar brukar inte räknas som så nära, där tror jag inte det är ovanligt med samma namn, särskilt om det är populärt namn. 
  • Anonym (@)

Kul att ni gillar samma namn! Leo är fint.

Du skriver att ni alltid ses vid påsk, jul och andra högtider. Då är det inte så många dagar per år ni träffas. Försök att inte lägga någon större vikt vid att barnen har samma namn. Så kan det bli ibland. De har helt enkelt fastnat för Leo, och uppenbarligen har inte dom något problem med att barnen kommer heta likadant.

Min son heter Alexander. Min sambo har en kusin på sin mammas sida och en kusin på sin pappas sida som båda heter Alexander. Likaså sambons bästa vän heter Alexander. Vi båda tycker om namnet jättemycket, därav vårat val att döpa sonen till det. Tänkte aldrig tanken på att någon skulle bli upprörd över det och skulle heller aldrig komma på tanken att fråga släkt eller vänner om vi fick "ta" det namnet. Det är helt och hållet vårat val.

Svar på tråden Han tar min sons namn ifrån mig