• Anonym (kvinnor våga säga NEJ)

Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?

Under min uppväxt har jag ofta tänkt att det är ett straff att födas till kvinna. Jag har nog indirekt alltid velat vara man. Huvudsakligen för att slippa ansvar av olika slag. Särskilt socialt ansvar och att uppehålla relationer och vård av äldre, sjuka och barn som tycks vara kvinnans ofrivilliga lott.

Männen har alltid tagit betydligt mer plats med sina intressen och kunnat tacka för sig och dra sig undan fort det passat och helt sluppit undan saker som födelsedagar, traditioner, jul & påskförberedelser och att ta del av alla måsten barn belamras med i skola och på fritiden.

Jag har ofta lekt med tanken utifall kvinnor slutade ta ansvar för dessa saker, vad hade hänt då?

Hade ingen längre firat födelsedagar? Hade barn växt upp helt utan traditioner, julklappar, att hälsa på gamla farmor på hemmet eller överraska mormor med en semla på namnsdagen tex? Haft husdjur, besökt gravplatser osv? Hade äldre människor ruttnat bort i sin ensamhet?

Visst gör män en massa andra saker som kanske kan kvittas med viss del, men det är en annan diskussion..

Vad jag vill belysa är att de mjuka värdena dessutom värderas så långt under det som män sysslar med trots att de är det allra viktigaste vi har för att att skapa bra värderingar och liv.

Skulle vara kul att höra andra åsikter både mäns och kvinnors utan att det blir en dragkamp och pajkastning...bara rent och sakligt!

• Svar på tråden Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?
  • Gosedjuret
    Tecum skrev 2019-04-18 19:22:14 följande:
    Men hur vanligt är det egentligen att män blir totalt personlighetsförändrade när de får barn? Det är  ju liksom inget som kommer som en blixt från klar himmel, de har ju i sämsta fall haft 6-7 månader på sig att vänja sig vid tanken, i allmänhet längre. Och när jag ser på dagens föräldrar verkar de väldigt jämställda över hela linjen.
    Nej sanningen är väl att tecknen funnits där länge, men kvinnan har valt att inte se dem. I sin iver att få barn har hon blundat och intalat sig att "det kommer att bli bra när väl när barnet kommit"...
    Kan ju lägga till med att det var han som mest ville ha barn..apropå kvinnors "i sin iver att få barn". Sen så upptäckte ju jag att det var världens bästa grej men för honom var det väl lite mkt ansvar och jobb efter hur det verkade.

Nej, alla kvinnor är verkligen inte stöpta i samma form, det är en otjänst man gör sig att tro det. Tänk till lite så kommer du på det själv.
  • Gosedjuret
    EnAnonumius skrev 2019-04-18 15:33:57 följande:
    Allting för dig skall leda till varje pris att "mannen dum" och kvinna "oskyldigt offer". Så tydligt att det är så i ditt sätt att svara.

Kvinna har lika stor skuld att det blir på ett "visst sätt" i en familj.
    Äh, du får läsa vad jag skriver och inte bara se dina egna idéer. Så att det kan bli intressant att diskutera.

Vilken skuld är det när snedfördelningen väl är ett faktum och barnen behöver en massa saker och hjälp?
  • Mimosa86
    Anonym (Ygry) skrev 2019-04-18 20:01:24 följande:

Det skulle väl vara ungefär lika bra som om män slutade göra sin del? Bygga huset du bor i, bilen du kör, se till att du har ström, vatten och värme inne...

Vill du göra något åt normativa könsroller med någon slags krigsföring föreslår jag att du sätter dig i en Lite bättre position. För just nu är du fucked.

Annars finns ju mer progressiva och rimliga alternativ...

Fast nu blandar du ihop betalt arbete och obetalt arbete.

Kvinnor gör ju också sin arbetsdel. Då kan man ju kontra med att säga; vad skulle hända om alla sjuksköterskor försvann, alla lärarinnor och vårdpersonal? Denna tråd handlar ju om det sociala ansvaret och vad som skulle hända med tillvaron om dessa mjuka värden helt plötsligt öpphörde.
  • Mimosa86
    EnAnonumius skrev 2019-04-18 07:13:36 följande:

Här är ett annat högre perspektiv..

Kvinnor borde sluta och klaga på hur dåligt det är för henne och inse att hon bor i Sverige, och i Sverige så har hon rätten att välja själv hur hon vill leva sitt liv.

Vill kvinna slippa att att ta ansvar för att planera födelsedagar, jul, andra högtider och vara familjens projektledare så kan hon välja bort detta. 

Vilja och vilja? Detta är inte saker som kvinnor väljer för sin egen skull. Det handlar om det självklara i att göra det där extra för att glädja en annan människa och ställa upp för andra, villkorslöst.

Det är inte bara att sluta handla julklappar och sluta förbereda födelsedagar, för då kommer barnen att bli lidande. Det handlar inte om att vara chill med att skriva upp tider för tandläkarbesök, kvartssamtal, däckbyte och vaccination. För det innebär att tjänstemän har satt av arbetstid och förberett sig inför ett möte som någon nonchalant missar. Det handlar om glädje hos mormodern att få ett handskrivet vykort som hon kan spara och känna att någon tänker på just henne. Värmen i att någon har ansträngt sig lite extra för att göra någon glad eller visa sin omtanke genom att tänka ut en personlig present och slå in den fint med ettt kort istället för att dyka upp med en panikinköpt grej inslagen i en Ica kasse.

Det finns många saker som vi kvinnor kan dra ner på där, absolut. Men männen måste ju börja steppa upp så att vi möts på mitten. Om inte för oss, utan för barnen och de äldres skull.. nog fan är de värda lite ansträngning.
  • Xenia

Det hade blivit ett kallare och hårdare samhälle förstås.

Inte för att jag anser att bara kvinnor ser till de "mjukare värdena". Jag hälsar på mina gamla föräldrar men det hade blivit mera sällan om inte min man skjutsat mig (jag har inte körkort).

Problemet är inte att kvinnor mestadels ägnar sig åt det sociala utan om det är så omfattande att de blir slutkörda.

• Xzx
    nihka skrev 2019-04-18 20:21:58 följande:

Jag tror att de flesta hjälps åt, kanske inte så man gör allt tillsammans utan man delar upp det mesta av jobbet.

Sedan finns det en liten del som inte hjälps åt och där antingen kvinnan eller mannen drar ett orimligt tungt lass. Här finns de missnöjda personerna som inte på något sätt är representativa för någon mer än sig själva.

Män är inte såna och kvinnor är inte såna, men vissa är det. Gäller bara att undvika just dessa.

Yes, jag håller helt och hållet med dig! Dom flesta är dessutom rimliga individer som klarar av att diskutera och lösa såna här frågor inom relationen - vill jag tro iaf :P

Men som du säger, sen finns det "vissa" som kanske inte är så intresserad av (eller ens har förmågan) att ta till sig och förstå den problematik som kan komma utav att Inte göra det... Därtill dom som vill föra något slags krig i frågan - vilka väl knappat kan ses som förebilder i sammanhanget, och somden du säger, Definitivt bör undvikas!

Det viktiga är inte att man delar lika. Det är att båda (eller hur många man nu är i relationen) trivs med hur det är - hur det än är =)
  • Fru Ågren
    Jag och min exman var relativt jämställda innan vi fick barn. Ingen av oss lade särskilt mycket energi på traditioner. Vi åkte lite snålskjuts på våra respektive familjer vad gällde julfirande och sånt när vi var unga.

Men så fick vi egna barn. Då kände jag att jag ville börja skapa personliga traditioner och det blev viktigare med de där mjukare värdena. Hålla kontakt med barnens kusiner, fixa ombonat hemma, ordna kalas, bygga upp familjerutiner.

Barnens pappa värderade aldrig sånt. Inte tillräckligt mycket för att prioritera det i alla fall. Hade han varit ensam med barnen skulle de aldrig ha fått ett enda barnkalas. Han skulle förmodligen ha fixat presenter till dem i panik, men kanske en dag för sent, när de hade påmint honom om att de fyllde år. De skulle även ha varit de enda barnen som kom till andras kalas utan present, eller någon skräpgrej inköpt på macken på väg till kalaset.

Julen skulle ha kommit som en överraskning varje år och han skulle förmodligen ha sagt till ungarna att "är det verkligen nödvändigt med julgran, den ska ju ändå ut om ett par veckor". 

De hade inte dött av det förstås. Jag är övertygad om att barn överlever utan födelsedagsfiranden och julpynt. Men betyder det att det är onödigt jobb att ordna de där sakerna?

För mig var det så självklart att när man får barn, då börjar man prioritera sådana här sysslor som handlar om att skapa trivsel och familjekänsla. Då var jag inte längre intresserad av det där avslappnade ungdomslivet som vi hade tidigare. Han tyckte å sin sida att jag förändrades och hade alldeles för höga krav på vad som måste fixas.

Men de som hånar de kvinnor som fixar de här sakerna och anser att de mest bara hittar på problem för att få vara martyrer, kan väl fundera över om de lika gärna hade avstått alla dessa typiskt kvinnliga ansvarsområden när de själva växte upp. 
  • nihka
    Xzx skrev 2019-04-19 01:12:07 följande:
    Yes, jag håller helt och hållet med dig! Dom flesta är dessutom rimliga individer som klarar av att diskutera och lösa såna här frågor inom relationen - vill jag tro iaf :P

Men som du säger, sen finns det "vissa" som kanske inte är så intresserad av (eller ens har förmågan) att ta till sig och förstå den problematik som kan komma utav att Inte göra det... Därtill dom som vill föra något slags krig i frågan - vilka väl knappat kan ses som förebilder i sammanhanget, och somden du säger, Definitivt bör undvikas!

Det viktiga är inte att man delar lika. Det är att båda (eller hur många man nu är i relationen) trivs med hur det är - hur det än är =)
    Ja, det mesta kan man lösa genom att prata igenom det. Man får ge och ta.

Alla håller vi på med något som den andra tycker är onödigt och som är mer eller mindre befogat att kallas onödigt. Det talas ofta om allt onödigt kvinnor påstås göra, men man hör nästan aldrig om vad män kan syssla med för onödigheter.

Jag känner till en man som lägger veckovis varje år med att avbarka veden till husets kamin så inte veden ska skräpa ner så mycket inomhus. Han står ute i garaget och skalar av veden för hand med en macheteliknande kniv. Hans sambo har gett upp. En annan man lägger ner en massa tid på att polera bilen och pyssla med fälgarna på familjens helt vanliga familjebil. Påstår att det bevarar värdet på bilen, men det är ju för att det finns en liten pedant inom som inte vill åka runt i annat än en skinande bil. Frun har gett upp. En annan sorterar sina jeans i bokstavsordning efter märke i garderoben så han lättare ska "hitta" dem. Frun tvättar och han lägger in själv. Listan kan göras lång både gällande manlig och kvinnlig kverulans.

Jag tycker gränsen går vid att man lägger så mycket tid på något som den andre anser är onödigt OCH att det kraftigt begränsar eller tar bort tiden att medverka i det man gemensamt har kommit överens är viktigt och ska prioriteras.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Fru Ågren skrev 2019-04-19 10:06:44 följande:
    Jag och min exman var relativt jämställda innan vi fick barn. Ingen av oss lade särskilt mycket energi på traditioner. Vi åkte lite snålskjuts på våra respektive familjer vad gällde julfirande och sånt när vi var unga.

Men så fick vi egna barn. Då kände jag att jag ville börja skapa personliga traditioner och det blev viktigare med de där mjukare värdena. Hålla kontakt med barnens kusiner, fixa ombonat hemma, ordna kalas, bygga upp familjerutiner.

Barnens pappa värderade aldrig sånt. Inte tillräckligt mycket för att prioritera det i alla fall. Hade han varit ensam med barnen skulle de aldrig ha fått ett enda barnkalas. Han skulle förmodligen ha fixat presenter till dem i panik, men kanske en dag för sent, när de hade påmint honom om att de fyllde år. De skulle även ha varit de enda barnen som kom till andras kalas utan present, eller någon skräpgrej inköpt på macken på väg till kalaset.

Julen skulle ha kommit som en överraskning varje år och han skulle förmodligen ha sagt till ungarna att "är det verkligen nödvändigt med julgran, den ska ju ändå ut om ett par veckor". 

De hade inte dött av det förstås. Jag är övertygad om att barn överlever utan födelsedagsfiranden och julpynt. Men betyder det att det är onödigt jobb att ordna de där sakerna?

För mig var det så självklart att när man får barn, då börjar man prioritera sådana här sysslor som handlar om att skapa trivsel och familjekänsla. Då var jag inte längre intresserad av det där avslappnade ungdomslivet som vi hade tidigare. Han tyckte å sin sida att jag förändrades och hade alldeles för höga krav på vad som måste fixas.

Men de som hånar de kvinnor som fixar de här sakerna och anser att de mest bara hittar på problem för att få vara martyrer, kan väl fundera över om de lika gärna hade avstått alla dessa typiskt kvinnliga ansvarsområden när de själva växte upp. 
    Jo, så är det nog för väldigt många att de egna barnen gör att man vill ge dem vad man själv hade när man var liten.

I en del fall kanske man inte värdesätter dessa saker just för att man inte hade dem själv.
  • Bananböjaren
    Anonym (utlandssvensk) skrev 2019-04-18 20:05:01 följande:
    Det är klassiskt kvinnobeteende:

Hon skapar ett problem.
    Hon löser detta problem efter en stor insats.
    Hon blir arg när ingen är glad för att problemet hon själv skapat är löst.
    Absolut. Kvinno- och politikerbeteendeGlad Förutom att politikerna sällan riktigt lyckas lösa problemen de själva skapat.
  • Mimosa86
    Fru Ågren skrev 2019-04-19 10:06:44 följande:

Jag och min exman var relativt jämställda innan vi fick barn. Ingen av oss lade särskilt mycket energi på traditioner. Vi åkte lite snålskjuts på våra respektive familjer vad gällde julfirande och sånt när vi var unga.Men så fick vi egna barn. Då kände jag att jag ville börja skapa personliga traditioner och det blev viktigare med de där mjukare värdena. Hålla kontakt med barnens kusiner, fixa ombonat hemma, ordna kalas, bygga upp familjerutiner.Barnens pappa värderade aldrig sånt. Inte tillräckligt mycket för att prioritera det i alla fall. Hade han varit ensam med barnen skulle de aldrig ha fått ett enda barnkalas. Han skulle förmodligen ha fixat presenter till dem i panik, men kanske en dag för sent, när de hade påmint honom om att de fyllde år. De skulle även ha varit de enda barnen som kom till andras kalas utan present, eller någon skräpgrej inköpt på macken på väg till kalaset.Julen skulle ha kommit som en överraskning varje år och han skulle förmodligen ha sagt till ungarna att "är det verkligen nödvändigt med julgran, den ska ju ändå ut om ett par veckor". De hade inte dött av det förstås. Jag är övertygad om att barn överlever utan födelsedagsfiranden och julpynt. Men betyder det att det är onödigt jobb att ordna de där sakerna?För mig var det så självklart att när man får barn, då börjar man prioritera sådana här sysslor som handlar om att skapa trivsel och familjekänsla. Då var jag inte längre intresserad av det där avslappnade ungdomslivet som vi hade tidigare. Han tyckte å sin sida att jag förändrades och hade alldeles för höga krav på vad som måste fixas.Men de som hånar de kvinnor som fixar de här sakerna och anser att de mest bara hittar på problem för att få vara martyrer, kan väl fundera över om de lika gärna hade avstått alla dessa typiskt kvinnliga ansvarsområden när de själva växte upp. 

Words
  • Daimstruten

I min familj är det jag som står för att vi har ett trevligt hem och att det blir vettiga julklappar och födelsedagspresenter. Maken är inte ens brydd nog att notera vilket godis dom gillar/ogillar. Vid flera födelsedagar/julaftnar har han handlat nåt hyggligt dyrt till dom dagen före som sen aldrig blivit använt för dom ville aldrig ha den där prylen överhuvudtaget. Så skulle maken ta över ansvaret nu skulle barnen bli grymt besvikna...

• Bärryhosch

Jag förstår precis vad du menar ts. Jag har flera vänner som har det precis så som du beskriver och jag förstår inte hur och varför de står ut. Varför leva med en människa som inte tar halva ansvaret för familjens måsten i livet, på alla plan. Jag har det inte så, men jag verkar tyvärr vara rätt unik (eller snarare min jämställde man). Jag tror att fler män skulle steppa upp och ta ansvar om kvinnor inte frivilligt tog rollen som familjens projektledare, men jag tror också, som du skriver, att det skulle bli en sämre, mer ego värld, för män verkar faktiskt generellt sett vara mer en ego än kvinnor. Jag vet ingen kvinna som bara ligger nöjd på sofflocket och degar medan mannen planerar, fixar och trixar för att leva upp till livets måsten, men däremot enormt många män.

• Tecum
    Gosedjuret skrev 2019-04-18 22:38:01 följande:
    Kan ju lägga till med att det var han som mest ville ha barn..apropå kvinnors "i sin iver att få barn". Sen så upptäckte ju jag att det var världens bästa grej men för honom var det väl lite mkt ansvar och jobb efter hur det verkade.

Nej, alla kvinnor är verkligen inte stöpta i samma form, det är en otjänst man gör sig att tro det. Tänk till lite så kommer du på det själv.
    Män är inte heller stöpta i samma form, om du tänker lite kommer du på det själv.

Verkar som att du haft otur, det är knappast något som gäller majoriteten av par.

Det finns ju en typ av personer som utåt verkar väldigt framåt, engagerade och drivna, kommer med massor av förslag och projekt. De är oftast populära och ses som kanonpersoner av omgivningen. Men sen när det blir verkstad av är det inte längre så kul, att förverkliga och ffa färdigställa det man åtagit sig. Nu säger jag inte att din man var sådan, det vet jag inget om. Men såna personer ska man akta sig för, det slutar bara med att de pratar sig ur ansvaret och antingen får man göra jobbet själv eller så blir det inte gjort.
  • Gosedjuret
    Tecum skrev 2019-04-19 19:42:21 följande:
    Män är inte heller stöpta i samma form, om du tänker lite kommer du på det själv.

Verkar som att du haft otur, det är knappast något som gäller majoriteten av par.

Det finns ju en typ av personer som utåt verkar väldigt framåt, engagerade och drivna, kommer med massor av förslag och projekt. De är oftast populära och ses som kanonpersoner av omgivningen. Men sen när det blir verkstad av är det inte längre så kul, att förverkliga och ffa färdigställa det man åtagit sig. Nu säger jag inte att din man var sådan, det vet jag inget om. Men såna personer ska man akta sig för, det slutar bara med att de pratar sig ur ansvaret och antingen får man göra jobbet själv eller så blir det inte gjort.
    Fast jag vet redan att alla är helt egna individer så jag behöver inte tänka efter :) Skulle aldrig svänga mig med "typiskt män", hade ju varit osmart.

Nä, kan ju vara så att det inte blir så för dom flesta..fast ändå..hur man är uppvuxen spelar mkt större roll än man tror, de där rollerna är svåra att komma undan. Men tänker man aktivt på det är nog utgångsläget så mkt bättre. Typ, nej, bara för att din mamma skötte all matlagning och disk så kommer inte jag att göra det nu när vi har två barn tillsammans...wtf liksom.

Jomenvisst! Låter som exet, pang på rödbetan..

Så det iaf jag inte var medveten om är att tar man steget att skaffa barn med ngn som man känner som en fantastisk person så skall man vara helt inställd på att allt kan hamna i ens eget knä. Vilket det ju kan ändå pga. sjukdom, dödsfall etc. men att den andra föräldern kan vara rätt ointresserad av att göra sin del eller ens delta var svårt att greppa under några år för mig.

Så, i mitt kanske extrema "otursfall" så skulle det ts handlar om innebära: i stort sätt ingenting skulle ordnas för barnen. Så nej, det är inte det minsta aktuellt för mig att minska ett dugg på det jag gör för dom.
  • Gosedjuret
    Tecum skrev 2019-04-19 19:42:21 följande:

Fast jag vet redan att alla är helt egna individer så jag behöver inte tänka efter :) Skulle aldrig svänga mig med "typiskt män", hade ju varit osmart.

Nä, kan ju vara så att det inte blir så för dom flesta..fast ändå..hur man är uppvuxen spelar mkt större roll än man tror, de där rollerna är svåra att komma undan. Men tänker man aktivt på det är nog utgångsläget så mkt bättre. Typ, nej, bara för att din mamma skötte all matlagning och disk så kommer inte jag att göra det nu när vi har två barn tillsammans...wtf liksom.

Så det iaf jag inte var medveten om är att tar man steget att skaffa barn med ngn som man känner som en fantastisk person så skall man vara helt inställd på att allt kan hamna i ens eget knä. Vilket det ju kan ändå pga. sjukdom, dödsfall etc. men att den andra föräldern kan vara rätt ointresserad av att göra sin del eller ens delta var svårt att greppa under några år för mig.

Så, i mitt kanske extrema "otursfall" så skulle det ts handlar om innebära: i stort sätt ingenting skulle ordnas för barnen. Så nej, det är inte det minsta aktuellt för mig att minska ett dugg på det jag gör för dom.
  • Tecum
    Gosedjuret skrev 2019-04-20 07:08:37 följande:

Jag tror vi är ganska överens? Men jag tror att individ och personlighet är viktigare än uppväxt, även om det givetvis spelar roll - på olika sätt.
    Jag har ett exempel ur verkliga livet. Mina söner är duktiga på att laga mat, i synnerhet den äldste och han sköter det mesta med hem och barn. Vid en tillställning fick han beröm av en äldre kvinna. "Vilken god mat, det är väl din mamma som lärt dig? Nej, hemma lagade hon alltid maten", svarade han; "jag gjorde inte ett skit. Men när jag flyttade hemifrån var jag van vid riktig mat och om jag skulle få annat än mackor, fil och färdigmat var jag tvungen att lära mig. Och på den vägen är det".

Bra svar tycker jag, han nöjde sig inte utan tog tag i saken.
  • sextiotalist

Men det finns motsatsen, när min farfar dog så slutade slutade alla födelsedagsgratulationer komma från det hållet.

Flera år senare, när vi kusiner hittade tillbaka till varandra. Så kom vi fram till att det var min farfar som var traditionsbäraren.

• nihka
    Bananböjaren skrev 2019-04-19 12:05:28 följande:
    Absolut. Kvinno- och politikerbeteendeGlad Förutom att politikerna sällan riktigt lyckas lösa problemen de själva skapat.
    Tack! Varje tråd behöver någon som påminner om de fördomar som alltjämt existerar 2019:

Det är klassiskt kvinnobeteende:

Hon skapar ett problem.
    Hon löser detta problem efter en stor insats. 
    Hon blir arg när ingen är glad för att problemet hon själv skapat är löst.
  • Fru Ågren

Jag tycker att Bananböjaren och (utlandssvensk) kan ge exempel på onödiga ting som deras mödrar sysslade med när de växte upp. 

Sånt som de klagade över men envisades med att göra ändå, trots att ingen efterfrågade det. 

Sedan kan de ta sig en tankeställare och fundera över om deras mödrar kanske gjorde en massa arbete i det dolda som de inte fick någon uppmärksamhet för men som skapade trivsel, gemenskap, traditioner och trygghet. Som de tänker tillbaka på med nostalgi och vemod.

Mina barn är nästan vuxna nu och jag har lärt mig att väldigt mycket av det jobb som min exman fnös åt som onödigt bjäfs är precis det som barnen är nostalgiska över och längtar efter. "Småungar bryr sig väl inte om ifall du sätter upp påskpynt eller inte!" tyckte han. Men det gjorde de tydligen.

Eftersom jag gjorde det varje år blev det betydelsefullt och skapade vi-känsla hos dem. De kanske inte brydde sig om det där påskriset när de var två år. Men när de var fem var det plötsligt viktigt.

Och nu är det oumbärligt! Gissa vem de vill fira högtiderna hos? 

Svar på tråden Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?