• humlan00

Hur börja med mat??

Snart blir mitt barn 6månader,

Helammat honom sen han föddes,

Börjat ge honom lite gröt och lite mango puré vid lunch!

Han blir så rosslig i halsen efteråt? Är det normalt?

Hur börjar man nu med mat?

Hur ofta, hur mycket, hur öka?

Hur gjorde ni???

• Svar på tråden Hur börja med mat??
  • Anonym (lenne)

Mjölka honom tills han är två.
    Ge smakportioner i puré form bara en  liten bit 

• Anonym (Insane)
    Anonym (lenne) skrev 2019-04-18 00:00:26 följande:

Mjölka honom tills han är två.

Ge smakportioner i puré form bara en  liten bit 

Så du rekommenderar Ts att svälta barnet och ge det en matstörning?
  • Anonym (lenne)
    Anonym (Insane) skrev 2019-04-18 00:19:55 följande:
    Så du rekommenderar Ts att svälta barnet och ge det en matstörning?
    haha
    svälta? alla våra barn har druckit mammans mjölk tills ca 2 år ålder och mår fint idag 
  • syntharen

Det du kan göra är att ge ditt barn mat när du själv äter. Jag gav mitt andra barn stora bitar som han kunde hålla och gnaga på själv. Men då ska man inte vara rädd för att barnet sätter i halsen (vilket dom inte gör men det kan se så ut eftersom små barn har kräkreflexen väldigt långt fram i munnen), är man nervös för det så kan man alltid mosa det man själv äter och ge. Salta lite mindre när du lagar maten bara.

Amma är fortfarande barnets främsta matintag så du behöver inte känna nån stress att få barnet att äta fulla måltider vanlig mat 5 ggr om dagen typ Ta det lugnt och på barnets villkor. Är barnet intresserad så ger man och vill det inte så avvaktar man.

• Trädgårdsland

Jag har kört på köpta burkar i början. Öppnar en burk, klickar ut en liten klick på 7 knäckformar, resten blir lite större klickar på sådana där små muffinsformar. Fryser in.

Sparar liiite i botten av burken. Så värmer jag en liten klick, typ 1 tesked, och ger i samband med att jag själv äter.

• Elin P

Öka varje portion med någon tesked åt gången varannan var tredje dag, vänta lite extra om du märker att magen krånglar. Plockmat är ju också perfekt. Två av mina barn har totalvägrat mosad osaltad mat typ barnmat helt. De åt nästan inget annat än amning/ersättning förrän de istället fick exakt samma mat som vi andra. Mitt tredjebarn åt vanlig mat själv med händerna från ca 9 månaders ålder, även salt åt han då alltså. Det är ok!

• smurfar

Vänta med gröt till kvällen. Ge burkmat/mixad hemmagjord mat vid lunch

Svar på tråden Hur börja med mat??