• Anonym (fastnat)

Kommer inte vidare

Ny tråd föratt godkänna anonyma svar...

För ganska exakt 11 månader sedan bestämde vi oss för att separera efter nästan tolv år tillsammans. Vi har två barn ihop. Det hade varit dåligt länge och jag hade börjat få känslor för en annan man (vilen mitt ex vet om) vilket var ett symptom på att vi inte hade det bra, mer än en orsak till skillsmässan. Det blev heller aldrig något med den andra mannen.
    Beslutet var väl mer eller mindre gemensamt, även om jag tog sista steget. Mitt ex var väldigt sammarbetsvillig och fixade snabbt ett nytt boende och flyttade knappt 1,5 månad efter beslutet. Det började plötsligt dyka upp ett namn på en tjej väldigt frekvent på hans fb och jag har i efterhand fått redan på att hon fanns med i bakrunden redan innan vi bestämde oss för att separera, även om mitt ex nekar att så skulle vara fallet. Så fort våran skillsmässa gick igenom så gick dom ut med att dom var ett par. Att dom väntade var enbart för att det skulle se bra ut, att han skulle vara single även på pappret innan han träffade någon ny.

Problemet nu är att jag har så himla svårt att gå vidare. Jag tror att vi hade kunnat hitta tillbaka till varandra om vi bara hade försökt. Vi har pratat mkt efter separationen och båda två vet egentligen vart och när det började gå fel. Men eftersom det var jag som först fick känslor för någon annan och det sårade mitt ex djupt  så gör han nu allt för att såra mig tillbaka. Det som var våra största problem under åren gör han nu helt "rätt" med sin nya tjej, bara för att visa hur bra han är och hur bra dom har det. Han försöker också straffa mig genom att utnyttja barnen. För mig kommer barnen alltid först. Om dom vill ta en natt hos sin pappa under min vecka så får dom det. Han är alltid välkommen hit om barnen vill bjuda på tex middag eller fredagsmys. Om barnen vill träffa sin pappa på en högtid som dom är hos mig så löser vi det på något sätt. Men när dom är hos honom får dom sällan komma hit, han hade möjlighet att låta barnen fira nyår med båda sina föräldrar men det vägrade han, jag får inte ens komma förbi och önska dom glad påsk imorgon.

Samtidigt som han gör mig så arg och förtvivlad så önskar jag inget hellre än att han ska ta sitt förnuft tillfånga, dumpa den nya tjejen och låta oss bli en hel familj igen. Älskar och saknar honom så fruktansvärt mycket.

Hur har ni andra gjort för att gå vidare när det enda ni egentligen vill är att gå tillbaka?!

• Svar på tråden Kommer inte vidare
  • Anonym (Tjejkompisen)

Jag tror egentligen att det bästa du kan göra för att maximera chansen att få tillbaka honom är att vara hyfsat trevlig och svälja hans jobbigheter. Hålla dig på din kant. Du har ingen chans när han är med den nya men om det tar slut så här du absolut en chans. Du sårade honom och nu ger han igen. Tar det slut med tjejen så kanske han tycker att nu är ni kvitt och jämställda och kan prova igen. Men det kan också bli så att det är han och hon för resten av livet nu. Det vet man aldrig. Hur länge har de träffats? Har hon barn? Hur gamla är era?

Tänk också på att inte köra över dig själv för mycket och svälja för mycket för det mår du dåligt av och om de då inte gör slut så har du gjort det i onödan. Så hitta en hälsosam balans där du är hyfsat tillmötesgående mot honom men ändå mår okej i dig själv.

Dejta andra utan att trycka upp det i hans ansikte. Kanske träffar du en ny och glömmer exet och blir lycklig. Eller så kan du åtminstone ha lite kul och få bekräftelse medan du "väntar". Men försök inte flirta så länge han är med hon nya för han är inte mottaglig och det blir bara förödmjukande.

Ta också tiden på att fundera på varför du ville göra slut då och inte såg det som en möjlighet då att försöka igen...

• Anonym (lll)
    Citat: Det som var våra största problem under åren gör han nu helt "rätt" med sin nya tjej, bara för att visa hur bra han är och hur bra dom har det

Jag tänker att, hur kan du veta att han bara gör det för att visa hur bra han är och hur bra de har det? De kanske har det jättebra på riktit och det inte alls handlar om att "visa" någon (dig?). Det här är väl bara i ditt huvud. Låter totalt ologiskt att han skulle vara med henne, skapa sitt nya liv bara för att visa dig? Den tanken får du nog faktiskt släppa, den är inte sund. 

Det andra, att ni beter er olika kring hur/när barnen kan vara hos er, kan du ju alltid ta med honom till familjerätten och göra upp en tydlig plan kring. Eller får du väl acceptera att han inte har lust att "dela med sig" på sina veckor. Du har samma möjlighet att bete dig som han gör, om du vill. Det finns många skilda som inte har så som du vill ha det. Vill du fortsätta vara schysst och låta barnen vara hos honom på dina veckor, så gör så, men då är det ett val du gör oavsett vad han gör. Men familjerätten kan iaf vara ett sätt att prata om det med neutral part. 
  • Anonym (hmm)

Jag tycker faktiskt att det helt enkelt låter som att han har gått vidare. Han vill väl  inte ha så mycket med dig att göra kanske och det är väl därför som han inte vill "dela med sig" på sina veckor. På vilket sätt tror du att han gör det för att såra dig? Är det något han säger som får dig att tro det?

Att han gör allt rätt med sin nya är väl rätt vanligt, vem vill göra om samma misstag som man gjorde i sitt gamla förhållande? 

• Anonym (fastnat)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-04-19 15:19:12 följande:

Jag tror egentligen att det bästa du kan göra för att maximera chansen att få tillbaka honom är att vara hyfsat trevlig och svälja hans jobbigheter. Hålla dig på din kant. Du har ingen chans när han är med den nya men om det tar slut så här du absolut en chans. Du sårade honom och nu ger han igen. Tar det slut med tjejen så kanske han tycker att nu är ni kvitt och jämställda och kan prova igen. Men det kan också bli så att det är han och hon för resten av livet nu. Det vet man aldrig. Hur länge har de träffats? Har hon barn? Hur gamla är era?

Tänk också på att inte köra över dig själv för mycket och svälja för mycket för det mår du dåligt av och om de då inte gör slut så har du gjort det i onödan. Så hitta en hälsosam balans där du är hyfsat tillmötesgående mot honom men ändå mår okej i dig själv.

Dejta andra utan att trycka upp det i hans ansikte. Kanske träffar du en ny och glömmer exet och blir lycklig. Eller så kan du åtminstone ha lite kul och få bekräftelse medan du "väntar". Men försök inte flirta så länge han är med hon nya för han är inte mottaglig och det blir bara förödmjukande.

Ta också tiden på att fundera på varför du ville göra slut då och inte såg det som en möjlighet då att försöka igen...

Jag försöker vara trevlig när vi träffas. Och försöker att inte lägga mig i mer än nödvändigt när det gäller barnen.
    Om det blir dom för resten av livet så var han och jag aldrig någonsin rätt för varandra. Hon och jag är extremt långt ifrån varandra på alla sätt. Jag vet att dom hade kontakt för ett år sedan iaf, innan det ens var tal om någon speparation mellan mig och exet. Dom blev ett par officiellt i början av december, men dom träffades långt innan dess.. Hon har två barn som är något yngre än våra, våra är i mellanstadieåldern.

Problemet är att jag inte är ett dugg intresserad av att träffa någon annan, kan inte se mig med någon annan. Kan inte ens tänka mig ett ONS för att "leka" lite. Har redan ett par killar som säger sig ha känslor för mig och vill träffas, men jag kan verkligen inte ge dom mer än vänskap.

Det har hänt saker genom åren och vi har bearbetat det på olika sätt, vilket tillslut gjorde att vi tappade bort varandra. Det blev en negativ spiral som vi inte kunde bryta utan att komma ifrån varandra. Vi har nu i efterhand lyckats prata och älta och vet precis när det började gå utför ordentligt och vad vi borde gjort åt det. Därför tror jag att vi hade kunnat jobba oss igenom alllt och komma tillbaka starkare tillsammans, men då gäller det ju att båda vill.
  • Anonym (fastnat)
    Anonym (lll) skrev 2019-04-19 15:39:43 följande:
    Citat: Det som var våra största problem under åren gör han nu helt "rätt" med sin nya tjej, bara för att visa hur bra han är och hur bra dom har det

Jag tänker att, hur kan du veta att han bara gör det för att visa hur bra han är och hur bra de har det? De kanske har det jättebra på riktit och det inte alls handlar om att "visa" någon (dig?). Det här är väl bara i ditt huvud. Låter totalt ologiskt att han skulle vara med henne, skapa sitt nya liv bara för att visa dig? Den tanken får du nog faktiskt släppa, den är inte sund. 

Det andra, att ni beter er olika kring hur/när barnen kan vara hos er, kan du ju alltid ta med honom till familjerätten och göra upp en tydlig plan kring. Eller får du väl acceptera att han inte har lust att "dela med sig" på sina veckor. Du har samma möjlighet att bete dig som han gör, om du vill. Det finns många skilda som inte har så som du vill ha det. Vill du fortsätta vara schysst och låta barnen vara hos honom på dina veckor, så gör så, men då är det ett val du gör oavsett vad han gör. Men familjerätten kan iaf vara ett sätt att prata om det med neutral part. 
    Han kanske inte gör det enbart för att visa mig. Men det gör ont att se att han visar dom känslor och det engagemang för henne som jag i flera år bönade och bad om att han skulle visa för mig och barnen.

Visst skulle jag kunna gå ner till hans nivå vad gäller umgänge med barnen men det skulle inte gynna mig på något sätt, och det skulle deffinitivt inte gynna barnen. Och för mig kommer alltid barnens känslor och mående först.
  • Anonym (fastnat)
    Anonym (hmm) skrev 2019-04-19 15:53:10 följande:

Jag tycker faktiskt att det helt enkelt låter som att han har gått vidare. Han vill väl  inte ha så mycket med dig att göra kanske och det är väl därför som han inte vill "dela med sig" på sina veckor. På vilket sätt tror du att han gör det för att såra dig? Är det något han säger som får dig att tro det?

Att han gör allt rätt med sin nya är väl rätt vanligt, vem vill göra om samma misstag som man gjorde i sitt gamla förhållande? 

Det är väl inte så mkt vad han säger utan vad han gör. Han vet hur jobbigt jag tycker att det är att vara ifrån barnen, jag har sedan om föddes aldrig känt något behov av egentid och paus från dom.

Så kan det ju vara. Men som jag skrev i tidigare inlägg så för det ont att se honom anstränga sig så mycket för henne när han inte kunde göra det för mig och barnen fast jag bad om det i flera år.
  • Anonym (Tjejkompisen)

Hur ser du att han anstränger sig för henne?

Undrar pga att jag har ett ex jag har barn med också. Jag har ingen aning om hur hans relation är med den nya eller hur hon är som person... Hur vet du? Nyfiken bara :)

• Praktisk58

Varför skulle han dumpa någon som älskar honom.

Du har ju bevisat att du föredrar ngn annan.

• Anonym (Been there - done that)

Hej TS,

För mig låter det som att du var tvungen att lära dig en läxa: Det vill säga att du inte drar "på en gång, när det stormar", utan att du då istället stannar för att försöka lösa problemet. Det är dock inte alls säkert att ditt X är inne på samma bana. Som du säger var hans nuvarande med i bilden (i bakgrunden) sedan en lång tid tillbaka. Kanske har han aldrig varit lika intresserad som du av att lösa era problem. Jag vet inte. MEN att han inte ser till barnens bästa i alla lägen, visar på omoget beteende. Ett beteende som många tyvärr bär med sig hela livet, för att de inte ser (några) problem med det.

Jag tycker du ska "glömma honom". Förutsättningarna för er som par är låga. Han visar omoget beteende och du skadas av att se han och hans nya tillsammans, eftersom du hoppas att det ska bli ni två igen.

Många människor "är inte med på banan" då man själv har utvecklats. De ser inte att man har förändrats. Jag skulle tro att han är en av "dem".

Det är mycket svårt att gå vidare när man har känslor för ngn. Men det går. Jag tror inte att han är den prins, som du drömmer om att han ska vara. Jag tror att det fanns en bra anledning till varför du valde att lämna honom, men att den processen gick väl fort för dig.

• Anonym (fastnat)
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-04-19 19:16:59 följande:

Hur ser du att han anstränger sig för henne?

Undrar pga att jag har ett ex jag har barn med också. Jag har ingen aning om hur hans relation är med den nya eller hur hon är som person... Hur vet du? Nyfiken bara :)

En del ser jag med egna ögon, han berättar en del och en hel del får jag höra från barnen.
  • Anonym (fastnat)
    Praktisk58 skrev 2019-04-19 23:48:13 följande:

Varför skulle han dumpa någon som älskar honom.

Du har ju bevisat att du föredrar ngn annan.

Det är möjligt att hon älskar honom, men det hindrar ju inte mig från att älska honom också.

Föredrar är nog fel ord. Jag fick känslor för någon annan när vi hade det dåligt, men vi separerade inte för att jag valde någon annan. Vi separerade för att vi tillslut inte lyckades välja varandra längre.
  • Anonym (fastnat)
    Anonym (Been there - done that) skrev 2019-04-20 07:30:07 följande:

Hej TS,

För mig låter det som att du var tvungen att lära dig en läxa: Det vill säga att du inte drar "på en gång, när det stormar", utan att du då istället stannar för att försöka lösa problemet. Det är dock inte alls säkert att ditt X är inne på samma bana. Som du säger var hans nuvarande med i bilden (i bakgrunden) sedan en lång tid tillbaka. Kanske har han aldrig varit lika intresserad som du av att lösa era problem. Jag vet inte. MEN att han inte ser till barnens bästa i alla lägen, visar på omoget beteende. Ett beteende som många tyvärr bär med sig hela livet, för att de inte ser (några) problem med det.

Jag tycker du ska "glömma honom". Förutsättningarna för er som par är låga. Han visar omoget beteende och du skadas av att se han och hans nya tillsammans, eftersom du hoppas att det ska bli ni två igen.

Många människor "är inte med på banan" då man själv har utvecklats. De ser inte att man har förändrats. Jag skulle tro att han är en av "dem".

Det är mycket svårt att gå vidare när man har känslor för ngn. Men det går. Jag tror inte att han är den prins, som du drömmer om att han ska vara. Jag tror att det fanns en bra anledning till varför du valde att lämna honom, men att den processen gick väl fort för dig.

Hej.

Tro mig, jag drog verkligen inte med en gång. Slog knut på mig själv i flera år, tills jag knappt visste vem jag var längre. Men när bara en kämpar så blir det tillslut ohållbart. Så kanske är det som du skriver att han egentligen aldrig var riktigt intresserad av att lösa problemen. Ja tyvärr har han nog ett rätt omoget beteende.

Det är svårt att "glömma" när han hela tiden är så närvarande.

Han såg nog att jag förändrades, men tyvärr hade han inte förmågan att hänga med.

Just där och då hade vi anledning att separera. Den negativa spiralen gick inte att bryta utan att komma ifrån varandra. Men strax därefter kunde vi för första gången på flera år faktiskt prata och han började inse vad jag varit ute efter. Då väcktes tanken på att vi nog faktiskt skulle kunna jobba oss igenom allt för att så småningom kunna börja om. Men sen helt plötsligt så flyttade hon från bakrunden till längst fram och alla drömmar slogs i spillror...
Svar på tråden Kommer inte vidare