• Anonym (-stressad)

Ex har sexvideos på mig. Rädd för spridning

Blev tillsammans med mitt ex i en konstig period av mitt liv. Påbörjade ett missbruk och levde med hans psykiska ohälsa och en svår relation som resulterade i att jag blev utbränd.

Under den bra tiden i vår relation spelade vi in en del videos, där mest mitt ansikte syns. Jag trodde aldrig att det skulle ta slut eller att vi skulle skada varandra, då det fanns mycket kärlek.

Det tog slut på dåliga villkor. Vi hade inte kontakt på länge. Sen ville jag ses och prata men han ville inte. Vi hade en bra sms-kontakt där vi konstaterade att ingen av oss var dåliga människor men det blev fel. Han lovade även då att aldrig sprida något på mig.

För några veckor sen blev jag ?officiellt? tillsammans med en ny kille på Facebook. Därefter började han skriva till mig och ville ses ännu mer för att prata. Han ansåg att jag var skyldig honom detta efter allt jag gjort mot honom ( vi levde i en dålig relation och ingen av oss betedde sig bra), men jag blev ofta liten. Han är bra på att manipulera och försöker lägga över sanningar på mig och säga åt mig att han vet mycket bättre.

Grejen är att han har dessa videos på mig, och för inte så länge sen skrev han väldigt otrevliga saker till mig när jag satte ner foten och sa att jag faktiskt inte ville ses. Det handlade om att jag var egoistisk, liten och feg. Jag skulle dra åt helvete och han önskade mig allt illa i världen. Jag är nu extremt rädd för att han skulle välja att sprida detta.

Händer det så kommer jag informera hans familj, som jag hade god kontakt med då. Blir dessutom polisanmälan etc.

Det jag undrar över är om jag kan göra något innan? Han har psykotiska drag och klarar inte av mär han får som han vill. Han syster är fortfarande en god vän till mig - jag funderar på att prata med henne och förklara samt be henne prata med honom. Eller kommer detta bara göra allt värre? Jag vill få bort videosarna och bli lämnad ifred så jag kan fortsätta med mitt liv.

• Svar på tråden Ex har sexvideos på mig. Rädd för spridning
  • Rudimentary

Har han hotat med att han ska lägga upp filmerna? Eller utpressat dig?

• Rudimentary

Har han hotat med att han ska lägga upp filmerna? Eller utpressat dig?

• Anonym (...)

Har han inte hotat om spridning av dem tror jag du får väldigt svårt att få bort dem.

Du kommer ju aldrig veta om han sparat nån kopia av dem på nån dvd, usb-minne, extern hårddisk eller nånstans i molnet på nätet.

Vädja till honom att ta bort dem och håll tummarna att han inte sprider dem.

• Anonym (-stressad)

[quote=79581431][quote-nick]Rudimentary skrev 2019-04-22 21:00:58 följande:[/quote-nick]Har han hotat med att han ska lägga upp filmerna? Eller utpressat dig?[/

Nej det har han inte gjort. Jag är mer orolig för att han kommer göra det utan att säga något och jag inte kommer veta

Jag kan inte gå hela livet och vara beredd eller försöka ha koll på det heller. Dessutom känns det förnedrande att han ska ha dessa videos när han behandlat mig som han gjort och pratat till mig som om jag vore smuts

• BurningDiamond

När du väl har spelat in en sex-video så kan du i princip aldrig vara säker på att den inte kommer att läcka ut någon gång. Tyvärr får du nog lära dig att leva med osäkerheten.

• Anonym (G)

Ergo: spela aldrig in sexvideos om du inte är bekväm med risken att de kan spridas. Alltid trist när folk behöver lära sig den hårda vägen.

• Anonym (James)

Allt som spelas in finns ju kvar och kan spridas och kopieras! Du kommer aldrig kunna vara säker på att era videos inte sprids, de kan dyka upp på nätet i detta nu eller om 20 år, eller så visar han dem stolt för sina kompisar!
    Så du behöver nog tyvärr förlika dig med tanken att detta är något som dina barn, barnbarn, grannar, släktingar eller arbetsgivare/kollegor kan komma över.

Skriver inte detta för att skrämma dig utan för att det är sanningen.

• Anonym (Brott)

Sedan årssiftet finns nya regler om vad man sprider, exempelvis filmer och bilder som är till men för den det handlar om. Det gäller både om det läggs ut på nätet och om det sprids genom att man tex skickar mellan telefoner. Jag föreslår att du skriver ett sms till honom där du ber honom att inte visa filmerna (och ev bilder eller sex-sms för någon, inte skicka till någon , inte lägga upp på nätet eller socialt forum etc. skriv att du skulle må väldigt dåligt då, bli kränkt och stt det skulle förstöra mycket i ditt liv. Hänvisa till de nya lagstiftningarna och maxstraffet. Är han under 18 så infa om att man kan få fängelse ändå. Infa om att bevisen kommer att vara väldigt tydliga, att du har skärmdump på meddelandet du skickar och att du kommer polisanmäla om han på något sätt sprider eller hotar med att sprida. Skriv att alla förundersökningsprotokoll och domar är offentliga handlingar som vem som helst får ut gratis med vändande post från tingsrätten. Googlar man hans namn och lexbase eller går in och söker hans namn, stad eller adress kommer hans namn upp som dömd brottsling och för 89 kr får man domen på mejl inom 10 sekunder. Alla som begär ut handlingarna är anonyma. Kommer ligga honom till stor last framöver, t ex när han söker jobb då arbetsgivare kollar sånt och mycket annat nuförtiden. Se till att han svarar genom att avsluta trevligt med en enkel fråga, så har du även bevis för att han läst mejlet. Skärmdumpa att han svarat på meddelandet. Eller om du kan begära läskvitto + få ett svar. kan ju börja lite trevligt och säga att du inte tror att han kmr göra detta men du är så rädd nu och ångrar filmerna att du ändå måste infa honom detta så varken du eller inte råkar illa ut.

Jag har haft ett längre samtal med polisen och fått info om de nya lagarna.

Återkoppla gärna om du skriver nåt till honom.

Kram och lycka till!

• Anonym (Brott)

Korrigering av ovanstående: det ska stå att det finns nya LAGAR sedan årskiftet (inte nya ?regler),

• BurningDiamond
    Anonym (Brott) skrev 2019-04-23 10:34:17 följande:

Korrigering av ovanstående: det ska stå att det finns nya LAGAR sedan årskiftet (inte nya ?regler),

Problemet är att det måste finnas bevis att det är exet som spridit filerna (efter årsskiftet), för att det ska bli en dom. Och hela rättsprocessen är också offentliga handlingar vilket betyder att även TS namn kommer vara offentligt.
  • Plågad123

Jag förstår detta.

Grejen är att jag har god kontakt med hans syster. Är det en bra ide att prata med henne om allting? Eller är det bästa att låta allt vara?

Att höra av mig till honom just nu är inget alternativ. Han skrev i ett sms att han vill mig inget gott, han är trött på att försöka vara schysst mot mig. Han önskar mig illa. Jag är barnslig och egoistisk och en som ska dra åt helvete.

Han ville ses för att jag skulle be om ursäkt igen. Trots att vi tidigare genom sms pratat om allt som hände. Nu ville han göra det igen och när jag inte ville kom allt detta.

• Anonym (Rationell)

Visst finns det lagar, och visst kan han bli straffad om han publicerar det. Men det kommer aldrig nånsin att försvinna från Internet. 

Gör aldrig om detta. 

• Anonym (James)
    Plågad123 skrev 2019-04-23 11:08:56 följande:

Jag förstår detta.

Grejen är att jag har god kontakt med hans syster. Är det en bra ide att prata med henne om allting? Eller är det bästa att låta allt vara?

Att höra av mig till honom just nu är inget alternativ. Han skrev i ett sms att han vill mig inget gott, han är trött på att försöka vara schysst mot mig. Han önskar mig illa. Jag är barnslig och egoistisk och en som ska dra åt helvete.

Han ville ses för att jag skulle be om ursäkt igen. Trots att vi tidigare genom sms pratat om allt som hände. Nu ville han göra det igen och när jag inte ville kom allt detta.

Vad ska hans syster göra åt att han har sexvideos på er?? Nä, tycker inte att du ska blanda in hans familj i detta!
  • Anonym (Brott)
    BurningDiamond skrev 2019-04-23 11:01:04 följande:

Problemet är att det måste finnas bevis att det är exet som spridit filerna (efter årsskiftet), för att det ska bli en dom. Och hela rättsprocessen är också offentliga handlingar vilket betyder att även TS namn kommer vara offentligt.

De flesta människor brukar inte vilja riskera en anmälan och då är det bra med information om att så kan ske. Svårare bevislägen har polisen varit med om och de spårar bra när det gäller teknik och elektronik nu för tiden. ffa om de redan har en misstänkt. Offentlighetsprincipen tänker i alla fall jag är ett litet problem i sammanhanget. TS filmer är ju vid både eventuell anmälan och rättegång redan spridda. Finns inte så många andra alternativ annat än att skicka Hells Angela på honom i förebyggande syfte och då blir offentlighetsprincipen jobbig på riktigt för TS.
  • Anonym (Mannen_myten)

Som några redan har skrivit så hoppas jag att alla kvinnor som läser detta förstår att de ALDRIG ska vara med i sex/porrvideos. I ditt fall är det för sent, men andra kanske kan lära sig av det. 
    Kom ihåg att nästan samtliga förhållanden någon gång tar slut. Hur kul är det då egentligen att exet har porrfilmer med dig?? Och det är mkt vanligare än kvinnor tror att killar och män visar bilder och filmer för sina kompisar; bilder på både nuvarande flickvänner och ex-flickvänner. 

Om nakenbilder och porrfilmer hamnar på nätet så finns de kvar där för evigt. 

Svar på tråden Ex har sexvideos på mig. Rädd för spridning