• Anonym (hmm?)

Kan socialtjänsten se hur många bankkonton man har?

Går hos Socialtjänsten. Fick tillbaka lite skattepengar till mitt andra bankkonto. Tydligen så kunde dom se att jag fått tillbaka skattepengar. Jag har några frågor.

1. Nu när dom kunde se att jag fått tillbaka skattepengar. Kan dom se till vilken bank jag fick pengar till?

2. Kan dom se vilket bankkonto nummer det var?

3. Kan dom hur som helst se att man har 2 bankkonto?

• Svar på tråden Kan socialtjänsten se hur många bankkonton man har?
  • Anonym (Bankman)
    Anonym (???) skrev 2019-04-23 14:22:03 följande:

Soc har flera informationskanaler. Per automatik ber man KFM meddela när man skickar ut överskjutande skatt till socialbidragstagare. Man kan också begära ut deklarationerna från skatteverket - där står ev bankkonton. Och eftersom man också samkör med olika myndighetsregister så har de en rejäl insyn i ditt ekonomiska liv.

Om du nu tar emot socialbidrag så är det väl inte mer än rätt att du redovisar inkomster. Det är ju skattepengar från oss skattebetalare som du tar emot. Det är ju inte så att du skall ha BÅDE våra skattepengar OCH överskjutande skattepengar? 

Du har fel om bankkonton på deklarationen!
    Och sparka inte ned åt!
  • Gizmo

När du ansöker om ekonomiskt bistånd måste du lämna in deklaration och slutskattebeskedet.
    Allt kommer fram i slutändan, så det går inte att lura soc på ersättning...

• Anonym (*)
    Ms H skrev 2019-04-23 20:19:47 följande:
    Nej, konton står inte i deklarationen, däremot vilka man får ränta från.
    Jo då. Kollade precis min deklaration. Mina konton står med kontonummer.
  • Ms H
    Anonym (*) skrev 2019-04-24 08:05:32 följande:

Jo då. Kollade precis min deklaration. Mina konton står med kontonummer.

Jag kollade min före jag skrev, det anges tex att jag får ränta från SHB, men det står inte om jag har ett eller flera konton.
  • Anonym (*)
    Ms H skrev 2019-04-24 10:30:36 följande:
    Jag kollade min före jag skrev, det anges tex att jag får ränta från SHB, men det står inte om jag har ett eller flera konton.
    Då har du bara ett konto som är räntebärande. Deklarationen tar bara upp konton med ränta på, eller ISK där man betalar schablonskatt. Har man flera konton i samma bank som man ska deklarera för så står kontonummer på blanketten.
  • Ms H
    Anonym (*) skrev 2019-04-24 12:50:53 följande:

Då har du bara ett konto som är räntebärande. Deklarationen tar bara upp konton med ränta på, eller ISK där man betalar schablonskatt. Har man flera konton i samma bank som man ska deklarera för så står kontonummer på blanketten.

....alltså redovisas det inte konton på deklarationen.
  • Anonym (*)
    Ms H skrev 2019-04-24 13:00:24 följande:
    ....alltså redovisas det inte konton på deklarationen.
    Jo, alla konton som är relevanta för deklarationen.
  • Anonym (q)

Vad spelar det för roll vilket konto? Du har ju fått in pengarna och de kommer påverka bidraget ändå.

Jag antog att de kan få ut deklarationen som de brukar kräva in om man inte varit länge i deras rullor. Så att de får uppgiften via Skatteverket. Inte att de tittar på dina konton eller har exakta kontonr.

• EnAnonumius
    Anonym (hmm?) skrev 2019-04-23 08:04:15 följande:

Går hos Socialtjänsten. Fick tillbaka lite skattepengar till mitt andra bankkonto. Tydligen så kunde dom se att jag fått tillbaka skattepengar. Jag har några frågor.

1. Nu när dom kunde se att jag fått tillbaka skattepengar. Kan dom se till vilken bank jag fick pengar till?

Nej socialen kan inte se dina andra bankkonton.
    För dem är de ovidkommande vilket konto de kommer in på, det är att du fått tillbaka på skatten de kan se. Och hur det ser detta är enkelt de ser det direkt från skatteverk, om du får tillbaka pengar eller inte.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya

Kan och kan...

Ofta vill de ju ha medgivanden till att de får kontakta andra myndigheter för att kolla upp saker och ting, exempelvis skatteverket.

Söker du ekonomisk hjälp ska du lämna kontoutgifter och där syns sådant.

De enda konton som är möjligt att undanhålla är konton med så lite på att de inte kommer med i skattedeklarationen och är på en annan bank än den du har lönekonto och andra konton du ständigt brukar.
  • Anonym (Malin)
    Tom Araya skrev 2019-04-25 00:08:42 följande:

Kan och kan...

Ofta vill de ju ha medgivanden till att de får kontakta andra myndigheter för att kolla upp saker och ting, exempelvis skatteverket.

Söker du ekonomisk hjälp ska du lämna kontoutgifter och där syns sådant.

De enda konton som är möjligt att undanhålla är konton med så lite på att de inte kommer med i skattedeklarationen och är på en annan bank än den du har lönekonto och andra konton du ständigt brukar.

Fast det är väldigt lätt för en klient att fuska, om de skulle vilja. Det enklaste är att uppge ett konto till socialtjänst, Skatteverket etc. Därifrån kan man ta ut kontanter och lägga in på konton i andra banker. Det kan vara mycket pengar på kontona, givet att de inte ger ränta (för då syns det på deklarationen).

Det finns ingen fullmakt eller samtycke som gör att socialtjänsten kan kolla mot alla banker i Sverige, vilka konton en person har. Det anser jag vara en brist. Det ska inte vara så lätt att fuska.
  • Anonym (realist)

Om du fått tillbaka pengar så är du SKYLDIG att informera om detta då det kan påverka din rätt till bidrag.

Om du inte frivilligt informerar om detta kan du dömas till att betala skadestånd eller till och med fängelse enligt, bidragsbrottslag (2007:612)

Tro inte att du kan dölja en statlig intäkt utan att åka dit. Utmaningen för Soc är att  sätta dit de som arbetar svart.
  • Anonym (mensvärk)

Så länge du är svensk så kan socialtjänsten se allt och kommer göra allt för att få dig pank innan du får pengar.

• Tom Araya
    Anonym (Malin) skrev 2019-04-25 07:41:56 följande:
    Fast det är väldigt lätt för en klient att fuska, om de skulle vilja. Det enklaste är att uppge ett konto till socialtjänst, Skatteverket etc. Därifrån kan man ta ut kontanter och lägga in på konton i andra banker. Det kan vara mycket pengar på kontona, givet att de inte ger ränta (för då syns det på deklarationen).

Det finns ingen fullmakt eller samtycke som gör att socialtjänsten kan kolla mot alla banker i Sverige, vilka konton en person har. Det anser jag vara en brist. Det ska inte vara så lätt att fuska.
    Men det syns ju på kontoutdragen om du gjort stora uttag, så de lär ju undra över vad du gjort av pengarna.

Alla konton ger väl ränta, om än mycket låg. Så stora summor lär nog synas i deklarationen.
  • Anonym (Malin)
    Tom Araya skrev 2019-04-25 18:06:56 följande:

Men det syns ju på kontoutdragen om du gjort stora uttag, så de lär ju undra över vad du gjort av pengarna.

Alla konton ger väl ränta, om än mycket låg. Så stora summor lär nog synas i deklarationen.

Nej, alla konton ger inte ränta. Jag har t ex ett allkortskonto i Handelsbanken som inte ger någon ränta alls.

Nej, vi får inte ha synpunkter på vad klienter lägger sina pengar (grovt och mycket förenklat).
  • Tom Araya
    Anonym (Malin) skrev 2019-04-25 18:10:24 följande:
    Nej, vi får inte ha synpunkter på vad klienter lägger sina pengar (grovt och mycket förenklat).
    Klart ni har och får.
    Femtusen spänn in är för försörjning, inte stoppa undan för att använda till annat.
  • Anonym (Prepp)

Varför lever du på social bidrag?
  • Anonym (Malin)
    Tom Araya skrev 2019-04-26 23:46:18 följande:

Klart ni har och får.

Femtusen spänn in är för försörjning, inte stoppa undan för att använda till annat.

Nej. Det finns ett utlåtande från JO att klienter får stryka över utgifter på kontoutdrag, för att värna om integriteten.
  • Tom Araya
    Anonym (Malin) skrev 2019-04-27 05:21:58 följande:
    Nej. Det finns ett utlåtande från JO att klienter får stryka över utgifter på kontoutdrag, för att värna om integriteten.
    Nu missförstår du mig.

Finns pengarna eller tillsynes har funnits på kontot så har ju den sökande haft tillgången till dem för sin försörjning, det är inte exakt vad pengarna använts till som är det viktiga i sammanhanget.
  • Armborst

Det hoppas jag verkligen! Egna pengar att leva på, ingen skattefinansierad socialtjänst där inte!!!!

Svar på tråden Kan socialtjänsten se hur många bankkonton man har?