• gadenje

Är mobilt BankID mindre säkert än vanligt BankID

Jag tycker att det har varit mycket fler bedrägerier med mobilt BankID, men det kanske beror på att de flesta föredrar att uträtta bank ärenden i telefonen?

När det har varit bedrägerier med vanligt BankID så verkar det alltid handla om äldre som har gett bort koden eller folk som har loggat in på falska webbsidor. Artiklar om mobilt BankID är ibland mer oklara om det handlar om ovanstående eller direkta intrång i enheten eller skumma appar.

Så jag undrar om man ska vara orolig för att använda mobilt BankID.

• Svar på tråden Är mobilt BankID mindre säkert än vanligt BankID
  • Anonym (Dicky)

Mobilt BankID är otroligt farligt, har blivit av med 60 000 genom det.

• DrodelXYZ
    Anonym (Dicky) skrev 2019-04-24 13:51:03 följande:

Förutsatt att du har det (vilket jag inte tror du har) så har du isf blivit av med det pga följande orsak: Du är dum i huvudet och lättlurad.
  • Anonym (F)

Hur gick det till? Hur lyckades det mobila bankID'et ta dina 60.000 kr?
  • Kerubmamman

Swedbank och sparbankerna har aldrig godtagit det vanliga BankIDet som identifieringsmetod och då är det ändå deras produkt..
    Numera har det vanliga BankIDet bara tre månaders giltighetstid.

Jag tror det finns fler problem med säkerheten med datorer (Windows) än med mobiler.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Överste Senap

Genom att säga koden på telefon i tron att du pratade med banken? Är man lättlurad finns INGET som är säkert.
  • gusjon9001

Bedrägerier via Mobilt BankID sker genom manipulering och skrämseltaktik. Man ringer offret, (dig!) och säger ungefär "Hej! Mitt namn är Peter Kristersson, från polisens utredande enhet för ekonomisk brottslighet, vi har upptäckt ett pågående bedrägeri mot ditt konto på din bank men det är ingen fara, vi är på väg att avbryta det. För att göra det behöver du legitimera dig med Mobilt BankID" - därefter går det utför.

I värsta fall har de lurat dig att både skicka iväg dina pengar och skapa nya bankID som de kan använda för att missbruka din identitet i andra syften.

Ur en teknisk synvinkel är Mobilt BankID säkrare eftersom extremt många telefoner går att rensa på distans via "Find My Phone" och liknande tjänster. BankID't är dessutom skyddat bakom Fingeravtryck/PIN för att öppna mobilen, därefter minst 6 siffrig kod för BankID't.

Bank, pension, sparande
  • Bestemor

Fast med mobilt bankid kan man inte betala till ett nytt bank-eller postgiro. Man måste först lägga till girot med dosan.

Likadant har det varit när jag försökt handla med mitt mobila bankid på någon ny sida.

Så de borde vara lika säkra i det fallet.

Jag har swebank.

• Anonym (F)
    Bestemor skrev 2019-04-30 12:00:11 följande:

Fast med mobilt bankid kan man inte betala till ett nytt bank-eller postgiro. Man måste först lägga till girot med dosan.

Likadant har det varit när jag försökt handla med mitt mobila bankid på någon ny sida.

Jag har swebank.

Nu blandar nu nog ihop bank-appen med mobilt BankID. Du betalar med appen. Mobilt BankID är sättet du legitimerar/identifierar dig med när du loggar in.
  • gusjon9001
    Anonym (F) skrev 2019-04-30 14:06:20 följande:
    Nu blandar nu nog ihop bank-appen med mobilt BankID. Du betalar med appen. Mobilt BankID är sättet du legitimerar/identifierar dig med när du loggar in.
    Nej Bestemor har rätt. Hos Swedbank och Sparbankerna kan ett helt nytt Mobilt BankID inte användas som legitimation för att lägga till en ny betalningsmottagare eller höja Swish-gränsen. Då gäller enbart säkerhetsdosan som inloggning för att göra det.

Du KAN låsa upp ditt Mobila BankID så att det får göra dessa saker, det kallas Utökad Användning. Du gör det med ett litet kodkort eller genom besök på banken.
    Bank, pension, sparande
  • Anonym (F)
    gusjon9001 skrev 2019-04-30 16:09:42 följande:

Nej Bestemor har rätt. Hos Swedbank och Sparbankerna kan ett helt nytt Mobilt BankID inte användas som legitimation för att lägga till en ny betalningsmottagare eller höja Swish-gränsen. Då gäller enbart säkerhetsdosan som inloggning för att göra det.

Du KAN låsa upp ditt Mobila BankID så att det får göra dessa saker, det kallas Utökad Användning. Du gör det med ett litet kodkort eller genom besök på banken.

Det förklarar saken :) Då får Bestemor (skön nick förresten) köra på det.
  • Noname00
    Bestemor skrev 2019-04-30 12:00:11 följande:

Jag har swebank.

Det går aldeles utmärkt du måste bara gå in och aktivera utökad användning.
  • Kerubmamman
    Noname00 skrev 2019-05-04 12:41:21 följande:
    Det går aldeles utmärkt du måste bara gå in och aktivera utökad användning.

Jag försökte aktivera utökad användning på min iPad, men jag var tvungen att ange en kod från mitt kodkort.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Är mobilt BankID mindre säkert än vanligt BankID