• KaffekoppenJag

7åring med vredesutbrott

Snälla hjälp mig förstå min 7åring!

Hon har alltid haft ett hett humör men det blir bara värre och värre. Min ögonsten är som förbytt.

Jag och hennes pappa är skilda sedan snart 2 år och hennes pappa säger att hos honom är hon som en ängel (väljer att syna den bluffen). Jag har hon och hennes storasyster varannan vecka.

Hennes humör kan vända på en sekund. Hon blir ofta väldigt arg. Och kan inte vänta på sin tur längre. På skolan är det inga problem och hon är aldrig arg där.

Senaste tiden har hon även vaknat arg på natten. Hon har alltid pratat i sömnen och innan hon vaknar hör man henne vara arg i sömnen. Hon drömmer då om det hon bråkat om under dagen. Hon är så arg på natten att hon väcker alla som sover i lägenheten. Hon skriker, slår sig själv i huvudet med händerna och är som förbytt. Kan vara så under dagen oxå. Ibland kan utbrottet vända tillbaka igen lika snabbt.

Hon vägrar göra saker själv hemma, alla andra ska passa upp på henne. Vi har inte ändrat oss och hämtar saker åt henne utan vi kör på som vi alltid gjort. Men jag håller på att bli galen. Vad ska vi göra?

• Svar på tråden 7åring med vredesutbrott
  • Anonym (hmm)

Vad säger skolan? Hur är hon där?

Är det något som ändrats hos just dig (eftersom hon är glad hos pappan)? Har du träffat någon ny t.ex?
    Började det här när ni skilde er? Och hur har ni hanterat skilsmässan?

• Anonym (Anonymm)

Pandas/pans? Om hon inte varit sådan innan.

• KaffekoppenJag

Hon är som vanligt i skolan, duktig och glad med många kompisar.

Vi har hanterat skilsmässan bra, jag och pappan är vänner. Däremot har pappan på senaste tiden haft hem 2 olika tjejer på kort tid som han tydligen pussas med framför barnen. Sen har det "tagit slut" efter 1 månad och barnen har fått höra att dom inte kommer träffa tjejen igen och någon vecka efter har hon varit där igen och sedan samma visa igen. Och när han tagit hem tjejen att träffa barnen från första början har han själv bara träffat henne en gång innan. Den andra tjejen tog han hem på julafton, hon hälsade på en vecka sedan träffade han henne inte mer.

Jag har träffat en ny, vi har varit tillsammans ett år och dottern tyr sig väldigt mycket till honom. Mer än till sin egen pappa...

• Anonym (hmm)
    KaffekoppenJag skrev 2019-04-25 16:21:36 följande:

Hon är som vanligt i skolan, duktig och glad med många kompisar.

Vi har hanterat skilsmässan bra, jag och pappan är vänner. Däremot har pappan på senaste tiden haft hem 2 olika tjejer på kort tid som han tydligen pussas med framför barnen. Sen har det "tagit slut" efter 1 månad och barnen har fått höra att dom inte kommer träffa tjejen igen och någon vecka efter har hon varit där igen och sedan samma visa igen. Och när han tagit hem tjejen att träffa barnen från första början har han själv bara träffat henne en gång innan. Den andra tjejen tog han hem på julafton, hon hälsade på en vecka sedan träffade han henne inte mer.

Jag har träffat en ny, vi har varit tillsammans ett år och dottern tyr sig väldigt mycket till honom. Mer än till sin egen pappa...

Ok, låter som om hon antingen tar ut frustrationen över pappans situation hemma hos dig eller att det är något som hon är arg på dig över (som kanske du inte vet om, barn kan ju ibland vara arga "utan anledning"). Prata med henne och fråga varför hon är arg när allt har lagt sig, hon är ju ganska gammal ändå och kan säkert uttrycka sig angående sina känslor.
    Jag vet att som separerad är det lätt att skylla på den andra föräldern men om hon trivs och är glad när hon kommer från pappan så borde det inte vara så att hon vantrivs där. 
  • KaffekoppenJag

Hon säger ofta att hon inte vill vara arg eller ledsen hos pappa, eller berätta om det känns konstigt eller så för att hon inte vill att han ska bli ledsen...

Svar på tråden 7åring med vredesutbrott