Min man är missbrukare, när är det dags att lämna?
Jag har levt med min partner i snart 10år, vi har hus, är gifta men ännu inga barn. Under stor del av vår relation har han missbrukat tunga droger, ljugit, svikit och fått mig att hata vårt liv. Ändå älskar jag honom något fruktansvärt, kan inte se ett liv utan honom och är så trygg i vår relation. Vi är bästa vänner, älskar varandra och har byggt upp ett fint liv tillsammans. Men tilliten är borta. Han har ljugit om sitt missbruk, och varje gång det kommit fram så har jag antingen kommit på honom eller hittat droger i vårt hem. Jag har hjälpt honom så gott jag kunnat, att söka vård och han lever nu (vad jag vet, han gör regelbundna drogtester) ett drogfritt liv. Men de där drogerna hänger över oss som ett åskmoln, jag är livrädd för att skaffa barn och utsätta dem för en osäker livssituation. Jag är livrädd för att min kärlek har tagit slut efter allt vi kämpat oss genom. Att nu när han varit ren i över ett år så orkar jag inte längre? Det är ju nu vårt liv kan börja på riktigt, ändå känns det som att allt hunnit ikapp mig. Rädslan för att han ska få återfall och att jag inte ska orka bära honom en gång till. Inte orka bära mig själv en gång till. Han är en jättefin kille, verkligen den finaste som finns, jag älskar honom. Han är inte en regelrätt knarkare man ser på tunnelbanan, han har fin persolighet, är kärleksfull, sköter jobb och hem osv. Det är inte honom det är fel på, det är drogerna, lögnerna, sveken, oron, rädslan, frustrationen. Att vara medberoende, bara kunna stå brevid.
Ska jag lägga känslorna åt sidan och se rent logistiskt på det, har jag råd att bo kvar i hus själv, sköta hem och djur och allt? Vem vill ens ha en sliten, mullig snart 30åring som är skuldsatt upp till tänderna efter husköp. Att våga lämna en i övrigt perfekt relation för ovissheten och rädslan för att få leva ensam.
Men mina känslor, fastän jag älskar honom mer än jag någonsin älskat någon. Så går jag ofta med tårar i ögonen, sorg i hjärtat och en klump i magen. Jag skäms över att jag inte är kär längre. Att jag kan se andra män med nya ögon, attraheras och undra hur en ny relation kunde se ut. Samtidigt är jag så rädd för att se min man med någon annan, att jag ska ångra mig! Att han ska leva lycklig med någon annan än mig, och att det inte ska gå att hitta tillbaka.
Hur vet man att det är slut? Att det inte finns mer kärlek kvar. Att man trots ett bra sexliv, samvaro och vänskap, vill ha mer? Går tilliten att bygga upp igen? Till viss del känns det som att han varit otrogen mot mig, fast med heroin och andra tunga substanser.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till!?