• Anonym (Ledsen)

Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?

Kort info; kvinna 35 år, gift med min man sedan 7 år tillbaka. Vi har tre barn tillsammans, de är under 6 år allihop.

Barn nr 3 blev till trots p-piller som jag tog mycket regelbundet, jag klarade inte av göra abort men det ville han. Det var inget lätt beslut för mig den gången utan jag vägde länge fram och tillbaka innan jag kände i mitt hjärta att jag inte ville eller kunde göra abort. Efter många (men lugna) diskussioner bestämde vi oss för att behålla.

Nu har jag blivit gravid igen, trots p-stav, och det känns för jävligt. Jag är i vecka 9 och väldigt ambivalent, men det lutar mot att jag inte vill göra en abort. Jag klarar det inte när jag vet vad man "får". Jag vet att jag inte kommer att ångra mitt barn, samtidigt som det såklart känns slitigt med fyra. Min man jobbar mycket och reser en del i jobbet så det är jag som drar det tyngsta lasset med hem och hushåll. Jag förväntar mig inget mer av honom om vi behåller, än vad han ger idag.

Min man vill absolut inte ha en fyra. Inte under några som helst omständigheter. Han var nöjd med två säger han, och tycker att han "vek sig sist" då vi gjorde som jag ville med barn nummer tre. Han känner att hans vilja inte betyder ett dyft och att jag skiter i vad han tycker.

Jag förstår hans känslor samtidigt som det inte är så, största anledningen till att jag ännu inte bestämt mig är för hans skull. Han tycker inte att han hinner lägga så mycket tid på de barn han redan har, han säger att han skulle bli olycklig av ett till. "Gör du en abort är det jobbigt för dig två veckor, för mig är det jobbigt resten av livet".

Jag vill inte göra honom olycklig. Jag vill inte tvinga honom till något. Jag har frågat vad konsekvensen blir OM jag behåller, om vi ska skiljs oss och jag tar ansvar ensam för barn nr 4 och att vi har växelvis vårdnad om de andra tre. Detta svarade han inte på, skrattade och tyckte det var löjligt.

Vart vänder jag mig när vi är oense? Är det abortkliniken? Känner jag honom rätt vill han högst troligtvis inte gå med på något samtal men då får jag väl gå själv.

Jag har bett honom att boka tid för vasektomi då jag inte vill hamna i den här situationen igen och då han så uppenbart inte vill ha fler barn. Jag önskar att han hade gjort det tidigare bara.

Otrevliga svar undanbedes. Jag mår mycket dåligt och gråter hela tiden.

• Svar på tråden Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?
  • Anonym (Ledsen)

Uppdatering;

Slutade med en abort. Kunde helt enkelt inte känna någon glädje över graviditeten. Vi hade långa diskussioner min man och jag, han sa att han självklart skulle stötta mig om jag valde att behålla men att han ändå inte önskade ett barn till. Jag målade upp scenarior både för att behålla och ta bort och landade i att inte behålla helt enkelt. Känns ok trots allt just nu.

Tack alla ni som stöttat.

• molly50
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-05-13 19:32:50 följande:

Uppdatering;

Slutade med en abort. Kunde helt enkelt inte känna någon glädje över graviditeten. Vi hade långa diskussioner min man och jag, han sa att han självklart skulle stötta mig om jag valde att behålla men att han ändå inte önskade ett barn till. Jag målade upp scenarior både för att behålla och ta bort och landade i att inte behålla helt enkelt. Känns ok trots allt just nu.

Jag beklagar! Skönt att du ändå tycker att det känns ok.
    Jag hade haft väldigt svårt att förlåta min man om jag tvingades genomgå en sådan sak.
    Jag hoppas också att du nu ställer krav på din man att han bokar den där tiden för vasektomi.
    Han har ändå en del i ansvaret han med.
  • Anonym (L)

Om han nu redan vetat länge att han absolut inte vill ha fler barn, han vet att du inte vill göra abort och han vet att vanliga p-medel inte fungerat som det ska för dig och att du då även vägrade abort, VARFÖR har har inte genomgått vasektomi (sterilisering) i så fall?? Om det enbart är han som verkligen inte vill ha fler barn så får han väl ta sitt ansvar då? Och borde ha gjort redan, för länge sen!

Nu har han inte gjort det men han begär ändå av dig att du ska göra abort, trots att han vet att du inte vill. Han avkräver nu att du ska ta ansvar för hans vilja och se till att han får sin vilja igenom, när han borde gjort tagit ansvar själv redan efter barn nummer två, när han visste att han inte ville ha fler!

• Anonym (N)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-05-13 19:32:50 följande:

Uppdatering;

Hoppas han är steriliserad nu , eller bokat tid.

Om du nu någonsin har lust att ligga med honom igen.
  • Anonym (?)

Varför sprutar karlarna i brudarna till höger och vänster om man INTE vill ha barn? Trots "skydd" blir många dräktiga ändå.

• Mimosa86
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-04-27 18:01:11 följande:

Tre barn menar du? Han tycker att han inte hinner med de tre vi har så mycket som han vill har han sagt då han jobbar väldigt mycket. Han har även flera tidskrävande hobbys, som han också lägger tid på. Jag förstår att han tycker det är tråkigt att inte kunna göra det lika mycket som förr men jag försöker underlätta så att han ska kunna göra det han mår bra av.

Jag orkar med tre barn väldigt bra och skulle säkerligen fixa ett fjärde barn lika bra med. Jag tycker inte småbarnsåren är speciellt jobbiga, jag vet att det inte är för evigt.

1, ni behöver prata med någon professionell. Båda två för det här rör er båda, inte enbart du.

2, att du blev gravid är ert ansvar. Du blir gravid trots preventivmedel. Lösningen är att han steriliserar sig.

3, som alla andra föräldrar så får han trappa ner på sina aktiviteter och sitt jobb. Fritidsaktiviteter är ingen självklarhet när man har barn. Hur mycket fritidsintressen får du varje månad i relation till hans? Ni är en familj.
  • Anonym (Ledsen)
    Mimosa86 skrev 2019-05-20 12:59:08 följande:

1, ni behöver prata med någon professionell. Båda två för det här rör er båda, inte enbart du.

2, att du blev gravid är ert ansvar. Du blir gravid trots preventivmedel. Lösningen är att han steriliserar sig.

3, som alla andra föräldrar så får han trappa ner på sina aktiviteter och sitt jobb. Fritidsaktiviteter är ingen självklarhet när man har barn. Hur mycket fritidsintressen får du varje månad i relation till hans? Ni är en familj.

Hej, jag gjorde abort som jag skrev om i ett inlägg ovan.

Ha det gott!
  • Anonym (madeinhbg)

Du fattade helt rätt beslut!

• Anonym (K)

Hur känns det nu då, med både abort och relationen?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2019-05-22 21:05:22 följande:

Hur känns det nu då, med både abort och relationen?

Jag känner att jag har tagit rätt beslut. Min relation är bra, vi har pratat mycket om allt som hänt. Det kändes inte rätt för mig efter omständigheterna. Nu njuter jag av att bara ha tre barn, jag kände att det hade blivit för tufft med en fyra just nu.

Lämnar tråden nu. Tack alla som svarat!
  • Anonym (N)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-05-30 11:12:18 följande:
    Jag känner att jag har tagit rätt beslut. Min relation är bra, vi har pratat mycket om allt som hänt. Det kändes inte rätt för mig efter omständigheterna. Nu njuter jag av att bara ha tre barn, jag kände att det hade blivit för tufft med en fyra just nu. Lämnar tråden nu. Tack alla som svarat!

Har han steriliserat sig ?
Svar på tråden Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?