Börjar irritera mig på en "vän"
Som jag skrev i rubriken, jag börja irritera mig ganska rejält på en "vän". Vi känner inte varandra jättebra men vi håller på med samma fritidsintresse och åker ofta tillsammans till och från träffarna i föreningen vi är med i, p.g.a. att vi bor i närheten av varandra.
Redan från början kände jag att hon var lite intensiv men ibland riktigt trevlig. Vi umgicks några gånger och bjöd över varandra på kaffe. Hon är väldigt utåtriktad och glad, ofta målinriktad men ibland väldigt negativ och har ofta åsikter om föreningens medlemmar och struktur som jag inte håller med om. Bl.a. förstår hon inte den sociala dynamiken som föreningen har, eftersom hon är ny.
Jag har varit med i föreningen under en ganska lång tid och känner de flesta "gamla godingarna" i föreningen (de varierar i ålder men har varit med länge). Hon är däremot helt ny men har fäst sig vid mig och vid upprepande gånger sagt att det är svårt att få vänner i föreningen. Jag i min tur har märkt av att folk tar avstånd från mig för att de inte vill vara med den här "vännen", och jag känner att hon hela tiden kommer i vägen och försöker kila in sig mellan mig och de andra. Jag känner att jag inte kan vara kompisar med de andra när hon är med för att hon puttar undan alla andra med blotta närvaron. Hennes överenergi gör att alla vill backa och gärna komma ifrån henne, även jag. En energitagare, helt enkelt. Senast märkte jag att hon svansade på mig oavsett var jag gick och jag kommer inte undan henne.
Jag tycker också att det börjar bli irriterande över att det oftast är jag som skjutsar till träffarna i föreningen. Hon använder "att hon leasar bilen" som en ursäkt över att hon inte kör så ofta.
Jag har utfört något ärende åt henne för att jag varit i närheten av en affär på stan, men senast bad hon mig panta burkar för att jag skulle till affären och handla efter hon bjudit över mig i en timme på en kopp kaffe. Hon ville dessutom ha tillbaka pantkvittot. Jag gjorde det men vid det här laget har jag tappat respekten för henne och vill helst undvika henne, men det är svårt när det är träffar 2 ggr i veckan. Det börjar kännas självklart att hon utnyttjar mig i vissa lägen och har bestämt mig för att verkligen säga nej.
Men, min fråga är hur jag ska "dumpa" henne med tanke på att vi måste umgås under alla föreningsträffar? Speciellt när hon följer efter mig praktiskt taget hela tiden? Andra tankar?