• Ung men inte dum

Åldersskillnad & oklar relationsstatus

Hej! Jag har haft kontakt med en kille i ca fem månader och vi har träffats i en månad nu. Han är dock 6 år äldre än mig, dvs 23 (snart 24) då jag fyller 18 i år. Dom som vet att vi ?är på g? (bla mina föräldrar) har inte sagt så mycket negativt om åldersskillnaden, men jag vet dessutom inte vad jag ska presentera honom som?? Tänker att det är tidigt att kalla oss för ett ?par? eftersom vi bara umgåtts i en månad, men med tanke på att det faktiskt är fem månader sen vi började ha kontakt via telefon osv börjar det ändå vara ett tag sen?? När & hur bestämde ni andra att ni blev tillsammans med er partner??

• Svar på tråden Åldersskillnad & oklar relationsstatus
  • CitronTulo

Vilken etikett man sätter på relationen tycker jag främst beror på under vilka former man umgås? Träffas man flera gånger i veckan, sover över, gör saker ihop, träffar varandras föräldrar, planerar saker man ska göra ihop under den närmaste framtiden då är man ett par i min värld! Samt att ingen av er dejtar andra då.. Känner du dig osäker så ta upp frågan med honom om hur han ser på er?

I er ålder beror det mest på mognad om åldersskillnaden är något att bry sig om, så länge du är en normalmogen 17-18 åring så tycker jag att den är helt okej!  

• Butterfly83

Om du är osäker på vad ert förhållande är tycker jag du skall prata med honom. Många tar för givet att den andra tänker på samma sätt och har samma tankar om när man räknas som ett par eller inte. Vissa lägger upp tidsgränser för hur länge man måst träffas innan man kan räknas som ett par. Andra tycker det har att göra med hur ofta man träffas eller vad man gör tillsammans när man träffar. Någon kan tycka gränsen går när man sover över hos den andra och har sex.

Själv råkade jag just ut för en som prestenterade mig för sina föräldrar men ändå ansåg att vi inte har ett förhållande. Jag är 35 och eftersom jag har ett eget liv i en annan stad anser jag att vid det laget jag presenterar någon för mina föräldrar är det allvar. När han fråga om jag ville följa med till hans föräldrar tog jag upp samtalsämnet. Jag fråga hur han ser på saken och för honom var det tydligen inte något extra. Han tog även som vuxen vänner och bekanta med sig när han hälsa på sina föräldrar. Tur prata jag om saken med honom för annars kunde det ha slutat dåligt när vi båda haft olika uppfattning om vad vi hade för förhållande.

Svar på tråden Åldersskillnad & oklar relationsstatus