• Anonym (Steget)

Tagit steget men nu gravid, hjälp!

Vi har skickat in ansökan om skilsmässa.

Jag har fått reda på att jag är gravid.

Han vill inte behålla men jag vill.

Det är bostadsbrist. Kan socialen hjälpa mig hitta boende och kan jag få försörjningsstöd?

Min blivande exmake vill inte betala för mig när jag flyttar ut, han vill inte göra en gemensam ansökan för då visar han sina konton, kan jag söka själv?

Jag kan få ett tillfälligt boende 100 mil ifrån men jag vill helst inte bo där för att vi har gemensamma barn han vägrar ska följa med mig.

Min anställning tog slut och jag har inte rätt till a kassa så jag står helt utan inkomst. Jag söker alla jobb som finns men inget nappar.

Vad ska jag göra???

• Svar på tråden Tagit steget men nu gravid, hjälp!
  • neverpreggo

Sök boende själv men om du inte har inkomst så bör du kunna få försörjningsstöd om du inte haft för hög inkomst de senaste månaderna.

• Anonym (Steget)
    neverpreggo skrev 2019-04-29 19:52:19 följande:

Sök boende själv men om du inte har inkomst så bör du kunna få försörjningsstöd om du inte haft för hög inkomst de senaste månaderna.

Vad jag förstått måste han vara med i ansökan tills skilsmässan går igenom och han vägrar.

Jag får ingen bostad utan en inkomst minst halvår framåt.
  • Anonym (E)

Soc brukar kunna "skriva på" kontraktet att de kan garantera inkomst om du har rätt till det. Så gjorde de på mitt kontrakt. De står alltså inte med på kontraktet utan de gav garanti till bostadsbolaget. Svårare med privata hyresvärdar kanske men om man förklarar sitsen så.

Lättast om du kontaktar socialtjänsten imorgon. De har säkert rutiner för om partnern ligger i skilsmässa eller bryter upp ett samboförhållande.

Svar på tråden Tagit steget men nu gravid, hjälp!