• Svedenborg

    Ensamstående man vill göra IVF

    Många trådar på Familjeliv handlar om kvinnor och deras IVF-resa.
    Ensamstående kvinnor kan alltså få offentligt finansierade assisterad befruktning.

    En tanke slog mig.

    Vad finns det för motsvarighet för ensamstående män som vill ha barn?
    Vad ska en ensamstående man göra om han längtar efter barn men inte har en partner?
    Kan en ensamstående man få tillgång till offentligt finansierad hjälp med att skaffa barn?

    Varför ges kvinnor denna möjlighet att skaffa barn på konstgjord väg, men samma möjlighet ges inte till män? 

    Förvånad

  • Svar på tråden Ensamstående man vill göra IVF
  • Aliona
    Orangebeans skrev 2019-04-30 20:24:31 följande:

    Jag syftar givetvis på att avsäga sig vårdnaden och helt avstå umgänge.


    Aha, ok. Ja det kan man så klart!
  • bara jagg
    Orangebeans skrev 2019-04-30 20:17:56 följande:

    Det kan vara väldigt svårt för en del av en rad olika anledningar. Ska man ta några få exempel så kan man t.ex. ha otroligt svårt att bli kär (eller aldrig bli det överhuvudtaget), väldigt svårt att hitta någon det klickar och funkar med på det sättet bara eller vara asexuell. Hur lätt/svårt det är för just dig att hitta någon speglar inte hur lätt/svårt det är för alla andra att göra det.


    Då får man väl helt enkelt avstå från att skaffa barn. Man kan inte få allt här i världen.
  • Bagar Bengtsson
    bara jagg skrev 2019-05-01 10:13:15 följande:
    Då får man väl helt enkelt avstå från att skaffa barn. Man kan inte få allt här i världen.

    Det är väl det TS menar att kvinnor kan, där av frågan.


    När det kommer till frågor om just barn så är kvinnor så överlägset prioriterade. Alla orättvisor som kvinnor sägs drabbas av vägs upp av detta. Om du frågar en 1000 mammor och pappor vad som är viktigast i livet så svarar nog 999 att det är barnen. Att en grupp (singelmän) inte kan få ta del av den glädjen barn ger är tragiskt. Livet är inte rättvist, vissa föds med snopp, andra snippa.


    Vad man kan göra för att lösa TS dilemma? Vet ej, surrogatmamma är dyrt och kan sätta fattiga i en situation att man mot betalning blir en barnfabrik vilket inte är meningen. Subventionera ensamma mäns rätt till adoption? 


    Jag är en som tror på att ett barn behöver fler än en mamma/pappa. Två föräldrar, oavsett kön, bör därför vara krav på insemination/adoption.

  • Svedenborg
    Butterfly80 skrev 2019-04-30 19:25:04 följande:

    Har du tänkt att man ska tillhandahålla kvinnor åt dessa män då eller?

    Eller är det mer rimligt att mannen försöker hitta en kvinna som vill ha barn med honon?

    I Sverige måste du uppfylla villkor som att ha ett fast förhållande och vara skrivna på samma adress i två år. IVF beviljas alltså som PAR, inte som kvinna. Jo, man kan åka till Danmark, men så länge det behövs en kvinna för att bära barnet, så får du nog leta en mamma helt enkelt.


    Man tillhandahåller ju sperma för alla dessa IVF-kvinnor. Någon form av motsvarighet saknas för män. Varför? Vad är egentligen anledningen till att staten hjälper ensamstående kvinnor att skaffa barn på konsthjord väg, men inte män?

    Varför säger man inte till kvinnorna att det rimligaste är att de försöker hitta en man som kan befrukta dem?

    Där har du fel. Ensamstående kvinnor får offentligt finansierad assisterad befruktning i Sverige 2019.
  • Svedenborg
    bara jagg skrev 2019-04-30 20:03:20 följande:

    Skaffa en flickvän då. Eller träffa någon som också vill ha barn


    Det kan man absolut göra. Men varför bemöter man inte alla de par och ensamstående kvinnor som vill göra IVF med samma svar? Vad är skillnaden? Någon vänlig själ som kan förklara det? Solig
  • Svedenborg
    bara jagg skrev 2019-04-30 20:10:10 följande:
    eller göra det lättare för sig och skaffa en flickvän, Hur svårt kan det vara?
    Detsamma gäller väl för ensamstående kvinnor. De kan väl också skaffa sig en kille, eller ett ons som skänker dem sin sperma. Hur svårt kan det vara?Skrattande 
  • Svedenborg
    bara jagg skrev 2019-05-01 10:13:15 följande:
    Då får man väl helt enkelt avstå från att skaffa barn. Man kan inte få allt här i världen.
    Så varför bemöter man inte de ensamstående kvinnorna som vill göra IVF med samma svar?Obestämd
  • bara jagg
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-01 11:14:55 följande:

    Det är väl det TS menar att kvinnor kan, där av frågan.

    När det kommer till frågor om just barn så är kvinnor så överlägset prioriterade. Alla orättvisor som kvinnor sägs drabbas av vägs upp av detta. Om du frågar en 1000 mammor och pappor vad som är viktigast i livet så svarar nog 999 att det är barnen. Att en grupp (singelmän) inte kan få ta del av den glädjen barn ger är tragiskt. Livet är inte rättvist, vissa föds med snopp, andra snippa.

    Vad man kan göra för att lösa TS dilemma? Vet ej, surrogatmamma är dyrt och kan sätta fattiga i en situation att man mot betalning blir en barnfabrik vilket inte är meningen. Subventionera ensamma mäns rätt till adoption? 

    Jag är en som tror på att ett barn behöver fler än en mamma/pappa. Två föräldrar, oavsett kön, bör därför vara krav på insemination/adoption.


    Det är mycket som är orättvist i livet, män har biologiska förutsättningar som kvinnor inte har tex att de kan få barn hela livet, kvinnors ägg blir för gamla oftast i 50 årsåldern och de kan inte längre få barn på naturlig väg och det tycker många kvinnor är orättvist. Att kvinnor har tillgång till insemination m.m tror jag beror just på att de inte kan få barn hela livet och att många vill vänta länge med att skaffa barn, sen inser de runt 35 års åldern att de vill ha barn men inte har någon att skaffa barn med och att det är nu eller aldrig. Sen kan jag faktiskt hålla med dig om att två föräldrar borde vara ett krav vid insemination men så ser tyvärr inte lagen ut längre.
  • bara jagg
    Svedenborg skrev 2019-05-01 11:31:42 följande:

    Så varför bemöter man inte de ensamstående kvinnorna som vill göra IVF med samma svar?


    Det gjorde man fram tills för bara ett par år sedan.
  • bara jagg
    Svedenborg skrev 2019-05-01 11:30:35 följande:

    Detsamma gäller väl för ensamstående kvinnor. De kan väl också skaffa sig en kille, eller ett ons som skänker dem sin sperma. Hur svårt kan det vara? 


    Ja, det bör gälla samma även för kvinnorna.
  • Svedenborg
    Bagar Bengtsson skrev 2019-05-01 11:14:55 följande:

    Det är väl det TS menar att kvinnor kan, där av frågan.


    När det kommer till frågor om just barn så är kvinnor så överlägset prioriterade. Alla orättvisor som kvinnor sägs drabbas av vägs upp av detta. Om du frågar en 1000 mammor och pappor vad som är viktigast i livet så svarar nog 999 att det är barnen. Att en grupp (singelmän) inte kan få ta del av den glädjen barn ger är tragiskt. Livet är inte rättvist, vissa föds med snopp, andra snippa.


    Vad man kan göra för att lösa TS dilemma? Vet ej, surrogatmamma är dyrt och kan sätta fattiga i en situation att man mot betalning blir en barnfabrik vilket inte är meningen. Subventionera ensamma mäns rätt till adoption? 


    Jag är en som tror på att ett barn behöver fler än en mamma/pappa. Två föräldrar, oavsett kön, bör därför vara krav på insemination/adoption.


    Tack för ditt svar!
    Du verkar ha förstått min fråga. 
    Några följdfrågor om du orkar svara :)

    Visst är livet orättvist. Jag förstår delvis att par får göra IVF, men varför ges denna möjlighet till ensamstående kvinnor? Det är för mig obegripligt. När man samtidigt inte erbjuder ensamstående män någon möjlighet.

    Barnfabrik mot betalning!? Inget önskvärt alls. Instämmer. Men det är ju precis vad som sker med IVF i Sverige och dessutom skattesubventionerat av staten. 

    Jag ställer upp på ditt krav om två föräldrar. Men kan då anledningen vara att man släppt igenom detta och låter ensamstående kvinnor få konstgjord befruktning på skattebetalarnas bekostnad?
  • Bagar Bengtsson
    Svedenborg skrev 2019-05-01 11:45:11 följande:
    Tack för ditt svar!
    Du verkar ha förstått min fråga. 
    Några följdfrågor om du orkar svara :)

    Visst är livet orättvist. Jag förstår delvis att par får göra IVF, men varför ges denna möjlighet till ensamstående kvinnor? Det är för mig obegripligt. När man samtidigt inte erbjuder ensamstående män någon möjlighet.

    Barnfabrik mot betalning!? Inget önskvärt alls. Instämmer. Men det är ju precis vad som sker med IVF i Sverige och dessutom skattesubventionerat av staten. 

    Jag ställer upp på ditt krav om två föräldrar. Men kan då anledningen vara att man släppt igenom detta och låter ensamstående kvinnor få konstgjord befruktning på skattebetalarnas bekostnad?

    Att det erbjuds till ensamstående kvinnor är väl att det har debatterats mycket. Nu kan en kvinna åka till ett grannland och få hjälp där, varför ska inte då svensk läkarvård kunna göra samma sak kanske de tänker.


    När jag skrev barnfabrik menade jag en surrogatmamma. Att en kvinna mot betalning (kan vara väldigt hög) tar sig an att föda någon annans barn bara för att tjäna några hundra tusen är ju människohandel. Kan tänka mig att det är många som känner sig tvingade för att få ihop pengar. Tanken med surrogatmamma är fin, att en syster kanske låter sig bli det utan betalning.


    Som jag skrev tidigare så tycker jag inte att ensamstående ska få hjälp. Det är dels för att det är mycket jobb men om något skulle hända föräldren något så är det bra med en annan nära anhörig.


    Jag såg ett inslag i TV4 tror jag det var, om en kvinna som längtade efter barn. Hon frågade en kompis om han ville bli pappa och han tyckte det var en bra idé. Tror inte de levde ihop men båda hade vårdnad och jag tror de planerar ett syskon.


    Kvinnor har ju fördelen att de kan träffa någon och bli gravida och strunta i att berätta för pappan. Som sagt, livet är inte rättvist men vi får göra det bästa ut av det.

Svar på tråden Ensamstående man vill göra IVF