• Fri 17 May 2019 00:08
    485 visningar
    4 svar
    4
    485

    Hyra in lärare?

    Hej! Min dotter går på högstadie och hon har socialångest som bara har blivit värre och värre.. Så hon undviker skolan och hon började skolka för ett tag sen och det blir bara mer och mer frånvaro. Så därför undrar jag om hon skulle kunna bli hemskolad. Asså vi föräldrar har inte tid så jag undrar om man skulle kunna hyra in en lärare. Som antingen hon kan åka till och få undervisning som vanligt eller en lärare som kan komma hem till oss. Vad tror ni? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hyra in lärare?
  • Fri 17 May 2019 05:51
    #1

    Jag tror inte att det är förenligt med skolplikten, tyvärr. Hemskolning är inte lagligt i Sverige. Däremot är ju social fobi en psykisk sjukdom så din dotter kan kanske vara sjukskriven från skolan så länge hon går under behandling. Är ni i kontakt med psykolog?

  • Kodia
    Sat 18 May 2019 21:16
    #2

    Det brukar finnas lite olika sätt att lösa det för elever som inte klarar av att delta i den vanliga undervisningen. Ni måste göra upp en plan med skolan om hur ni ska göra. Eller byta till en annan skola, med ett upplägg som passar er dotter bättre.

    Men det är en skola som hon är inskriven på som måste lösa det på något sätt (genom distansundervisning, enskild undervisning osv) för att skolplikten ska uppfyllas.

  • Sat 18 May 2019 22:16
    #3

    Kan ingenting om hemskolning, men vill ge er rådet att göra ALLT ni kan för att få hjälp med hennes socialaångest. Det kommer nästan säkert annars att öka, så hon tillslut bara blir sittandes hemma. Vill understryka att detta inte går att vänta med, sök hjälp NU. Det kommer även bli tufft för er föräldrar och ev syskon. Men det gäller eran dotters framtida liv, detta växer inte bort.

    Mvh

    Lycka till!

Svar på tråden Hyra in lärare?