• Anonym (Orolig)

Flytta 2,8 mil från barnets skola

Hej alla!

Jag har delad vårdnad om mitt barn på sju år, snart 8 år.
    Hans pappa bor 6 mil bort och vi har just nu varannan vecka på prov.

Jag har nu hittat ett fint hus lite utanför storstaden där vi bor idag. Där finns många bra skolor och är ett bra barnvänligt område.

Det är mot pappans håll, så barnet och pappan skulle bara få 3 mil ifrån varandra sedan.

Jag trodde därför detta skulle vara positivt för alla. Mest för barnet som skulle slippa pendla så mycket och få närmare sin pappa. 
    Dock tycker inte pappan att det är en bra idé med skolbyte då han inte kan ha bil varje dag utan tar tåget till jobbet ibland.

Båda våra jobb är i staden där barnet går i skolan.

Jag kan tänka mig att barnet går kvar ett tag i nuvarande skola. Den går bara upp till trean så därefter byter man ändå skola och klass. 

Då kan jag tänka mig att barnet byter skola till nya kommunen. 

Det tar 25 min att köra från vår nya bostad till mitt barns skola så är ju inte jättemycket tid. Jag ska ju ändå själv åt det hållet. 
    Idag cyklar vi och det tar en kvart. Så inte jättemycket tidsskillnad.

Men jag hade ju velat att mitt barn etablerar sig på orten där vi ska bo. 

Vad tycker ni? 

Jag har oerhört svårt för förändringar men någon gång måste man ju våga chansa. Jag ändrar aldrig något i mitt liv men detta är något jag verkligen vill. Jag har träffat en jättefin kille som mitt barn går jättebra ihop med och vi har kul tillsammans allihopa. Han har även 2 barn sedan tidigare.

Jag vill bara alla väl och jag hoppas detta bostadsköp innebär något positivt för alla?

• Svar på tråden Flytta 2,8 mil från barnets skola
  • Anonym (Visst)
    Anonym (uiopå) skrev 2019-05-29 23:03:10 följande:

Hur vet jag vad? Att pappan flyttade först och mamman flyttar närmre står i tråden. Eller menar du hur jag vet att mamman inte förlorar vårdnaden? Ja du, det vet jag för att jag kan tänka.

Ja och vad menar du att mamman skulle göra när hon flyttar närmre pappan? Lämna kvar barnet?

Nä visst kan hon flytta utan att pappan godkänner det men får då också riskera att ta konsekvenserna av det. Vad du tänker spelar inte så stor roll egentligen utan vad som betyder något är vad lagen säger.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-29 20:14:56 följande:

Det ska han visst göra. Om den ena föräldern avser flytta med barnet så pass långt att det påverkar barnets framtid dvs byta skola, sociala relationer mm så måste bägge vårdnadshavarna godkänna detta. Att utan samtycke ändå flytta räknas som egenmäktigt förfarande och kan leda till att föräldern som flyttar förlorar vårdnaden.

Lagen stipulerar att föräldrar (vårdnadshavare) har en skyldighet att ta hand om sina barn vilket även innebär att erbjuda tak över huvudet. Däremot säger lagen ingenting om VAR barnet ska bo.

Alternativen efter ts flytt är:

1. ÄBarnet fortsätter bo växelvis hos mamma och pappa.

2. Barnet bor hos mamman.

3. Barnet bor hos pappan.

Att lämna kvar barnet i den gamla bostaden är inget alternativ.
  • Anonym (uiopå)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-29 23:14:51 följande:

Nä visst kan hon flytta utan att pappan godkänner det men får då också riskera att ta konsekvenserna av det. Vad du tänker spelar inte så stor roll egentligen utan vad som betyder något är vad lagen säger.

Ts flytt försvårar inte för pappan att fortsätta ha barnet varannan vecka, tvärtom är det lättare för barnet när avståndet krymper. Du förstår väl att det handlar om barnets rättigheter? Det ska mycket till innan man förlorar vårdnaden och att flytta närmare den andra föräldern, som först valde att flytta därifrån och därmed tvinga barnet att pendla 12 mil/dag varannan vecka, är absolut inget skäl. Du hör väl hur löjligt det låter? Den ena föräldern kan såklart inte bestämma att den andra föräldern ska bo kvar i ett visst område den själv flyttat ifrån och umgänget/boendet inte ändras. Sån kontroll har man inte över sina ex.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (uiopå) skrev 2019-05-29 23:49:36 följande:
    Ts flytt försvårar inte för pappan att fortsätta ha barnet varannan vecka, tvärtom är det lättare för barnet när avståndet krymper. Du förstår väl att det handlar om barnets rättigheter? Det ska mycket till innan man förlorar vårdnaden och att flytta närmare den andra föräldern, som först valde att flytta därifrån och därmed tvinga barnet att pendla 12 mil/dag varannan vecka, är absolut inget skäl. Du hör väl hur löjligt det låter? Den ena föräldern kan såklart inte bestämma att den andra föräldern ska bo kvar i ett visst område den själv flyttat ifrån och umgänget/boendet inte ändras. Sån kontroll har man inte över sina ex.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (uiopå) skrev 2019-05-29 23:49:36 följande:

Det handlar bara inte om att det blir närmare pappan eller intw utan att den ena föräldern motsätter sig ett beslut som har en ingripande betydelse på barnets framtid, i detta fall att byta skola. Ett sådant beslut får inte fattas av endast den ene vårdnadshavaren utan båda måste vara överens. Att mamman i detta fall ändå väljer att flytta och byta skola kan ses som grund för pappan att stämma på egen vårdnad, om han väljer det. Och som sagt det är fortfarande skillnad på om du väljer att flytta som boendeförälder med barnet eller som umgängesförälder utan barnet.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (mami) skrev 2019-05-29 23:25:27 följande:

Lagen stipulerar att föräldrar (vårdnadshavare) har en skyldighet att ta hand om sina barn vilket även innebär att erbjuda tak över huvudet. Däremot säger lagen ingenting om VAR barnet ska bo.

Alternativen efter ts flytt är:

1. ÄBarnet fortsätter bo växelvis hos mamma och pappa.

2. Barnet bor hos mamman.

3. Barnet bor hos pappan.

Att lämna kvar barnet i den gamla bostaden är inget alternativ.

Nä men lagen säger att en förälder inte får fatta beslut som har en ingripande betydelse för barnets framtid på egen hand vid gemensam vårdnad.
  • Anonym (Visst)

Vad många verkar haka upp sig på är det här med att pappan flyttade först och att det blir närmare till pappan om mamman flyttar, vilket säkert stämmer men :

1.Att flytta som umgängesförälder eller som boendeförälder är två olika saker. Man har som boendeförälder större skyldigheter.

2. En förälder får enligt lag inte fatta beslut som ingripande påverkar barnets framtid på egen hand vid gemensam vårdnad. I detta fall så gäller det att byta skola pga mammans flytt.

Sen kan man tycka vad man vill om vem som har rätt i detta fall, det går ändå inte att rycka på axlarna åt lagen och skylla på att pappan faktiskt flyttade först.

• Anonym (mami)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 09:53:11 följande:

Nä men lagen säger att en förälder inte får fatta beslut som har en ingripande betydelse för barnets framtid på egen hand vid gemensam vårdnad.

Eftersom barnet inte kan bo kvar ensam efter ts flytt så TVINGAS BÅDA föräldrarna till att fatta beslut om barnets boende om de inte vill att barnet ska omhändertas (pga lämnats ensam). Kommer de inte överens om var barnet ska bo så är de lika kassa vårdnadshavare BÅDA TVÅ.

Vårdnadshavare MÅSTE klara av att fatta beslut kring sitt barn vid förändrade omständigheter (exempelvis förälders flytt) fattar ju vem som helst. Allt annat är inkompetens.
  • Anonym (mami)

Eftersom barnet inte kan bo kvar ensam efter ts flytt så TVINGAS BÅDA föräldrarna till att fatta beslut om barnets boende om de inte vill att barnet ska omhändertas (pga lämnats ensam). Kommer de inte överens om var barnet ska bo så är de lika kassa vårdnadshavare BÅDA TVÅ.

Vårdnadshavare MÅSTE klara av att fatta beslut kring sitt barn vid förändrade omständigheter (exempelvis förälders flytt) fattar ju vem som helst. Allt annat är inkompetens.
  • Anonym (mami)

Vilken paragraf i föräldrabalken?

I föräldrabalken stadgas att vårdnadshavare har ett ansvar och en skyldighet att ta hand om sitt barn och både får och ska fatta beslut för att barnet ska ha det hen behöver (exempelvis tak över huvudet).
  • Anonym (mami)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 10:10:30 följande:

Vad många verkar haka upp sig på är det här med att pappan flyttade först och att det blir närmare till pappan om mamman flyttar, vilket säkert stämmer men :

1.Att flytta som umgängesförälder eller som boendeförälder är två olika saker. Man har som boendeförälder större skyldigheter.

2. En förälder får enligt lag inte fatta beslut som ingripande påverkar barnets framtid på egen hand vid gemensam vårdnad. I detta fall så gäller det att byta skola pga mammans flytt.

Sen kan man tycka vad man vill om vem som har rätt i detta fall, det går ändå inte att rycka på axlarna åt lagen och skylla på att pappan faktiskt flyttade först.

Båda föräldrarna har lika stort ansvar men i det här fallet är de båda boföräldrar i och med att barnet bor växelvis.
  • Anonym (mami)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 10:10:30 följande:

Det är inte ens säkert barnet i längden får gå kvar i sin gamla skola efter flytten.
  • Anonym (uiopå)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 09:48:33 följande:

Det handlar bara inte om att det blir närmare pappan eller intw utan att den ena föräldern motsätter sig ett beslut som har en ingripande betydelse på barnets framtid, i detta fall att byta skola. Ett sådant beslut får inte fattas av endast den ene vårdnadshavaren utan båda måste vara överens. Att mamman i detta fall ändå väljer att flytta och byta skola kan ses som grund för pappan att stämma på egen vårdnad, om han väljer det. Och som sagt det är fortfarande skillnad på om du väljer att flytta som boendeförälder med barnet eller som umgängesförälder utan barnet.

Jaha, du har inte ens läst vad ts skrivit. Ts kräver inget skolbyte ens, hon vill det däremot. Men även om hon gjort det så hade hon ändå inte förlorat vårdnaden. Jag vet inte ens hur jag ska skriva till dig, bara tanken på att argumentera för att ts inte förlorar vårdnaden i detta fallet är får mig att skaka på huvudet. Läs (mami)'s inlägg här över och se om det klarnar något för dig.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (mami) skrev 2019-05-30 11:37:55 följande:

Ja att man måste komma överens håller jag fullständigt med om. Nu är det ju tyvärr inte alla föräldrar som klarar det och då brukar det bli så att en högre instans får avgöra. Och de ser till lagen och barnets bästa och inte en massa tyckande om vem som gjorde vad först.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (mami) skrev 2019-05-30 11:46:15 följande:

Vilken paragraf i föräldrabalken?

I föräldrabalken stadgas att vårdnadshavare har ett ansvar och en skyldighet att ta hand om sitt barn och både får och ska fatta beslut för att barnet ska ha det hen behöver (exempelvis tak över huvudet).

Vid gemensam vårdnad måste föräldrarna vara eniga om barnets boende. Om föräldrarna inte kan komma överens kan domstol fatta beslut om var barnet ska bo, se 6 kap. 14 a § FB. Om en domstol skulle fatta beslut i barnets boende är det principerna och faktorerna ovan som (bland annat) är avgörande för domstolens beslut.

När får en vårdnadshavare flytta med sitt barn?

Om två föräldrar har gemensam vårdnad innebär det att alla beslut ska fattas gemensamt, detta betyder att den ena vårdnadshavaren inte kan flytta med barnen hur som helst. Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid, t.ex. ett barns boende och skolgång, får vid gemensam vårdnad inte fattas av en vårdnadshavare ensam om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Ett barns boende ses som ett sådant beslut av särskilt ingripande betydelse, som därför kräver båda föräldrarnas samtycke, se 6 kap. 13 § FB.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (uiopå) skrev 2019-05-30 12:08:05 följande:

Jaha, du har inte ens läst vad ts skrivit. Ts kräver inget skolbyte ens, hon vill det däremot. Men även om hon gjort det så hade hon ändå inte förlorat vårdnaden. Jag vet inte ens hur jag ska skriva till dig, bara tanken på att argumentera för att ts inte förlorar vårdnaden i detta fallet är får mig att skaka på huvudet. Läs (mami)'s inlägg här över och se om det klarnar något för dig.

Att barnet byter skola för att det är så skolsystemet ser ut i den kommunen är självklart inte samma som att en förälder vill byta skola till en annan kommun. Hur kan det vara så svårt att förstå?

OM man som ensam förälder väljer att göra saker som kräver båda föräldrars samtycke så kan det vara grund för att förlora vårdnad och eller boende.

Nä hon har inte krävt men det är det som kommer att hända om hon flyttar och det är just det pappan motsätter sig.

Men vad tror du då? Om mamman ändå flyttar och pappan säger nej till skolbyte, vad tror du händer då?
  • Anonym (uiopå)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 12:37:28 följande:

Att barnet byter skola för att det är så skolsystemet ser ut i den kommunen är självklart inte samma som att en förälder vill byta skola till en annan kommun. Hur kan det vara så svårt att förstå?

OM man som ensam förälder väljer att göra saker som kräver båda föräldrars samtycke så kan det vara grund för att förlora vårdnad och eller boende.

Nä hon har inte krävt men det är det som kommer att hända om hon flyttar och det är just det pappan motsätter sig.

Men vad tror du då? Om mamman ändå flyttar och pappan säger nej till skolbyte, vad tror du händer då?

Vad händer?

Antingen går barnet kvar i gamla skolan eller skrivs barnet i nya skolan. Och om pappan skulle ansöka om egen vårdnad för att han tyckte det var var så viktigt att barnet fick stanna i just denna skolan fast han själv inte är villig att möjliggöra fortsatt skolgång där skulle han bli utskrattad. Man berövar inte ett barn sin förälder på det sättet.
  • Anonym (Orolig)

Jag har inte tänkt att byta skola utan samtycke från pappan. Vill självklart att vi ska vara överens. Sonen får gå kvar i sin skola tills vi är överens om annat!

• Anonym (mami)
    Anonym (Visst) skrev 2019-05-30 12:27:17 följande:

Vid gemensam vårdnad måste föräldrarna vara eniga om barnets boende. Om föräldrarna inte kan komma överens kan domstol fatta beslut om var barnet ska bo, se 6 kap. 14 a § FB. Om en domstol skulle fatta beslut i barnets boende är det principerna och faktorerna ovan som (bland annat) är avgörande för domstolens beslut.

När får en vårdnadshavare flytta med sitt barn?

Om två föräldrar har gemensam vårdnad innebär det att alla beslut ska fattas gemensamt, detta betyder att den ena vårdnadshavaren inte kan flytta med barnen hur som helst. Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid, t.ex. ett barns boende och skolgång, får vid gemensam vårdnad inte fattas av en vårdnadshavare ensam om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det. Ett barns boende ses som ett sådant beslut av särskilt ingripande betydelse, som därför kräver båda föräldrarnas samtycke, se 6 kap. 13 § FB.

6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge

Inledande bestämmelser

1 § Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran...

2 § ...Den som har vårdnaden om ett barn har ett ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov enligt 1 § blir tillgodosedda...

Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter...

13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.

Lite förenklat. Ett barn har rätt till mat, tak över huvudet, kläder, skolgång, kärlek, tillsyn mm och det är vårdnadshavarna skyldighet att se till att barnet har allt det. Vidare står det att vårdnadshavare både får och måste fatta beslut gällande barnet och det ska de göra i tillsammans.

Mycket riktigt kommer socialtjänsten träda in om föräldrarna misslyckas med att ta hand om sitt barn. Det finns ingen lag som förbjuder föräldrar att flytta men däremot förbjuder föräldrabalken föräldrarna att flytta sitt barn hur som helst. Men faktum kvarstår. Flyttar ena föräldern så kräver lagen att båda föräldrarna då gemensamt ska fatta beslut om var barnet då ska bo (det krävs att båda föräldrarna enegerar sig). Hos mamman? Hos pappan? Kommer de inte överens så kan domstolen fatta beslut åt dem istället
Svar på tråden Flytta 2,8 mil från barnets skola