• Semlan83

Grekland som gravid - tips?

Hej hej! Är gravid i vecka 14 och för ett par dagar sedan var vi på kub och såg en pigg liten krabat.

Om två veckor åker vi till Rhodos, jag och min sambo. Är förväntansfull och glad.

Dock verkar det inte gälla omgivningen...

Har i princip bara fått ?oj oj?, rynkade pannor och kommentarer om diverse hemskheter som kan hända. En sa att jag i princip att jag inte kan äta alls?

Vi kommer ha all inclusive och kommer hålla tiderna vid dom olika måltiderna, så maten kommer vara nytillagad. Jag har naturligtvis koll på dom svenska kostråden och följer dom även där, men enligt vänner och bekanta kan jag inte äta ost alls (nog måste väl hårdost vara pastöriserad även i Grekland??), inte frukt då den är sköljd i deras vatten (det är väl knappast fosterskadande??), inte glass (??), inte youhurt.. jag börjar nu tappa glädjen över att åka. Det är ett familjehotell, inte sjutton kan dom väl servera massa opastöriserat där? Hur ska jag tänka? Någon som rest som gravid och hur åt ni?

• Svar på tråden Grekland som gravid - tips?
  • 2barnsmorsan
    Semlan83 skrev 2019-05-29 17:14:32 följande:

Ja alltså vi åker med barnen, 2 och 3,5 år så all inclusive kändes som det enda alternativet tyvärr. Orkar inte ragga mathak var tredje timme. Är det verkligen så farligt om man är där så fort resturangen öppnar? Då vågar man ju inte äta frukost eller liknande heller, där kan ju maten också ha åkt in och ut..

Oftast finns det a la carte också, även om det finns all inclusive. Jag har inte varit på nåt hotell som inte har bägge.

Jag hade personligen inte brytt mig om frukosten, bröd hårdost osv är nog inga problem. Man kan ju bara undvika det som känns som att det kan vara känsligt.

Sen kan du väl som flera skrivit i tråden gå på ditt sunda förnuft. Ser du att det kommer rykande nylagat från köket, ät. Men är det kallskuret eller bara lite uppvärmt, beställ från menyn. Och följ livmedelsverkets råd.
  • närkommertrean

Jag var i Grekland för två veckor sedan och var då i v 32. Inga problem. Jag åt på restaurang varje dag. Åt grönsaker, tzatziki, glass och allt möjligt. Dock ingen fetaost men det är för att jag inte tycker om det. Inga problem, sunt förnuft och följa de svenska kostråden klarar man sig gott och väl med. Ha en skön semester och passa på att njut!

• Semlan83
    närkommertrean skrev 2019-05-29 18:29:33 följande:

Jag var i Grekland för två veckor sedan och var då i v 32. Inga problem. Jag åt på restaurang varje dag. Åt grönsaker, tzatziki, glass och allt möjligt. Dock ingen fetaost men det är för att jag inte tycker om det. Inga problem, sunt förnuft och följa de svenska kostråden klarar man sig gott och väl med. Ha en skön semester och passa på att njut!

Tack! Är nog mest bekymrad över all inclusive-delen just nu. :/
  • Praktisk58

Greker föder minst barn I Europa och det beror på att ...

Nej, men seriöst, käka allt. Ta Grekiska salader och frukt.

Skippa spriten men det behöver jag inte säga till dig.

Men ett litet glas vin går alltid ner.

• närkommertrean
    Semlan83 skrev 2019-05-29 19:19:20 följande:

Tack! Är nog mest bekymrad över all inclusive-delen just nu. :/

Jag förstår. Men gör som någon annan skrev, beställ från menyn om du känner dig osäker. Ser maten på buffén nylagad ut, ät den. Och blir det samma mat hela veckan så gör det inget. :)
  • MelinaG

Hej!

Tycker verkligen du ska ta och strunta i vad folk säger som inte har någon koll, sunt förnuft som du säkert har räcker bra!

Till att börja med, kul att du ska till Rhodos, jag är född och uppvuxen där. Så länge du inte ska till något supersjaskigt hotell så är det ingen fara, njut av resan! Givetvis är hårdostar o liknande pastöriserade. Och det att grekisk fetaost inte skulle vara pastöriserad var det dummaste jag hört! Fetaost i Sverige är samma som i Grekland då det endast får kallas fetaost om det är äkta grekisk.

Jag var på Rhodos när jag var gravid, och åt då allt jag äter här hemma. Men som sagt, var försiktig med mat som verkar stått framme ett tag eller som inte verkar vara bra kyld. Det kommer att gå jättebra, de får sagt var barn även i Grekland :)

• Semlan83
    MelinaG skrev 2019-05-30 00:15:04 följande:

Hej!

Tycker verkligen du ska ta och strunta i vad folk säger som inte har någon koll, sunt förnuft som du säkert har räcker bra!

Till att börja med, kul att du ska till Rhodos, jag är född och uppvuxen där. Så länge du inte ska till något supersjaskigt hotell så är det ingen fara, njut av resan! Givetvis är hårdostar o liknande pastöriserade. Och det att grekisk fetaost inte skulle vara pastöriserad var det dummaste jag hört! Fetaost i Sverige är samma som i Grekland då det endast får kallas fetaost om det är äkta grekisk.

Jag var på Rhodos när jag var gravid, och åt då allt jag äter här hemma. Men som sagt, var försiktig med mat som verkar stått framme ett tag eller som inte verkar vara bra kyld. Det kommer att gå jättebra, de får sagt var barn även i Grekland :)

Tack snälla du! Nu släpper jag det här och ser fram emot resan. <3
  • Hawk

Asså jag är verkligen inte den som är alarmistisk när det kommer till livsmedel och graviditet men har jobbat med mat hela mitt liv och har bra koll på vad som är riskprodukter osv. Angående feta så betyder ursprungsskyddsbeteckning att det kommer från en viss region och produceras med en för livsmedlet traditionell metod. Detta behöver inte betyda att all feta är pastöriserad. All förpackad feta i Sverige är, förmodligen är detta generellt. Eventuell feta i lösvikt ska inte antas pastöriserad, detta bör förekomma en del i ex Grekland (eller nån svensk delikatessaffär typ) Livsmedelsverket skriver ju också specifikt om pastöriserad feta, vore all feta pastöriserad hade det stått så.

Med det sagt är det låg sannolikhet för listeria i feta överlag, men det kan ju vara bra att vara korrekt informerad. Att åkga till Grekland när man är gravid går givetvis utmärkt!

Hej!

• Mela88

Hej!

Va glad jag blev av din kommentar. Överallt står det att jag ska undvika tzatziki och fetaosten under redan. Vilket är mina favoriter i Grekland. Tror du fetan och yohugurten är pastöriserad överallt tro? Man blir ju livrädd av alla kommentarer överallt.
  • louisa83

Jag bor i Grekland, var gravid här för två år sedan. Det grekerna själva säger att det är bra att undvika som är typiskt grekiskt, är fetaosten. För den är som andra sagt här i tråden, inte alltid pastöriserad. Så den undvek jag (näästan alltid..;)) Däremot säger de äldre här att när de var unga och gravida på sin tid så smällde de såklart i sig kilovis med fetaost under graviditeten och de råkade minsann inte ut för nånting. Jag tror egentligen att oddsen är rätt låga men det är sant att inte all feta är pastöriserad.

Sen den här eviga myten om att vattnet i Grekland inte är drickbart och att man därför ska akta sig för glass, yoghurt etc, det stämmer inte. Det finns ingen anledning till oro på den punkten. Det här säger oftast människor som aldrig har varit i Grekland. För på plats blir alla turister försäkrade om att de kan dricka kran-vattnet. Till och med min mamma som var reseledare på Rhodos på 70- talet gav det rådet till alla turister. Men se, fortfarande än idag säger folk sådana här saker i Sverige och skrämmer upp gravida..

När det gäller mejeriprodukter säger det sig självt att man inte ska dricka mjölk som bonden nyss mjölkat från geten som står bredvid honom. Men det vet nog de flesta.

• louisa83

Glömde bort att säga att när det gäller tzatziki, så kan man oftast äta den. Oftast är den gjord på pastöriserad yoghurt. Någon gång om man är på en ö ute på vischan så kanske det händer att de använder hemmagjord yoghurt gjord på mjölk från sina egna eller grannens djur. Om man känner att det kan vara ett sånt ställe (mer som en liten, familjeägd taverna) så är det ju inget mer än att bara fråga var yoghurten kommer ifrån, om den är pastöriserad eller ej.

Svar på tråden Grekland som gravid - tips?