Cysta, blödning - vecka 5
Hej alla därute.
Söker någon med liknande erfarenheter.
Jag plussade i fredags, clear blue v 1-2. Blev såklart väldigt glad men också förvånad, eftersom jag haft spottings i en vecka (vilket jag alltid har innan mens).
Hur som helst. Har fram tills idag haft bruna flytningarr, ca. varannan gång jag varit på toa. De har varit ganska sparsamma. Sen imorse när jag vaknade och gick på toa var det istället klarrött blod på pappret. Jag svor högt och känner att nu är det kört.
Till saken hör att jag som tonåring opererade bort min vänstra äggstock pga en cysta/tumör som vuxit på den. Fick även cytostatikabehandling efter det. Det är 12 år sen nu.
Eftersom jag bara har en äggstock är jag livrädd att det ska hända något med den också. Så imorse när jag hade fått blod på pappret ringde jag gyn och fick komma in på ett ultraljud. Gynekologen var jättebra och lyssnade, men man såg ingenting i livmodern förutom en förtjockad slemhinna. Ä bara i v 4+4 så är lite tidigt, han mena på att man inte alltid ser något då. Hur som helst, det han däremot såg var en cysta på min högra äggstock. Så nu får jag en remiss till södersjukhuset för vidare utredning.
Undrar alltså om någon annan haft cysta på ena äggstocken i tidig graviditet? Ledde det isf till missfall? Hade du även blödningar då? Opererades den bort? Fick du behålla din äggstock?
Nu är det bara att vänta in remissen, vet inte hur jag ska hantera min oro. Ett missfall kan jag hantera, men så nervös över den där cystan...