• Anonym (Flytta)

Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!

Vi bestämde oss för att skiljas, jag har ingen fast ekonomi så jag får söka bostad och fick erbjudande bo hos en vän tills det reder sig.

Vi kommer överens om våra egna barn men mitt barn väntar jag på stämning från pappan.

Min advokat har gett mig rådet bo kvar i kommunen, för då har jag barnets kompisar, skola, syskon och trygga miljö hos mig, mindre risk för att dela upp boende och vårdnad hos tingsrätten.

Problemet är att min vän bor i en annan kommun och nu har min exmake fått nog av mig och vill ha mig ut pronto. Barnet skulle kunna pendla till sin skola men då har jag inte samma argument kvar.

Flyttar jag till min kompis, riskerar jag förlora mitt barn.

Vad kan jag göra?!

• Svar på tråden Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!
  • Anonym (Flytta)

Jag kan inte söka studentbostäder eller csn innan jag vet om jag kommer in på pluggen jag sökt, det får jag reda på om över en månad.

Jag kan inte bo kvar för jag kan inte betala hyran.

Går inte hyra ut rum osv.

Socialen hjälper inte för vi är inte skild på papper.

Just nu planerar jag tälta till det löser sig.

• möjligt
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-01 18:48:21 följande:

Jag kan inte söka studentbostäder eller csn innan jag vet om jag kommer in på pluggen jag sökt, det får jag reda på om över en månad.

Det låter väldigt mycket som att du är ett troll så släpper detta
  • Anonym (Flytta)

Troll???

Är man gift på papper är man försörjningsskyldig över varandra, har man inkomst men inte fast, så litar inte hyresbolag på att man fixar hyran i längden.

Alla har inte föräldrar, släkt och massa vänner som kan ställa upp när det krisar. Jag får ingen borgenär heller.

Jag kan inte tvinga någon anställa mig.

Alla vet besked över plugg på högre nivå kommer i juli.

Finns en anledning det finns hemlösa.

• möjligt
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-01 20:18:24 följande:

Troll???

Är man gift på papper är man försörjningsskyldig över varandra, har man inkomst men inte fast, så litar inte hyresbolag på att man fixar hyran i längden.

Alla har inte föräldrar, släkt och massa vänner som kan ställa upp när det krisar. Jag får ingen borgenär heller.

Varför flyttar du innan du har nytt boende då?

Stanna tills du har en lösning. Bor ni i en 2:a nu?

Hur hög är hyran?

Värsta värsta fall så är det bästa att hålla fast i lägenheten och vända sig till soc för försörjningsstöd tills hösten börjar och du kan få studiemedel
  • möjligt

Om soc vägrar hjälpa innan skiljsmässan gått igenom så är det en ännu större anledning att bo kvar tills vidare. Tycker mannen att det är ohållbart får väl HAN flytta hem till någon vän eller släkting

• Drottningen1970
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-31 15:24:53 följande:

Skilsmässopapper går ut senare i år.

Vi bor i hyresrätt och jag kan inte bo kvar för jag kan inte ta hyran.

Ohållbart bo tillsammans nu.

Då byter man lägenheten till två mindre och billigare.
  • Drottningen1970
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-31 16:35:03 följande:

Jag har sökt jobb i flera år men inget nappar, bara timmar, jag får ingen bostad utan fastare iniomst, har sökt studier men jag får veta om jag kommer in senare i sommar. Skolan är det enda baenet kommer ha kvar. Jag är livrädd han ska få fördel, har inte haft umgänge på flera år.

Du ska under inga omständigheter flytta. Då sitter du i skiten. Om du inte har boende men han har det så har du inte en chans att bli boendeförälder.
  • Drottningen1970

Bra plan om du vill vara säker på att förlora barnen.
  • Anonym (D)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-31 15:24:53 följande:

Skilsmässopapper går ut senare i år.

Vi bor i hyresrätt och jag kan inte bo kvar för jag kan inte ta hyran.

Ohållbart bo tillsammans nu.

Då får väl HAN flytta då!
  • Miss Skywalker
    Anonym (Flytta) skrev 2019-05-31 10:10:07 följande:

Vi bestämde oss för att skiljas, jag har ingen fast ekonomi så jag får söka bostad och fick erbjudande bo hos en vän tills det reder sig.

Vi kommer överens om våra egna barn men mitt barn väntar jag på stämning från pappan.

Min advokat har gett mig rådet bo kvar i kommunen, för då har jag barnets kompisar, skola, syskon och trygga miljö hos mig, mindre risk för att dela upp boende och vårdnad hos tingsrätten.

Problemet är att min vän bor i en annan kommun och nu har min exmake fått nog av mig och vill ha mig ut pronto. Barnet skulle kunna pendla till sin skola men då har jag inte samma argument kvar.

Flyttar jag till min kompis, riskerar jag förlora mitt barn.

Vad kan jag göra?!

Han kan inte sparka ut er. Vad han vill är helt ointressant, han får snällt vänta tills allt praktiskt är uppklarat. Problem solved..
  • Miss Skywalker
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-01 20:18:24 följande:

Troll???

Den anledningen ska inte vara att han vill det..
  • Anonym (Försörjningsplikt rätt att bo kvar)

Har du kollat försörjningsplikt från hans sida.

Rätt att bo kvar för den som behöver bostaden bäst tex vid låg inkomst och barn. Även om han står på hyreskontraktet. Han får då flytta. Står i äktenskapsbalken.

Är ni sambos gäller inte försörjningsplikten. Men det om bostaden är samma. Står i sambolagen.

Äger han bostaden eller ni köpt den tillsammans så måste du köpa ut honom för att bo kvar. Gäller för gifta och sambos.

Man ansöker om försörjningsplikt från din make och att du får bo kvar i bostaden genom domstol.

Din advokat eller familjejurist kan hjälpa dig med det här.

Lycka till!

• smulpaj01
    Anonym (Försörjningsplikt rätt att bo kvar) skrev 2019-06-02 00:19:16 följande:

Har du kollat försörjningsplikt från hans sida.

Rätt att bo kvar för den som behöver bostaden bäst tex vid låg inkomst och barn. Även om han står på hyreskontraktet. Han får då flytta. Står i äktenskapsbalken.

Är ni sambos gäller inte försörjningsplikten. Men det om bostaden är samma. Står i sambolagen.

Äger han bostaden eller ni köpt den tillsammans så måste du köpa ut honom för att bo kvar. Gäller för gifta och sambos.

Man ansöker om försörjningsplikt från din make och att du får bo kvar i bostaden genom domstol.

Din advokat eller familjejurist kan hjälpa dig med det här.

Lycka till!

Ts kan inte ta över lägenheten då hon inte har råd med hyran.

Jag tycker det vettigaste vore att de byter till 2 mindre så båda har boende. Det blir extremt jobbigt för ts att börja flytta runt i andra hands lägenheter eller inneboende kontrakt.

Släpp INTE ditt boende ts. Flytta INTE innan ni löst det för er båda!
  • Anonym (Försörjningsplikt rätt att bo kvar)
    smulpaj01 skrev 2019-06-02 01:02:35 följande:

Ts kan inte ta över lägenheten då hon inte har råd med hyran.

Jag tycker det vettigaste vore att de byter till 2 mindre så båda har boende. Det blir extremt jobbigt för ts att börja flytta runt i andra hands lägenheter eller inneboende kontrakt.

Släpp INTE ditt boende ts. Flytta INTE innan ni löst det för er båda!

Kan hon inte söka försörjningsstöd hos soc och att hon måste ta över lägenheten genom att ansöka om det i domstol pga synnerliga skäl såsom barn och inga pengar. Det borde gå att försöka iaf.

Om hennes man/exman har nog stor inkomst så har han dessutom försörjningsplikt antigen ända tills skilsmässan är klar eller om den är klar en tid efteråt tills Ts är på fötter igen. Försörjningsplikten kan då vara månader till år i vissa fall.

Ts borde prata med en advokat eller jurist.
  • smulpaj01
    Anonym (Försörjningsplikt rätt att bo kvar) skrev 2019-06-02 01:27:09 följande:

Kan hon inte söka försörjningsstöd hos soc och att hon måste ta över lägenheten genom att ansöka om det i domstol pga synnerliga skäl såsom barn och inga pengar. Det borde gå att försöka iaf.

Om hennes man/exman har nog stor inkomst så har han dessutom försörjningsplikt antigen ända tills skilsmässan är klar eller om den är klar en tid efteråt tills Ts är på fötter igen. Försörjningsplikten kan då vara månader till år i vissa fall.

Ts borde prata med en advokat eller jurist.

Ja det beror väl lite på om soc anser att hyran och storleken på lägenheten är skälig. Ts kommer även få bostadsbidrag så jag håller med dig. Kontakta en jurist för rådfrågning, det är gratis på många ställen eller via kyrkan.
  • Anonym (Sofie)

Eftersom ni är gift och inte skiljsmässan gått igenom på papper och inte socialen vill hjälpa dig så läre du ju få stanna tills du hittat annat boende. Funkar det inte för han så får han väl dra då. Kastar han ut dig så anmäl honom!
Svar på tråden Vad ska jag göra??? Han sparkar ut oss!