• uskaaaa

Gav fel insulin..

Hej! 
    Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten.
    Igår när jag jobbade gav jag en brukare fel sorts insulin.. Han fick snabbverkande istället för långtidsverkande. Han klarade sig fint, och sjuksköterskan hade honom under uppsikt. 

Men till frågan, jag är orolig att jag kommer få sparken.. Har ni någon erfarenhet kring detta? 

• Svar på tråden Gav fel insulin..
  • Kixx

Du bör givetvis skriva en avvikelse rapport alternativt en lex Sarah anmälan då tjänstefel har begåtts.

är upp till enhetschef vad utgången blir, men sålänge det inte är en återkommande händelse bör det vara "lugnt". Man är inte mer än månniska och alla kan göra misstag.

• modsey
    uskaaaa skrev 2019-06-06 21:54:21 följande:

Hej! 

Jag jobbar som undersköterska i hemtjänsten.

Igår när jag jobbade gav jag en brukare fel sorts insulin.. Han fick snabbverkande istället för långtidsverkande. Han klarade sig fint, och sjuksköterskan hade honom under uppsikt. 

Men till frågan, jag är orolig att jag kommer få sparken.. Har ni någon erfarenhet kring detta? 

Nej du kommer inte få sparken. Du har agerar rätt när du insett ditt misstag och kontaktat sjuksköterskan som kollar patienten.

Skriv en avvikelse i hop med sjuksköterskan i ert interna avvikelsesystem.
  • uskaaaa

Jag har skrivit en avvikelse och mailat ansvarig sjuksköterska om situationen. Även berättat för både sjuksköterskan & min chef att jag tänkt göra en Lex-Maria anmälan. Men vad kan hända efter en sådan anmälan? De kan inte leda till att jag blir av med jobbet då? 

• Kixx
    uskaaaa skrev 2019-06-06 23:11:52 följande:

Jag har skrivit en avvikelse och mailat ansvarig sjuksköterska om situationen. Även berättat för både sjuksköterskan & min chef att jag tänkt göra en Lex-Maria anmälan. Men vad kan hända efter en sådan anmälan? De kan inte leda till att jag blir av med jobbet då? 

Nej, eftersom du inte anmäler dig som arbetare utan själva händelsen, så att enheten kan se över sina rutiner. Lex sarah är inte för att sätta dit enskilda antällda. (lex maria gäller på sjukhus, inte inom hemtjänst)
  • Anonym (Anna)
    Kixx skrev 2019-06-06 23:21:44 följande:
    Nej, eftersom du inte anmäler dig som arbetare utan själva händelsen, så att enheten kan se över sina rutiner. Lex sarah är inte för att sätta dit enskilda antällda. (lex maria gäller på sjukhus, inte inom hemtjänst)
    Det där stämmer inte, lex maria kan visst gälla inom hemtjänst. Det gäller medicinska incidenter och inte missförhållanden eller risk för missförhållanden som lex Sarah gör.

Enligt https://www.vardhandboken.se/arbetssatt-och-ansvar/ansvar-och-regelverk/avvikelse--och-riskhantering/lex-maria-och-lex-sarah/ :

En anmälan enligt lex Maria ska utföras då en händelse inträffat där en patient drabbats av, eller utsatts för risk att drabbas av allvarlig skada eller allvarlig sjukdom enligt Patientsäkerhetslagen (2010:659). 

Svar på tråden Gav fel insulin..