• bebis2020

Spelar typ av grav.test någon roll?

Jag plussade imorse (hurraaa!!) och testade med Clearblues "testa tidigt". (Förväntas ha min mens på söndag.) Det blev ett streck nästan direkt, om det spelar någon roll... Min kille vill gärna ta ett till test för att vara säker och nu köpte han ett gravtest som INTE är anpassat efter "testa tidigt" utan bara ett "vanligt" att testa på mensens första dag. Det borde väl visa samma? Ok, jag vet att jag lika gärna kan vänta till söndag i så fall men är så lycklig över att vi har plussat på det första testet och jag skulle bli helt förstörd om detta visar negativt... :(

28 år, sambo. Precis börjat försöka bli gravid.
  • Svar på tråden Spelar typ av grav.test någon roll?
  • Sasu
    bebis2020 skrev 2019-06-07 15:26:22 följande:

Jag plussade imorse (hurraaa!!) och testade med Clearblues "testa tidigt". (Förväntas ha min mens på söndag.) Det blev ett streck nästan direkt, om det spelar någon roll... Min kille vill gärna ta ett till test för att vara säker och nu köpte han ett gravtest som INTE är anpassat efter "testa tidigt" utan bara ett "vanligt" att testa på mensens första dag. Det borde väl visa samma? Ok, jag vet att jag lika gärna kan vänta till söndag i så fall men är så lycklig över att vi har plussat på det första testet och jag skulle bli helt förstörd om detta visar negativt... :(

om du har plussat så är du ju garanterat gravid, falska plus är väldigt ovanligt, även om det är tidigt :)
  • bebis2020

Tack! Jag kände så med... men tänkte att kanske har ?testa tidigt?-testet en mer känslig detektor. Hehe, blir knäpp redan... hur som helst, tack! Testar imorgon igen för att göra killen lugn med ????

28 år, sambo. Precis börjat försöka bli gravid.
  • Babymama

Det stämmer det du säger om att det finns en möjlighet att du inte får positivt test om testet din kille har köpt är mindre känsligt. Det beror ju på hur mycket hormonerna i ditt urin har hunnit stiga. Clearblue testa tidigt är superkänsligt, 10mIU/ml, och Clearblue digital mäter 25mIU/ml. Säg att du testat jättejättetidigt, att ägget precis har fäst i livmodern, och ditt hcg idag låg på precis 10 så är det inte säkert att det har gått över 25 imorgon för det normala är att mängden hcg fördubblas på ca 48 timmar. Så om du väntar till i övermorgon så är det säkrare att du får positivt svar även på nästa test.

Oavsett vilket så är du säkert gravid! Men det är ju trist att få negativt test efter positivt test och bara onödig oro. Det bästa är att testa med samma test igen :) Och grattis!

• Babymama

Om du ändå inte kan hålla dig och vill testa igen imorgon så gör såhär: börja med att kissa direkt när du går upp på morgonen. Håll dig sen i en halvtimme eller så, ät och drick inte emellan, och kissa sen i en bägare. Använd det urinen att testa med.

Det står överallt att man ska använda första morgonurinen men den brukar oftast inte vara lika bra som andra morgonurinen. Den första urinen innehåller ju liksom en blandning av hormonnivåerna från kvällen, natten och morgonen, medan andra morgonurinen är ny urin där hormonnivåerna är de du har just nu. Viktigt som sagt att inte äta eller dricka innan man kissar andra gången, urinen får inte spädas ut.

• bebis2020

Tack så jättemycket! Jag kissade på stickan i lördags trots allt och det var positivt. Gud så jag nojade först... 

28 år, förlovad. Precis plussat.
Svar på tråden Spelar typ av grav.test någon roll?