• Anonym (Oron)

Ok att din partner semestrar och bor ihop med vän av motsatt kön?

Min partners kompis av motsatt kön har ett ställe i ett land lämpat för solsemester och bjöd nu dit min partner. Min partner ska alltså på solsemester och bo ihop med en vän av motsatt kön.

Skulle du vara ok med att din partner åkte på en sån semester?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att din partner semestrar och bor ihop med vän av motsatt kön?
  • Anonym (Oron)
    Anonym (c) skrev 2019-06-08 19:01:54 följande:

Hen har alltså inte förvissat sig om att det är ok för dig. Respektlöst.

Jag hade inte stannat i relationen

Jag sa ok. Men det känns inte ok. Så jag ville veta hur andra resonerar.
  • Anonym (Oron)
    DeathByPickles skrev 2019-06-08 19:03:13 följande:

Varför inte? Man blir väl inte livegen bara för att man är i ett förhållande med någon? 

Vill en partner vara otrogen kommer det förmodligen inte att hänga på  huruvida hen åkte på kompissemester eller inte, utan då händer det i alla fall. 

Håller delvis med. Otrohet kan man aldrig skydda sig mot. Jag tycker snarare att det handlar om vilka prioriteringar man visar och om man respekterar sin partners värderingar eller inte.
  • Anonym (Oron)
    Elefantmannen2 skrev 2019-06-08 22:09:14 följande:

Givet att hen får åka. 

Vad är det som är speciellt med utomlands? Ökar det några odds?

Om de har, eller vill ha, en fling eller knullförhållande är det ju inget som hindrar dem i Sverige antar jag? Likaså kan jag inte hindra min partner att hitta någon annan överlag, att försöka sätta gränser har jag aldrig upplevt verka till min fördel, endast tvärt om. Svartsjuka och restriktioner vill ingen ha. 

Jag väljer att visa tillit i alla situationer. 

Tycker det är skillnad på tillit och naivitet.
  • Anonym (Oron)
    Flaffy skrev 2019-06-08 23:25:18 följande:

Är det bara jag som inte fattat men har du blivit medbjuden men tackat nej. Det tycker jag är viktigt. Hur har du och din partner pratat om det? Hur går argumenten och frågorna mellan er?

Min partner vet att jag har starka känslor och dåliga erfarenheter av kompisrelationer där fysisk gränsdragning är luddig.
  • Anonym (Royal)

Jag hade inte varit okej med det, har själv varit på semester med en tjejkompis som vid tiden var i ett förhållande. Lång historia kort så låg vi med varandra som kaniner under semestern, oftast på hennes initativ. Säger inte att alla kommer göra såhär, men min erfarenhet säger att risken är stor.

• Anonym (Oron)
    Anonym (felix) skrev 2019-06-09 08:03:31 följande:

Tycker inte det är ok, om det inte är annat än det du skrivit. Det är för många regler som bryts.

Hennes kompis bjuder in henne, men inte dig (?). Dom reser på tu mans hand utan annan anledning än att umgås med varandra på en solsemester. Dom kommer att bo ihop på tu mans hand, vilket måste betraktas som högriskbeteende eller i det minsta respektlöst mot dig. Hon prioriterar att använda sin semester med en annan man. Hon får gratissemester av en annan man, som kanske förväntar sig något i gengäld. Hon har tydligen inte avklarat frågan med dig innan (?).

Hur väl känner du kompisen? 

Jag känner inte den här kompisen alls.
  • Anonym (Oron)
    Anonym (Royal) skrev 2019-06-12 14:31:24 följande:

Jag hade inte varit okej med det, har själv varit på semester med en tjejkompis som vid tiden var i ett förhållande. Lång historia kort så låg vi med varandra som kaniner under semestern, oftast på hennes initativ. Säger inte att alla kommer göra såhär, men min erfarenhet säger att risken är stor.

Tack, nu känns det bättre..

Människor överskattar allt för ofta sin förmåga till självkontroll.
  • Anonym (c)
    Anonym (Oron) skrev 2019-06-12 14:16:12 följande:
    Jag sa ok. Men det känns inte ok. Så jag ville veta hur andra resonerar.
    Om det inte känns ok ska du säga nej.
    Det är ju inte för någon på familjeliv det ska kännas ok.
    Tyvärr måste man stå upp för sig själv och sina känslor. Även när det kommer innebära konflikter.
  • Embla twopointoh

Jag skulle vara okej med det, så länge de har skilda sovrum.

Sedan skulle det bero lite på vem den här kompisen var. Om jag uppfattar det som att hon skulle vara intresserad av min man skulle jag tveka, om hon inte är intresserad skulle jag inte ha några problem alls med det.

• Flaffy

Ser och känner din oro. Du har ett bagage med dåliga erfarenheter. Det borde din partner respektera. Faktiskt vara extra försiktig. Går det att avstyra eller är partnern fast besluten att åka. Dessutom är det ju en helt obekant person för dig. Om denne vore så bra kompis med din partner så borde ni väl ha presenterats för varandra för länge sedan. Diskussionen om resan borde ha förts mellan er tre. Kompisen borde ju ha pratat med dig också. Känns inte bra det här!

• Elefantmannen2
    Anonym (Oron) skrev 2019-06-12 14:24:24 följande:
    Tycker det är skillnad på tillit och naivitet.

Jaha? Vill du säga att jag är naiv?

Vad spelar det för roll att det är utomlands? Vill de träffas går det utmärkt att göra det inom landets gränser. Till och med hemma hos er när du inte är där. Vill hon träffa någon gör hon det. Oavsett.

Jag tror fortfarande att bästa sättet att ens få någon att känna att de vill det är att visa sig liten och missunnsam. Naivt eller ej. 

• Anonym (ja)
    Anonym (Oron) skrev 2019-06-12 14:38:54 följande:
    Tack, nu känns det bättre..

Människor överskattar allt för ofta sin förmåga till självkontroll.
    Sant, men framför allt har vissa en fantastisk förmåga att överskatta sin förmåga att försöka övertyga sin partner om vilken fantastisk förmåga de har till självkontroll när de har en dold agenda Flört
  • Anonym (ja)
    Elefantmannen2 skrev 2019-06-12 16:09:09 följande:

Jaha? Vill du säga att jag är naiv?

Vad spelar det för roll att det är utomlands? Vill de träffas går det utmärkt att göra det inom landets gränser. Till och med hemma hos er när du inte är där. Vill hon träffa någon gör hon det. Oavsett.

Jag tror fortfarande att bästa sättet att ens få någon att känna att de vill det är att visa sig liten och missunnsam. Naivt eller ej. 

TS menar nog snarare att att han inte vill vara naiv.

Jag tror inte TS bryr sig om det är utomlands eller hemma, problemet är nog snarare ATT hon ska resa iväg med en snubbe han inte känner och som han inte litar på en vecka.

Att inte acceptera vad som helst från sin partner är inte detsamma som att vara missunsam, det är att sätta gränser. Det är snarare naivt att tro att man kan ha ett förhållande med andra människor helt utan gränser och tro att allt man gör kommer accepteras. 
  • Anonym (ja)
    Embla twopointoh skrev 2019-06-12 14:59:07 följande:

Jag skulle vara okej med det, så länge de har skilda sovrum.

Sedan skulle det bero lite på vem den här kompisen var. Om jag uppfattar det som att hon skulle vara intresserad av min man skulle jag tveka, om hon inte är intresserad skulle jag inte ha några problem alls med det.

Och hur vet du att de kommer ha skilda sovrum i praktiken?

Och hur vet du om hon är intresserad av honom om ingen säger det till dig?

Om din parter skulle vilja ligga med henne, tror du han skulle säga till dig att de kommer dela säng och att hon är lika kåt på honom som han på henne?
Svar på tråden Ok att din partner semestrar och bor ihop med vän av motsatt kön?