Babymama skrev 2019-07-02 23:07:58 följande:
[quote=79721940][quote-nick]Mamanhattan skrev 2019-06-28 16:03:15 följande:[/quote-nick]Jag tror det är individuellt det där, och det behöver inte handla om att det "ska vara hysch hysch". När jag fick missfall var jag SÅ glad att jag bara berättat för några få ännu, för jag ville bara vara ifred med min man och sörja, inte känna press att ringa runt och berätta dåliga nyheter och svara på frågor när jag behövde tid för mig själv. När jag sen var redo och ville prata mer så berättade jag för jättemånga vänner om missfallet, och det är inte så att de inte förstår bara för att de inte hade vetat om graviditeten innan. Vad skulle det vara för vänner?
Så jag tycker man ska känna efter själv, och döm inte de som är oroliga för missfall och vill hålla graviditeten för sig själva.[/
Fast varför skulle man behöva ringa runt och berätta att man fått missfall om folk runt omkring vet att man är gravid tidigt? När jag fick missfall och hade berättat om graviditeten hade jag inte alls lust att prata med någon de första dagarna och jag ringde inte någon eller smsade. Sen när jag mådde lite bättre berättade jag via sms för de jag ville berätta för. Man har verkligen ingen skyldighet att ringa runt. Låter väldigt märkligt.
Och min erfarenhet är att de som inte berättat om graviditeten när de får missfall oftast håller det för sig själva sen efteråt också och går ensamma och sörjer. Så sorgligt bara tycker jag. De flesta människor skulle nog må bättre av att prata om det som är jobbigt. Det är ju inte för inte många tycker att det är skamligt med missfall, infertilitet osv. När ingen pratar om det så tror folk att det är ovanligt (en kompis trodde att missfall var jätteovanligt innan vi började prata om mitt missfall) och fel. Om alla bara var mer öppna så hade det nog känts lättare för de som drabbas.
Nej precis, det behöver absolut inte handla om hysch hysch, alla är vi olika i huruvida vi gillar att prata om det som är svårt eller ej. Men jag tror som du, att vi skulle må bättre av att vara mer öppna. Tyvärr tror jag också att det finns mycket känslor av skam kring missfall och svårigheter att få barn, lite som konsekvens av tystnaden. Många omkring mig har förkastat min oro för missfall eftersom de inte vet hur vanligt det är (då har jag läxat upp dem, hehe).
Sen finns det tyvärr flera som tycker det är fel att berätta tidigt också, jag fick en del -oj! Vad tidigt du berättar, du vet väl att man ska vänta? Så jag fick ju liksom rättfärdiga att jag ville prata om det för att bearbeta tankar, oro och slippa hitta på nödlögner för kräks hit och dit... Min man fick i princip en utskällning av en av sina kollegor när han berättade i typ v8 på ett framåtsyftande möte (han ville göra det för att de skulle kunna planera utan att vara 100% beroende av honom).
Så ja, det finns nog inget rätt eller fel utan gör det som känns bra och stäng av öronen sen :)