Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?
Nu vill jag ta ensam vårdnad men pappan går ej med på att skriva under på familjerätten. Hur gör jag då? Beskriv gärna tydligt
Nu vill jag ta ensam vårdnad men pappan går ej med på att skriva under på familjerätten. Hur gör jag då? Beskriv gärna tydligt
Menar du under alla förutsättningar eller vid enskild vårdnad?
Detta inlägg har blivit kritiserat och jag gör därför nedanstående tillägg
Följande kommer från Hovrättens domskäl i mål T 12094-18
Jag håller fullständig med dig om att för barnens skull så behöver föräldrarna kunna kommunicera med varandra om sådant som rör barnen.
När det gäller ansvaret så läggs större ansvar på boendeföräldern, detta går även att läsa i olika domskäl i mål rörande vårdnad, boende och umgänge. Det har även skett att domstolen ändrat i tidigare beslut och hänvisat till brister hos den tidigare boendeföräldern när det gäller detta.
Den skyldigheten framgår bl.a. av Hovrättens domskäl i mål T 12094-18
Intentionen med det är när barnet faktiskt fysiskt bor till största delen hos en av föräldrarna då det blir en ojämlikhet i insynen. Särskilt om boendeföräldern har ensam vårdnad, och umgängesföräldeem därmed har noll möjlighet att själv inhämta information från skola och sjukvård etc.När barnet bor 50/50 och vårdnaden är gemensam ser jag inte att detta större ansvar i praktiken har någon funktion. Den finns där, men är inte av någon praktisk betydelse.
Jag kan ta ett annat exempel från en annan dom
Boendeföräldern bokade om tider för barnet till vården utan att informera umgängesföräldern om detta, det fans även andra liknande händelser och detta sammantaget förde med sig att Hovrätten gjorde en ny prövning av vårdnad, boende och umgänge och det fick ett helt nytt utfall.
Jag har bara sett domslut som påtalat detta när boendeföräldern varit i fokus, och resonemangen har hela tiden utgått från det utökade ansvar som boendeföräldern har.
Jag har inget underlag på någon dom där umgängesföräldern är i fokus på motsvarande sätt, så därför kan jag inte uttala mig i den frågan mer än det jag skrivit ovan.
När det har blivit en förändring av tidigare dom med hänvisning till det jag skrivit ovan så är det inte bara boendet som har ändrats utan vårdnad, boende och umgänge har fått ett nytt domslut.
Ett ganska känt fall är det från Gotland, där Hovrätten gjorde 180 graders förändring
Jag skulle vilja återgå till TS.
Vad är anledningen till att du vill ha ensam vårdnad?
Hej. Nu var jag tvungen o ringa exet o berätta hur läget är. Han har knappt träffat dottern på 2år. Han sa att han mått dåligt har inte orkat. Vad är det ursäkt? Han har haft relationer med tjejer. Men tycker ändå att en relation med dottern är viktigare. Han säger att han inte längre har problem med alkoholen. Och han inte vill leva ensam. Ja jag drog då soc blev inblandad och vi fick bo på ett skyddat boende. S.k.a våld i nära relationer. Han har en son sen tidigare men sonen vill inte ha med han att göra pga hans bettende o problem. Han sa igår att han ska ändra sig. Jag har hört det förut och inget har hänt. Nu väntar jag på ett möte hos soc. Är trött på detta. Jag får ingen ro i kroppen. Jag är så förvirrad o förbannad. Hoppas att jag får hjälp snsrt????
Hej. Nu var jag tvungen o ringa exet o berätta hur läget är. Han har knappt träffat dottern på 2år. Han sa att han mått dåligt har inte orkat. Vad är det ursäkt? Han har haft relationer med tjejer. Men tycker ändå att en relation med dottern är viktigare. Han säger att han inte längre har problem med alkoholen. Och han inte vill leva ensam. Ja jag drog då soc blev inblandad och vi fick bo på ett skyddat boende. S.k.a våld i nära relationer. Han har en son sen tidigare men sonen vill inte ha med han att göra pga hans bettende o problem. Han sa igår att han ska ändra sig. Jag har hört det förut och inget har hänt. Nu väntar jag på ett möte hos soc. Är trött på detta. Jag får ingen ro i kroppen. Jag är så förvirrad o förbannad. Hoppas att jag får hjälp snsrt????