• skorpion78

Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?

Nu vill jag ta ensam vårdnad men pappan går ej med på att skriva under på familjerätten. Hur gör jag då? Beskriv gärna tydligt

Bc
  • Svar på tråden Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?
  • Drottningen1970
    sysop skrev 2019-06-15 19:04:59 följande:

Menar du under alla förutsättningar eller vid enskild vårdnad?

Oavsett så behöver föräldrar komunicera viktiga saker som händer i barnets liv.
  • sysop
    sysop skrev 2019-06-14 10:01:28 följande:
    Riktigt så är det inte.

Om båda parterna har yrkat på ensam vårdnad kan inte rätten pröva frågan om gemensam vårdnad utan måste då i första hand pröva om någon av vårdnadshavarna är direkt olämplig (kräver stark bevisning) i annat fall så ser rätten på den vårdnadshavaren som på bästa sätt ser till att barn(en) får en bra kontakt med båda sina föräldrar och då blir det den föräldern som får vårdnad.

Vid gemensam vårdnad måste rätten se om det villkoren för detta är uppfyllda, det ställs tämligen stora krav på att vårdnadshavarna ska kunna samarbeta med varandra i frågor rörande barn(en).
    Detta inlägg har blivit kritiserat och jag gör därför nedanstående tillägg

Följande kommer från Hovrättens domskäl i mål T 12094-18
    "I det här fallet har båda föräldrarna motsatt sig gemensam vårdnad. Rätten får då inte besluta att vårdnaden om barnen ska utövas av dem gemensamt (6 kap. 5 § andra stycket föräldrabalken)."

• Drottningen1970
    sysop skrev 2019-06-15 20:06:12 följande:

Detta inlägg har blivit kritiserat och jag gör därför nedanstående tillägg

Följande kommer från Hovrättens domskäl i mål T 12094-18

"I det här fallet har båda föräldrarna motsatt sig gemensam vårdnad. Rätten får då inte besluta att vårdnaden om barnen ska utövas av dem gemensamt (6 kap. 5 § andra stycket föräldrabalken)."
    Fast det var ju inte alls det vi diskuterade utan när EN av föräldrarna yrkade på gemensam och den andre på ensam. Vid den situationen så måste inte rätten, Tillskillnad från situationen som du hänvisar till, tilldöma den ena förälderns ensam vårdnad utan kan fortfarande döma till gemensam vårdnad. Det räcker således att den ena av föräldern önskar gemensam för att så ska kunna dömas. Vilket är vad jag hävdat hela tiden.
  • sysop
    Drottningen1970 skrev 2019-06-15 19:59:16 följande:
    Oavsett så behöver föräldrar komunicera viktiga saker som händer i barnets liv.
    Jag håller fullständig med dig om att för barnens skull så behöver föräldrarna kunna kommunicera med varandra om sådant som rör barnen.

När det gäller ansvaret så läggs större ansvar på boendeföräldern, detta går även att läsa i olika domskäl i mål rörande vårdnad, boende och umgänge. Det har även skett att domstolen ändrat i tidigare beslut och hänvisat till brister hos den tidigare boendeföräldern när det gäller detta.  
  • sysop
    Drottningen1970 skrev 2019-06-15 20:15:45 följande:
    Fast det var ju inte alls det vi diskuterade utan när EN av föräldrarna yrkade på gemensam och den andre på ensam. Vid den situationen så måste inte rätten, Tillskillnad från situationen som du hänvisar till, tilldöma den ena förälderns ensam vårdnad utan kan fortfarande döma till gemensam vårdnad. Det räcker således att den ena av föräldern önskar gemensam för att så ska kunna dömas. Vilket är vad jag hävdat hela tiden.
    Helt riktigt, då kanske vi har pratat om varandra och talat om lite olika saker.

Så vi kanske är överens i alla fall? ;)
  • Drottningen1970
    sysop skrev 2019-06-15 20:22:09 följande:

Jag håller fullständig med dig om att för barnens skull så behöver föräldrarna kunna kommunicera med varandra om sådant som rör barnen.

När det gäller ansvaret så läggs större ansvar på boendeföräldern, detta går även att läsa i olika domskäl i mål rörande vårdnad, boende och umgänge. Det har även skett att domstolen ändrat i tidigare beslut och hänvisat till brister hos den tidigare boendeföräldern när det gäller detta.  

Intentionen med det är när barnet faktiskt fysiskt bor till största delen hos en av föräldrarna då det blir en ojämlikhet i insynen. Särskilt om boendeföräldern har ensam vårdnad, och umgängesföräldeem därmed har noll möjlighet att själv inhämta information från skola och sjukvård etc.När barnet bor 50/50 och vårdnaden är gemensam ser jag inte att detta större ansvar i praktiken har någon funktion. Den finns där, men är inte av någon praktisk betydelse.
  • sysop
    Drottningen1970 skrev 2019-06-15 20:27:30 följande:
    Intentionen med det är när barnet faktiskt fysiskt bor till största delen hos en av föräldrarna då det blir en ojämlikhet i insynen. Särskilt om boendeföräldern har ensam vårdnad, och umgängesföräldeem därmed har noll möjlighet att själv inhämta information från skola och sjukvård etc.När barnet bor 50/50 och vårdnaden är gemensam ser jag inte att detta större ansvar i praktiken har någon funktion. Den finns där, men är inte av någon praktisk betydelse.
    Jag kan ta ett annat exempel från en annan dom

Boendeföräldern bokade om tider för barnet till vården utan att informera umgängesföräldern om detta, det fans även andra liknande händelser och detta sammantaget förde med sig att Hovrätten gjorde en ny prövning av vårdnad, boende och umgänge och det fick ett helt nytt utfall.
  • möjligt
    sysop skrev 2019-06-15 19:49:17 följande:

Den skyldigheten framgår bl.a. av Hovrättens domskäl i mål T 12094-18

Men då får du antingen länka eller själv ge exempel.
  • möjligt
    Drottningen1970 skrev 2019-06-15 20:27:30 följande:

Precis
  • sysop
    möjligt skrev 2019-06-15 20:51:19 följande:
    Men då får du antingen länka eller själv ge exempel.
    Du har exempel i #57,

Då du inte verkar hålla med mig, vad har du själv för någonting som styrker din åsikt?
  • möjligt
    sysop skrev 2019-06-15 20:34:30 följande:

Jag kan ta ett annat exempel från en annan dom

Boendeföräldern bokade om tider för barnet till vården utan att informera umgängesföräldern om detta, det fans även andra liknande händelser och detta sammantaget förde med sig att Hovrätten gjorde en ny prövning av vårdnad, boende och umgänge och det fick ett helt nytt utfall.

Menar du att det är en stor skillnad från om umgängesföräldern gjort det samma?

Det enda det egentligen innebär är ju att det officiella boendet kan flyttas av rätten om boendeföräldern visar sig drastiskt mindre kompetent/samarbetsvillig än den andra föräldern.

När du hävdar att boendeföräldern har ett större ansvar så borde det ju innebära i praktiken att om båda föräldrarna simultant gör samma idiotiska handling så flyttar rätten boendet. Har du nåt exempel på det?
  • sysop
    möjligt skrev 2019-06-15 20:56:49 följande:
    Menar du att det är en stor skillnad från om umgängesföräldern gjort det samma?

Det enda det egentligen innebär är ju att det officiella boendet kan flyttas av rätten om boendeföräldern visar sig drastiskt mindre kompetent/samarbetsvillig än den andra föräldern.

När du hävdar att boendeföräldern har ett större ansvar så borde det ju innebära i praktiken att om båda föräldrarna simultant gör samma idiotiska handling så flyttar rätten boendet. Har du nåt exempel på det?
    Jag har bara sett domslut som påtalat detta när boendeföräldern varit i fokus, och resonemangen har hela tiden utgått från det utökade ansvar som boendeföräldern har. 

Jag har inget underlag på någon dom där umgängesföräldern är i fokus på motsvarande sätt, så därför kan jag inte uttala mig i den frågan mer än det jag skrivit ovan.

När det har blivit en förändring av tidigare dom med hänvisning till det jag skrivit ovan så är det inte bara boendet som har ändrats utan vårdnad, boende och umgänge har fått ett nytt domslut.

Ett ganska känt fall är det från Gotland, där Hovrätten gjorde 180 graders förändring
  • möjligt
    sysop skrev 2019-06-15 21:06:27 följande:

Jag har bara sett domslut som påtalat detta när boendeföräldern varit i fokus, och resonemangen har hela tiden utgått från det utökade ansvar som boendeföräldern har. 

Jag har inget underlag på någon dom där umgängesföräldern är i fokus på motsvarande sätt, så därför kan jag inte uttala mig i den frågan mer än det jag skrivit ovan.

När det har blivit en förändring av tidigare dom med hänvisning till det jag skrivit ovan så är det inte bara boendet som har ändrats utan vårdnad, boende och umgänge har fått ett nytt domslut.

Ett ganska känt fall är det från Gotland, där Hovrätten gjorde 180 graders förändring

Men i fall där det är 50/50 och samarbetet fungerar väl så ser jag inte vilken utökad informationsplikt (som umgängesföräldern inte har) det är rimligt att boendeföräldern kan ha?

Att sabotera och aktivt undanhålla information är ju aldrig bra men det är det ju inte någonsin.

Det känns i en sådan situation ganska teoretiskt
  • sysop
    möjligt skrev 2019-06-15 21:26:08 följande:
    Men i fall där det är 50/50 och samarbetet fungerar väl så ser jag inte vilken utökad informationsplikt (som umgängesföräldern inte har) det är rimligt att boendeföräldern kan ha?

Att sabotera och aktivt undanhålla information är ju aldrig bra men det är det ju inte någonsin.

Det känns i en sådan situation ganska teoretiskt
    Fungera samarbetet då är det ofta ett tecken på förståndiga föräldrar och då kommer även barnen att må som bäst.
  • skorpion78

Hej. Nu var jag tvungen o ringa exet o berätta hur läget är. Han har knappt träffat dottern på 2år. Han sa att han mått dåligt har inte orkat. Vad är det ursäkt? Han har haft relationer med tjejer. Men tycker ändå att en relation med dottern är viktigare. Han säger att han inte längre har problem med alkoholen. Och han inte vill leva ensam. Ja jag drog då soc blev inblandad och vi fick bo på ett skyddat boende. S.k.a våld i nära relationer. Han har en son sen tidigare men sonen vill inte ha med han att göra pga hans bettende o problem. Han sa igår att han ska ändra sig. Jag har hört det förut och inget har hänt. Nu väntar jag på ett möte hos soc. Är trött på detta. Jag får ingen ro i kroppen. Jag är så förvirrad o förbannad. Hoppas att jag får hjälp snsrt????

• sysop
    skorpion78 skrev 2019-06-16 10:09:58 följande:

Hej. Nu var jag tvungen o ringa exet o berätta hur läget är. Han har knappt träffat dottern på 2år. Han sa att han mått dåligt har inte orkat. Vad är det ursäkt? Han har haft relationer med tjejer. Men tycker ändå att en relation med dottern är viktigare. Han säger att han inte längre har problem med alkoholen. Och han inte vill leva ensam. Ja jag drog då soc blev inblandad och vi fick bo på ett skyddat boende. S.k.a våld i nära relationer. Han har en son sen tidigare men sonen vill inte ha med han att göra pga hans bettende o problem. Han sa igår att han ska ändra sig. Jag har hört det förut och inget har hänt. Nu väntar jag på ett möte hos soc. Är trött på detta. Jag får ingen ro i kroppen. Jag är så förvirrad o förbannad. Hoppas att jag får hjälp snsrt????

Jag förstår att detta måste var otroligt jobbigt och pressande för dig, inget snack om den saken.

Bara för att göra det lite tydligare då det är ganska lätt att blanda ihop olika begrepp och det kan skapa problem vid en ev. tvist i domstol. Man pratar om vårdnad och vård av barn dessa två begrepp kan ibland vara förvirrande.

Vad är det för frågeställningar som du står inför gällande ert barn som skapar så stora problem att du anser att det inte är lämpligt/möjligt med fortsatt gemensam vårdnad?
Svar på tråden Om inte pappan går med ensam vårdnad. Hur gör jag då?