• Anonym (Om vi separerar?)

Hur göra med lägenhet?

Vad händer med den gemensamma hyresrätten från det kommunala bostadsbolaget som vi båda bor i?

Vi står båda två på kontraktet.

Kan man skriva över den på en av oss så att säga, om den andra flyttar ut i samband med en separation?

Och om exempelvis jag vill flytta? Hur långe kan sambon kräva hjälp med hyran?

Hur brukar det funka? Jag vet ärligt talat inte..

• Svar på tråden Hur göra med lägenhet?
  • möjligt
    Jemp skrev 2019-06-14 13:35:49 följande:

Hos min tidigare hyresvärd krävdes att man bott ihop ett visst antal år för att den som inte stod på kontraktet skulle få ta över det.

Hyresvärdar försöker kräva en massa olika saker som de inte har rätt till. Man kan driva det vidare men har man bara blivit ?sken?sambo sen en månad för att få ta över kontraktet så går de nog inte så toppen om man försöker gå vidare med det
  • möjligt

Lusläs jordabalken 12kap 33paragrafen

Det är en stor skillnad mellan att be om tillåtelse att överlåta lägenheten till närstående där hyresvärden behöver godkänna (eller neka), till rätt att överta kontraktet efter bodelning.

• Anonym (Om vi separerar?)
    möjligt skrev 2019-06-14 13:54:48 följande:

Hyresvärdar försöker kräva en massa olika saker som de inte har rätt till. Man kan driva det vidare men har man bara blivit ?sken?sambo sen en månad för att få ta över kontraktet så går de nog inte så toppen om man försöker gå vidare med det

Ungefär som många bostadsrättsföreningar får hybris och försöker kräva både det ena och det andra av blivande föreningsmedlemmar..
  • Anonym (A)
    Anonym (Flytta) skrev 2019-06-14 05:25:18 följande:
    Ja alltså om det är en hyresrätt så händer inget speciellt. Vill du flytta och ditt ex vill bo kvar så kommer du bara skriva på papper hos hyresvärden att du inte längre står på kontraktet och ska flytta.

Men ditt ex kan kräva att du ska betala hälften av hyran tills du flyttar.

Om ni båda vill flytta så kommer ni få betala hyran under 3 månader om inte en annan människa flyttar in i lägenheten vill säga.

Ni flyttar båda den 1/7 men det flyttar in någon direkt - ni betalar inget.

Ni flyttar och nån flyttar in 1 månad efter - ni betalar hyran för en månad.
    Håller med
  • Anonym (bb)

Man kontaktar värden och ber att få skriva över kontraktet på en av parterna om båda står på kontraktet. Värden behöver godkänna detta men normalt går det bra om den som bor kvar uppfyller värden normalt har på hyresgäster (inkomstkrav eller i vissa fall att man inte får leva på bidrag/sjukpenning/a-kassa, inte får ha betalningsanmärkningar etc)

Skulle den andre vägra att samarbeta har jag hört något fall där den som flyttat kontaktat värden, sagt som det är att sambon inte vill samarbeta och själv sagt upp sin egen del av kontraktet.

Vad gäller hyra kan du t ex se
    lawline.se/answers/ar-man-tvungen-att-betala-hyra-for-en-lagenhet-som-man-inte-langre-bor-i-efter-en-separation

• Anonym (bb)
    Anonym (Om vi separerar?) skrev 2019-06-14 08:35:27 följande:

Sambon tjänar n ä s tan 4ggr hyran, så jag hoppas att det kommer godkännas om det skulle bli aktuellt.

Det borde inte ge problem. Krav på inkomster tre x hyran är ganska vanligt även om en och annan kräver mer. (Förutsätter att det inte finns betalningsanmärkningar eller - ve och fasa - gamla hyresskulder på personen.)
  • möjligt
    Anonym (bb) skrev 2019-06-14 18:22:04 följande:

Man kontaktar värden och ber att få skriva över kontraktet på en av parterna om båda står på kontraktet. Värden behöver godkänna detta men normalt går det bra om den som bor kvar uppfyller värden normalt har på hyresgäster (inkomstkrav eller i vissa fall att man inte får leva på bidrag/sjukpenning/a-kassa, inte får ha betalningsanmärkningar etc)

Skulle den andre vägra att samarbeta har jag hört något fall där den som flyttat kontaktat värden, sagt som det är att sambon inte vill samarbeta och själv sagt upp sin egen del av kontraktet.

Vad gäller hyra kan du t ex se

lawline.se/answers/ar-man-tvungen-att-betala-hyra-for-en-lagenhet-som-man-inte-langre-bor-i-efter-en-separation

Jag upprepar det jag redan skivit tidigare, hyresvärden har inte rätt att göra en prövning av den nya hyresgästen
  • Anonym (bb)
    möjligt skrev 2019-06-14 18:34:41 följande:
    Jag upprepar det jag redan skivit tidigare, hyresvärden har inte rätt att göra en prövning av den nya hyresgästen
    Det stämmer dock inte. Sambon/hustrun/maken har rätt att ta över kontraktet OM hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne som hyresgäst. Och detta kan sättas ifråga om personen t ex tjänar för lite.
  • möjligt
    Anonym (bb) skrev 2019-06-14 18:39:19 följande:

Det stämmer dock inte. Sambon/hustrun/maken har rätt att ta över kontraktet OM hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne som hyresgäst. Och detta kan sättas ifråga om personen t ex tjänar för lite.

Nej det stämmer inte, specifikt för separationer finns ett undantag som gör att hyresvärden inte kan neka såtillvida hyran blivit betald
  • Anonym (bb)
    möjligt skrev 2019-06-14 18:34:41 följande:

Hyreslagen kap 12, 34§:
    lagen.nu/1970:994.  )
    "En hyresgäst, som ej avser att använda sin bostadslägenhet, får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådant tillstånd skall lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen."
    Kommentar:

"Till gruppen av närstående räknas /.../ annan som hyresgästen bott med under äktenskapsliknande former, /.../För att kravet på varaktighet ska anses uppfyllt krävs att sammanboendet har varat i minst tre år (i praxis har kortare tid godtagits, särskilt då personerna tänkt bo ihop länge men det oförutsett blivit avbrutet, t.ex. genom dödsfall).

För att räknas som sammanboende ska personerna i stort sett haft gemensamt hushåll och använt lägenheten tillsammans.

Hyresvärden ska skäligen nöja sig med förändringen om den nye hyresgästen kan antas ha möjlighet att betala hyran."

• Anonym (bb)
    möjligt skrev 2019-06-14 18:46:49 följande:
    Nej det stämmer inte, specifikt för separationer finns ett undantag som gör att hyresvärden inte kan neka såtillvida hyran blivit betald
    Tala gärna om varifrån den uppgiften kommer. Den stämmer inte med vad som står i Hyreslagen (Jordabalken).
  • Anonym (bb)
    Anonym (bb) skrev 2019-06-14 18:39:19 följande:
     Sambon/hustrun/maken har rätt att ta över kontraktet OM hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne som hyresgäst. Och detta kan sättas ifråga om personen t ex tjänar för lite.
    Vilket iofs inte verkar vara relevant i just TS fall då sambon tjänar 4x hyran.
  • Anonym (bb)
    möjligt skrev 2019-06-14 18:57:43 följande:
    My bad

Fick typo på paragrafen

Kap 12 paragraf 47 tror jag det är

www.hyresavtal.nu/hyresavtalet/avtalstid-och-uppsagning/medhyresgast-och-makesambos-ratt/
    Fast i din länk står ju samma som jag skrev:
    "Om maken eller sambon inte skulle stå som medhyresgäst har denne ändå rätt, enligt 12:47 2 st JB, att får träda in i hyresavtalet om hyresvärden skäligen kan nöja sig med denne som avtalspart."

Att man beräknas klara hyran (vanligen genom inkomst) är ett sådant skäligt krav.
  • möjligt

Det verkar iaf som det behöver vara starka skäl för uppsägning med hänvisning till ekonomi:

Är medhyresgästen make eller sambo till den som sagt upp avtalet eller eljest föranlett att hyresgästerna ej gemensamt har rätt till förlängning av avtalet, har maken eller sambon en sådan rätt till förlängning även när hyresrätten är förverkad på annan grund än dröjsmål med betalning av hyran.

Men det är min tolkning och den rådgivning jag fått av jurister på HGF

• möjligt

Om man är medhyresgäst och sambo/make:

Är medhyresgästen make eller sambo till den som sagt upp avtalet eller eljest föranlett att hyresgästerna ej gemensamt har rätt till förlängning av avtalet, har maken eller sambon en sådan rätt till förlängning även när hyresrätten är förverkad på annan grund än dröjsmål med betalning av hyran. Detta gäller också när hyresvärden har sagt upp hyresavtalet att upphöra i förtid på grund av förverkandet.

Om man inte är medhyresgäst men sambo/make:

Om en hyresgäst, som är gift eller samboende och vars make eller sambo ej har del i hyresrätten, säger upp hyresavtalet eller vidtar någon annan åtgärd för att få det att upphöra eller om han eller hon i annat fall inte har rätt till förlängning av avtalet, har maken eller sambon, om han eller hon har sin bostad i lägenheten, rätt att överta hyresrätten och få hyresavtalet förlängt för egen del, såvida hyresvärden skäligen kan nöja sig med honom eller henne som hyresgäst. Vad som sagts nu gäller också när hyresvärden har sagt upp hyresavtalet på grund av förverkandet.

När man tittar på rättsfallen som ges som exempel så verkar det också vara i extremfall när det inte förlängs. Det nämns där kvarlevande maken angett att denne behöver kontinuerliga bidrag från avflyttade gemensamma barn.

Därför drar jag slutsatsen att lagen är lite tvetydig och att skäligheten kanske sätts på en lägre nivå när det redan finns besittning?

• Anonym (bb)
    möjligt skrev 2019-06-14 19:30:35 följande:

Det verkar iaf som det behöver vara starka skäl för uppsägning med hänvisning till ekonomi:

Jag vet inte var Hyresnämnden skulle dra den ekonomiska gränsen om ett sådant fall drogs till dem. Men om den nya hyresgästen/sambon tjänar vad värden normalt kräver för att klara hyran (hos kommunala värdar ofta 3 x hyran) är det väl en god start. 
  • möjligt
    Anonym (bb) skrev 2019-06-14 19:45:09 följande:

Jag vet inte var Hyresnämnden skulle dra den ekonomiska gränsen om ett sådant fall drogs till dem. Men om den nya hyresgästen/sambon tjänar vad värden normalt kräver för att klara hyran (hos kommunala värdar ofta 3 x hyran) är det väl en god start. 

Se referensen som hyresnämnden gjort till kap 46 avs 10

Det är därför troligt att skälighetskravet sätts lägre än vanligt om det går till hyresnämnden
Svar på tråden Hur göra med lägenhet?