• acarlsson

Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter

Utan att stöka till allt med för mycket detaljer kommer här en bakgrund:
    Jag sitter i styrelsen i en ideell förening.
    På denna förening så har en 16-åring och en 26-åring blivit kära i varandra.
    De har pratat med 16-åringens föräldrar och hävdar att de bara har en vänskaplig relation.
    16-åringens föräldrar har bett styrelsen att bli meddelade om det händer något mer än vänskap.

Frågor, ur rent juridiskt perspektiv:
    - Kan föräldrarna kräva, eller önska, detta av styrelsen? 
    - Kan styrelsen meddela föräldrarna denna information, utan att det blir intrång på 16-åringens privatliv etc?

Jag har försökt att googla lagar och regler kring detta, men just det här scenariot kan jag inte hitta, och jag kan heller inte hitta exakt hur mycket en målsman bestämmer över sin 16 till 18-åring.
    Vi försöker ha en sund relation till det hela, och inte lägga oss i, men barnen (ja, jag kallar bägge för barn) är upprörda och ber oss att inte lägga oss i. Till saken hör att det finns andra medlemmar som tycker detta är rent olämpligt och har bett styrelsen att göra något, varför vi från första början tog kontakt med föräldrarna.

• Svar på tråden Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter
  • Anna60
    Anonym (skyddar fel person) skrev 2019-06-20 18:52:36 följande:
    [quote=79704766][quote-nick]Anna60 skrev 2019-06-20 18:09:07 följande:[/quote-nick]I patientföreningar, bl a, finns alla åldrar. Det finns föreningar för reumatism, hjärnskador, cancer, you name it. Att be mig som styrelsemedlem hålla koll på folk som har en relation finns bara inte på kartan. Man skall inte blanda ihop professionalitet och privata åsikter såsom barnvakteri. [/

Nu har ju vi haft turen att vara friska, så jag har inte så stor erfarenhet av patientföreningar. Dock har jag växt upp med en kompis med barnreumatism. När hon deltog i föreningslivet där så var det tillsammans med familjen, eller när hon var på ungdomsläger. På hennes läger var det endast ungdomar, de vuxna var ledare. Om vuxna hade varit deltagare på hennes läger och inlett förhållande med henne när hon var 16, så hade hennes förening nog fått rätt dåligt rykte. Jag kan förstå att man har mixade grupper när barnen har sin mamma eller pappa med sig. Det är när de ingår i föreningslivet på egen hand, som minderåriga, som mixade grupper låter väldigt riskabelt och ovanligt. Menar du att barnen i dessa föreningar som du nämner, på egen hand går på träffar där de utan vårdnadshavare umgås med människor i alla åldrar mellan 6-65? Och styrelsemedlemmarna tvår sina händer och menar att inget barnvakters ska förekomma? Det låter riskabelt minst sagt.
    När familjen är medlemmar så är det också så att när barn är med så är det med familjen. Därför anser jag att denna familj inte kan lägga några krav att 16-åringen skall övervakas av nån annan än mamma och pappa. Litar de inte på henne, så är det deras problem att hantera det. Jag hade aldrig i livet gått med på något övervakande.
  • Lilla Gs mamma
    Anonym (skyddar fel person) skrev 2019-06-20 18:52:36 följande:

[quote=79704766][quote-nick]Anna60 skrev 2019-06-20 18:09:07 följande:[/quote-nick]I patientföreningar, bl a, finns alla åldrar. Det finns föreningar för reumatism, hjärnskador, cancer, you name it. Att be mig som styrelsemedlem hålla koll på folk som har en relation finns bara inte på kartan. Man skall inte blanda ihop professionalitet och privata åsikter såsom barnvakteri. [/

Nu har ju vi haft turen att vara friska, så jag har inte så stor erfarenhet av patientföreningar. Dock har jag växt upp med en kompis med barnreumatism. När hon deltog i föreningslivet där så var det tillsammans med familjen, eller när hon var på ungdomsläger. På hennes läger var det endast ungdomar, de vuxna var ledare. Om vuxna hade varit deltagare på hennes läger och inlett förhållande med henne när hon var 16, så hade hennes förening nog fått rätt dåligt rykte. Jag kan förstå att man har mixade grupper när barnen har sin mamma eller pappa med sig. Det är när de ingår i föreningslivet på egen hand, som minderåriga, som mixade grupper låter väldigt riskabelt och ovanligt. Menar du att barnen i dessa föreningar som du nämner, på egen hand går på träffar där de utan vårdnadshavare umgås med människor i alla åldrar mellan 6-65? Och styrelsemedlemmarna tvår sina händer och menar att inget barnvakters ska förekomma? Det låter riskabelt minst sagt.

Vill bara säga att jag jobbar med olika typer av föreningar och det finns mängder av sådana som blandar medlemmar oavsett ålder. Småbarn kommer så klart oftast i sällskap av målsman men de äldre ungdomarna rör sig lika fritt där som i övriga samhället.
  • Anonym (skyddar fel person)
    Anna60 skrev 2019-06-20 19:09:08 följande:

När familjen är medlemmar så är det också så att när barn är med så är det med familjen. Därför anser jag att denna familj inte kan lägga några krav att 16-åringen skall övervakas av nån annan än mamma och pappa. Litar de inte på henne, så är det deras problem att hantera det. Jag hade aldrig i livet gått med på något övervakande.

Jag tycker inte att de ska gå med på något övervakande heller. Jag tycker att de ska se över sina grupper och sluta ha mixade grupper där minderåriga och vuxna umgås på detta vis. Jag tycker också att TS kan ta ställning mot det här förhållandet och visa ungdomarna och de unga vuxna i föreningen att det inte anses ok att inleda förhållande med minderåriga, när man själv är vuxen. De föreningar som du nämner ordnar inga träffar där barn umgås med vuxna utan sina vårdnadshavare. De ordnar barnaktiviteter för barn, ungdomsaktiviteter för ungdomar och familjeaktiviteter för familjer. 16-åringens föräldrar är inte med i föreningen. Alla 16-åringar har heller inte föräldrar som bryr sig om sina 16-åringar. Ska de skylla sig själva att de inte har bättre föräldrar? Föreningar ska ta sitt ansvar för de ungdomar som de har som medlemmar. Man kan inte två sina händer.
  • Anonym (Ridklubb)

Sjävklart blandas barn och vuxna i föreningar. Ta en ridklubb tex? I en ridgrupp kan det vara vuxna såväl som tonåringar när man lämnar ponnystadiet.

[quote=79704910][quote-nick]Lilla Gs mamma skrev 2019-06-20 19:09:18 följande:[/quote-nick]Vill bara säga att jag jobbar med olika typer av föreningar och det finns mängder av sådana som blandar medlemmar oavsett ålder. Småbarn kommer så klart oftast i sällskap av målsman men de äldre ungdomarna rör sig lika fritt där som i övriga samhället.[/

Vilka är dessa föreningar? Hur hanterar de situationer som den som TS beskriver, att vuxna i föreningen inleder förhållanden med tonåringarna? Den förening som TS beskriver är en förening där man spelar brädspel och andra spel, något som i min egen stad främst lockar män och tonåringar, i alla fall när det sker organiserat och inte i en hemmiljö. Jag tycker att det låter jättetrevligt att ungdomarna samlas och spelar brädspel, men det låter också som att det scenario som TS beskriver hade kunnat förutspås.

Anonym (Ridklubb) skrev 2019-06-20 19:38:22 följande:

Sjävklart blandas barn och vuxna i föreningar. Ta en ridklubb tex? I en ridgrupp kan det vara vuxna såväl som tonåringar när man lämnar ponnystadiet.

Ja, just det, ridklubb... Har man inte hört rätt mycket om övergrepp mot tonårstjejer och ridklubbar? Är det inte rätt ökänt för just det?
  • Anna60

Vill 16-åringens föräldrar ha kontroll, får de ta kontrollen själva. Den lägger man inte över på andra. Så är det bara. 

[quote=79705007][quote-nick]Anna60 skrev 2019-06-20 19:53:13 följande:[/quote-nick]Vill 16-åringens föräldrar ha kontroll, får de ta kontrollen själva. Den lägger man inte över på andra. Så är det bara. [/

Självklart. Om de vill ha kontroll så får de själva stå för den. Och föreningen kan inte heller frånsäga sig ansvar. De ungdomar de tar emot som medlemmar är deras ansvar under den tid som ungdomarna tillbringar i föreningsmiljön. De kan inte lägga över det på föräldrarna.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (skyddar fel person) skrev 2019-06-20 19:42:52 följande:

[quote=79704910][quote-nick]Lilla Gs mamma skrev 2019-06-20 19:09:18 följande:[/quote-nick]Vill bara säga att jag jobbar med olika typer av föreningar och det finns mängder av sådana som blandar medlemmar oavsett ålder. Småbarn kommer så klart oftast i sällskap av målsman men de äldre ungdomarna rör sig lika fritt där som i övriga samhället.[/

Vilka är dessa föreningar? Hur hanterar de situationer som den som TS beskriver, att vuxna i föreningen inleder förhållanden med tonåringarna? Den förening som TS beskriver är en förening där man spelar brädspel och andra spel, något som i min egen stad främst lockar män och tonåringar, i alla fall när det sker organiserat och inte i en hemmiljö. Jag tycker att det låter jättetrevligt att ungdomarna samlas och spelar brädspel, men det låter också som att det scenario som TS beskriver hade kunnat förutspås.

Det är olika typer av kulturföreningar. De anser att man inte kan kontrollera vad medlemmarna gör i privatlivet, det är upp till dem. De följer för övrigt de stadgar som föreningen har och som beslutats av årsmötet och flera av dem har ett aktivt värdegrundsarbete. Jag vet inte hur alla föreningars stadgar ser ut, så om just relationer mellan tex styrelseledamöter och medlemmar nämns kan jag inte svara på. Flera medlemmar/ledamöter är gifta med varandra och jag skulle inte tro att det finns åldersgränser eller regler satta kring relationer i föreningarnas stadgar. De föreningar som har ungdomsverksamhet har ofta utbildning för ledarna om just ledarskap och etik.
  • Anonym (Wonderwall)
    acarlsson skrev 2019-06-20 13:42:14 följande:

Ja, du skriver det. Kan du visa mig var jag har skrivit om att det BARA handlar om att skydda mannen? ????

För mig handlar det om att skydda alla inblandade parter; Kvinnan, mannen och föreningen.

Fast det handlar inte om en man och en kvinna, det handlar om en vuxen MAN och ett omyndigt BARN.

Ja, hon är byxmyndig men han har ett åldersmässigt och erfarenhetsmässigt övertag och hon en brist på mognad,erfarenhet, konsekvenstänk, självkänsla, allt det som kommer med tonåren.

Juridiskt tror jag inte att ni kan bli dömda för att inte ha skyddat barnet, men moraliskt inser väl även du att ni har ett visst ansvar, och att ansvaret är att skydda barnet och inte den vuxne?

Och återigen - ni bör prata med hans arbetsplats för han kan inte arbeta med ungdomar om han är sexuellt dragen till tonåringar.

[quote=79705032][quote-nick]Lilla Gs mamma skrev 2019-06-20 20:06:09 följande:[/quote-nick]Det är olika typer av kulturföreningar. De anser att man inte kan kontrollera vad medlemmarna gör i privatlivet, det är upp till dem. De följer för övrigt de stadgar som föreningen har och som beslutats av årsmötet och flera av dem har ett aktivt värdegrundsarbete. Jag vet inte hur alla föreningars stadgar ser ut, så om just relationer mellan tex styrelseledamöter och medlemmar nämns kan jag inte svara på. Flera medlemmar/ledamöter är gifta med varandra och jag skulle inte tro att det finns åldersgränser eller regler satta kring relationer i föreningarnas stadgar. De föreningar som har ungdomsverksamhet har ofta utbildning för ledarna om just ledarskap och etik.[/

Aha. Kulturföreningar. Kulturföreningar som jag känner till ordnar loppis, midsommarfirandet, after work. Nej, det hade ju varit märkligt att ordna skilda midsommarfirandet efter ålder.. men after work är antagligen bara för vuxna. Nu tycker jag nog inte att kulturföreningar är jämförbara med TS förening. Tycker du det?

Svar på tråden Föräldrar till minderårig har bett om hjälp att hålla koll på deras dotter