• Amerika321

Problem med sömn bebis

Hej! Min son som är 11 månader sover max 3 timmar på dagen. Han vaknar runt 9-10 tiden på morgonen. Sover runt 12-13 till 14. Ibland sover han 1 timme ibland bara 30 minuter. Sen på eftermiddag sover han vid 16-17 till 18. Här kan han sova två timmar. Så det blir 3 timmar eller mindre. Sen sover han kl: 22-23 på kvällen. Det går absolut inte att lägga honom tidigare. Om jag lägger honom 21 så vaknar han kl 1 på natten. Men jag ska försöka lägga honom runt 21 tiden nu när han blir 1 år om några veckor. Hur länge sov/sover era små? Snälla ni som har barn som sover mer än 3 timmar svara inte på detta då kommer jag bli orolig.

• Svar på tråden Problem med sömn bebis
  • jennie08

Jag skulle pröva med att förskjuta hans tider. Jag skulle börja med att väcka lite tidigare på morgonen. Då borde han ju kunna sova första sovpasset tidigare och på så sätt ändra vanorna.

Min son blir 11 månader om några dagar men han är långt ifrån redo för att bara sova en gång per dag som många här tipsar om. Han vaknar mellan 06-07 på morgonen, sover första sovpasset vid 09, andra sovpasset efter lunch vid ca 13 och sen somnar han för natten mellan 19-20.

Barn i den ålder bör ju sova ca 14 timmar per dygn så ditt barn sover ju egentligen rätt antal timmar men kanske inte exakt under den tid som du önskar.

Min son sover emellanåt som en kratta på natten så vi kämpar på med hans sömn men jag känner mig ändå nöjd med hur han sover på dagen i förhållande till natten.

Jag tycker att www.rullavagn.se har många bra tips när det gäller att ändra små barns sömnvanor.

• 2barnsmorsan
    Amerika321 skrev 2019-06-19 06:27:42 följande:

[quote=79699202][quote-nick]2barnsmorsan skrev 2019-06-18 14:02:11 följande:[/quote-nick]Han behöver inte sova 3 timmar på dagen. Försök låt honom sova en gång mitt på dagen bara istället 2timmar. Kanske 12-14. Försök sen hålla honom vaken till kvällen, till 19 iaf om det går.

Det kanske tar lite inställningstid men barn som börjar på förskola vid 1 års ålder brukar övergå till en sovstund på dagen och då brukar kvällen/naten bli tidigare och mer sammanhängande också...[/

På Rullavagns hemsida står det att barn som är 11 månader även 12 månader plus ska sova två gånger på dagen. Om han vaknar runt 9 så ska han sova middag vid 11:30?och sen på eftermiddag ska han sova 16 och sen till natten ska han sova vid 21 men han sover 22 istället. Han är ju för liten att låta honom sova bara en gång på dagen. Då blir han gnällig och jätte tråkig vill inge göra något än att gråta o va trött. Jag ska ta min son till förskolan när han är 2 år gammal. Just nu är min mamma hemma och tar hand om honom när jag jobbar ibland. Så de perfekt.

Hur mycket och hur många gånger de sover på dagen har ju att göra med hur mycket de sover totalt på dygnet, det är väldigt individuellt. Bebisar är ju olika och ditt barn sover ju väldigt länge på morgonen jämfört med många andra små barn. Många som sover 2ggr har ju den första vilan redan på förmiddagen, då har ju din bebis just vaknat. Du får fundera ut hur det funkar bäst för dig och inte stirra dig blind på någon regel.

Men mitt andra förslag om du vill fortsätta ha två sovstunder på dagen är ju att du försöker förskjuta hans sovtider och kanske också förkorta sovtiderna om du vill att han ska somna tidigare på kvällen. Att han antingen sover lite tidigare på eftermiddagen eller att du väcker honom så att han inte sover ända fram till 18.
  • 2barnsmorsan
    Amerika321 skrev 2019-06-19 06:51:54 följande:

Tro mig jag har försökt. Om jag lägger honom tidigare så vill han absolut inte sova även om han är jätte trött att han inte orkar göra något. Och om det händer någon gång att han sover så vaknar han vid 1 och går inte att lägga honom till 3 eller mer så nej tack. Jag jobbar som timanställd. Min mamma passar honom när jag jobbar då hon är hemma. De stör inte mig hans sömnrutiner men jag tänker 3 timmar sömn på dagen är inte så mycket för ett barn under ett år. Är lite rädd att om han sover så lite på dagen så påverkas han utveckling eller?

Är du nöjd med hans sömnmönster så behöver du inte ändra nåt. Det låter helt normalt. Han sover så mycket han behöver. Det låter inte alls för lite. Jag trodde att du ville ha råd för att ändra hans sovtid. :)
  • jennie08

Läste nu också att du egentligen är nöjd med hur han sover. Om bebis är nöjd och glad den tid han är vaken så skulle jag låta det vara.

Han sover så många timmar en 11-månaders bebis behöver sova per dygn :)

• Myrkrypet

När min lille kille var 11 månader så fick han inte under några omständigheter sova efter kl 15, då blev kvällarna kaos, han är i säng kl 19, stryp vila efter 15. Nu är han 15 månader sover ca 2 timmar mellan 11:30-13:30 och har gjort så sen runt ett år. Somnar sen för natten 18:30

• Amerika321

[quote=79701086][quote-nick]Myrkrypet skrev 2019-06-19 09:11:18 följande:[/quote-nick]När min lille kille var 11 månader så fick han inte under några omständigheter sova efter kl 15, då blev kvällarna kaos, han är i säng kl 19, stryp vila efter 15. Nu är han 15 månader sover ca 2 timmar mellan 11:30-13:30 och har gjort så sen runt ett år. Somnar sen för natten 18:30[/

Oj.. det är bra att små barn sover tidigt och vaknar tidigt. Men varför ska dem sova så tidigt. Det är ok enligt mig att dem sover runt 20 tiden och vaknar vid 8-9 på morgonen.

Dem är ju små dem ska sova hur mycket dem vill varför börja plåga dem redan nu. Om dem är sömniga efter kl 15 så ska man lägga dem tycker jag. Iallafall jag lägger min son när han känner för det vill inte låta honom dö av sömn liksom

• Myrkrypet
    Amerika321 skrev 2019-06-19 09:58:03 följande:

[quote=79701086][quote-nick]Myrkrypet skrev 2019-06-19 09:11:18 följande:[/quote-nick]När min lille kille var 11 månader så fick han inte under några omständigheter sova efter kl 15, då blev kvällarna kaos, han är i säng kl 19, stryp vila efter 15. Nu är han 15 månader sover ca 2 timmar mellan 11:30-13:30 och har gjort så sen runt ett år. Somnar sen för natten 18:30[/

Oj.. det är bra att små barn sover tidigt och vaknar tidigt. Men varför ska dem sova så tidigt. Det är ok enligt mig att dem sover runt 20 tiden och vaknar vid 8-9 på morgonen.

Dem är ju små dem ska sova hur mycket dem vill varför börja plåga dem redan nu. Om dem är sömniga efter kl 15 så ska man lägga dem tycker jag. Iallafall jag lägger min son när han känner för det vill inte låta honom dö av sömn liksom

Min Son dör inte av sömn men jag kan ju inte direkt ringa jobbet o säga att jag kommer kl 10 för att jag la mitt barn för sent så han sover? Han är på förskolan 07:30 varje dag och där sover de bara en gång. Varför frågar du ens om du inte tar åt dig av tips???
  • syntharen

Din trådrubrik säger problem med sömn bebis, men du verkar inte direkt ha några problem. Då är ju allt bra

• Amerika321

[quote=79701223][quote-nick]Myrkrypet skrev 2019-06-19 10:15:58 följande:[/quote-nick]Min Son dör inte av sömn men jag kan ju inte direkt ringa jobbet o säga att jag kommer kl 10 för att jag la mitt barn för sent så han sover? Han är på förskolan 07:30 varje dag och där sover de bara en gång. Varför frågar du ens om du inte tar åt dig av tips???[/

Jaha han går på

Förskola jaja. Nej min son är hemma med min mamma när jag jobbar så min mamma tar hand om honom då är det inga problem. Inlägget var mer att han sover bara 3 timmar på dagen så jag tänkte om det är för lite sömn då en kollega till mig sa att hennes son sov bara tre timmar på dagen och de påverkade hans utveckling o han fick ta barn sömntabletter

• Myrkrypet
    Amerika321 skrev 2019-06-19 12:17:22 följande:

[quote=79701223][quote-nick]Myrkrypet skrev 2019-06-19 10:15:58 följande:[/quote-nick]Min Son dör inte av sömn men jag kan ju inte direkt ringa jobbet o säga att jag kommer kl 10 för att jag la mitt barn för sent så han sover? Han är på förskolan 07:30 varje dag och där sover de bara en gång. Varför frågar du ens om du inte tar åt dig av tips???[/

Jaha han går på

Förskola jaja. Nej min son är hemma med min mamma när jag jobbar så min mamma tar hand om honom då är det inga problem. Inlägget var mer att han sover bara 3 timmar på dagen så jag tänkte om det är för lite sömn då en kollega till mig sa att hennes son sov bara tre timmar på dagen och de påverkade hans utveckling o han fick ta barn sömntabletter

Haha förlåt men din kollega verkar ha andra problem att barnet bara sover tre timmar på dagen påverkar inte på något vis barnets utveckling, då har nog det barnet även andra problem. Det var nog faktiskt det dummaste jag läst idag....
  • Amerika321

Haha ja jag vet.. men man blir ändå lite orolig. Jag har bara en son så vet inte hur det är riktigt till skillnad med de mammor som har flera barn dem vet hur det går till

Myrkrypet skrev 2019-06-19 12:35:04 följande:

Haha förlåt men din kollega verkar ha andra problem att barnet bara sover tre timmar på dagen påverkar inte på något vis barnets utveckling, då har nog det barnet även andra problem. Det var nog faktiskt det dummaste jag läst idag....

• Catnap

Min dotter är 9.5 månader och hon har nästan alltid sovit mindre än rullavagns schema. Det funkar inte med rutiner för henne, blir bara långa utdragna bråk. Det enda som funkar är att följa hennes rytm. Enligt barnläkaren så är det lugnt så länge de växer och utvecklas som de ska.

• Myrkrypet
    Amerika321 skrev 2019-06-19 13:09:38 följande:

Haha ja jag vet.. men man blir ändå lite orolig. Jag har bara en son så vet inte hur det är riktigt till skillnad med de mammor som har flera barn dem vet hur det går till

För din egen skull så ska du nog inte lyssna för mycket på denna kollega just, BVC har ju koll på om ditt barn skulle avvika från det ?normala? och tänk även på att det ?normala? sträcker sig väldigt brett åt alla håll. Ditt barn verkar ju må hur bra som helst!
Svar på tråden Problem med sömn bebis