Amerika321 skrev 2019-06-19 06:27:42 följande:
[quote=79699202][quote-nick]2barnsmorsan skrev 2019-06-18 14:02:11 följande:[/quote-nick]Han behöver inte sova 3 timmar på dagen. Försök låt honom sova en gång mitt på dagen bara istället 2timmar. Kanske 12-14. Försök sen hålla honom vaken till kvällen, till 19 iaf om det går.
Det kanske tar lite inställningstid men barn som börjar på förskola vid 1 års ålder brukar övergå till en sovstund på dagen och då brukar kvällen/naten bli tidigare och mer sammanhängande också...[/
På Rullavagns hemsida står det att barn som är 11 månader även 12 månader plus ska sova två gånger på dagen. Om han vaknar runt 9 så ska han sova middag vid 11:30?och sen på eftermiddag ska han sova 16 och sen till natten ska han sova vid 21 men han sover 22 istället. Han är ju för liten att låta honom sova bara en gång på dagen. Då blir han gnällig och jätte tråkig vill inge göra något än att gråta o va trött. Jag ska ta min son till förskolan när han är 2 år gammal. Just nu är min mamma hemma och tar hand om honom när jag jobbar ibland. Så de perfekt.
Hur mycket och hur många gånger de sover på dagen har ju att göra med hur mycket de sover totalt på dygnet, det är väldigt individuellt. Bebisar är ju olika och ditt barn sover ju väldigt länge på morgonen jämfört med många andra små barn. Många som sover 2ggr har ju den första vilan redan på förmiddagen, då har ju din bebis just vaknat. Du får fundera ut hur det funkar bäst för dig och inte stirra dig blind på någon regel.
Men mitt andra förslag om du vill fortsätta ha två sovstunder på dagen är ju att du försöker förskjuta hans sovtider och kanske också förkorta sovtiderna om du vill att han ska somna tidigare på kvällen. Att han antingen sover lite tidigare på eftermiddagen eller att du väcker honom så att han inte sover ända fram till 18.