• Missmissis2

Måste man kontakta sjukvården vid missfall?

Misstänker att jag fått missfall, började blöda lite lätt i tisdags men trodde det berodde på att jag ansträngt mig hårt, samma på onsdagen hårt jobb. Torsdagen var det inte mycket blödning.

Fredag började det blöda mer, hade trosskydd och fick byta det rätt ofta. Hade även molande värk som kom och gick ibland.

Lördag (idag) gjorde det också ont och jag kände mig trött. Började komma lite klumpar och blodet såg lite slemmigt ut. Senare på eftermiddagen började jag blöda mer (köpte bindor som jag har) och jag fick byta binda en gång i timmen eller varannan, sen kom det en stor klump när jag satt på toan och sen kom det en till senare när jag bytte binda. Kände mig piggare efter det.

Misstänker såklart missfall och jag har inte skrivit in mig än heller. Tror jag kan vara runt vecka 8-9.

Måste jag kontakta sjukvården för att kolla upp vad som hänt? Kan jag vänta till måndag? Ingen vet om att jag var gravid så allt känns konstigt och jobbigt ???? har inte varit helt säker på att jag varit gravid då min mens kom som den skulle tidigare, men nu har den varit sen gången efter den skulle kommit..

Har haft ett missfall tidigare också för kanske 6-7 år sen i v 4, men då hade jag redan bokat en tid för abort men fick missfall några dagar innan den bokade tiden. Åkte dit iaf för dom sa att det var bra att kolla då.

• Svar på tråden Måste man kontakta sjukvården vid missfall?
  • Anonym (Nej)

Nej det behöver man absolut inte göra. De gör ingenting åt ett missfall.

• Anonym (Nej)

• Missmissis2

Tänkte om dom ville kolla så allt försvunnit? Men hur mår man annars om allt inte försvinner där inne? Nån som vet hur länge man blöder efter missfall?

• Anonym (16 dagar)

Om du får väldigt ont kan det vara bra att kolla upp det, eller om du är orolig. Men nej, du måste inte. Jag fick ett missfall i v6 och blödde i 16 dagar.

• Anonym (Nej)
    Missmissis2 skrev 2019-06-22 22:28:13 följande:

Tänkte om dom ville kolla så allt försvunnit? Men hur mår man annars om allt inte försvinner där inne? Nån som vet hur länge man blöder efter missfall?

Det är ovanligt att allt inte försvinner. De kollar bara det ifall man gått och blött i flera månader. Det är individuellt hur länge man blöder efter ett missfall.
  • Anonym (Missfall)
    Missmissis2 skrev 2019-06-22 22:28:13 följande:

Jag fick ett tidigt missfall i vintras och jag kontaktade sjukvården för att boka in ett vaginalt ultraljud för att se så allt hade kommit ut.

Anledningen till att jag ville göra det var för att efter jag fick barn förra sommaren så åkte jag på en väldigt allvarlig och svår livmoderinfektion pga rester som fanns kvar.

Så det var mest för att jag ville kolla upp det så jag inte skulle bli sjuk igen.

Men som andra har svarat - man måste inte.
  • idisslaren
    Missmissis2 skrev 2019-06-22 22:09:26 följande:

Misstänker att jag fått missfall, började blöda lite lätt i tisdags men trodde det berodde på att jag ansträngt mig hårt, samma på onsdagen hårt jobb. Torsdagen var det inte mycket blödning.

Fredag började det blöda mer, hade trosskydd och fick byta det rätt ofta. Hade även molande värk som kom och gick ibland.

Lördag (idag) gjorde det också ont och jag kände mig trött. Började komma lite klumpar och blodet såg lite slemmigt ut. Senare på eftermiddagen började jag blöda mer (köpte bindor som jag har) och jag fick byta binda en gång i timmen eller varannan, sen kom det en stor klump när jag satt på toan och sen kom det en till senare när jag bytte binda. Kände mig piggare efter det.

Misstänker såklart missfall och jag har inte skrivit in mig än heller. Tror jag kan vara runt vecka 8-9.

Måste jag kontakta sjukvården för att kolla upp vad som hänt? Kan jag vänta till måndag? Ingen vet om att jag var gravid så allt känns konstigt och jobbigt ???? har inte varit helt säker på att jag varit gravid då min mens kom som den skulle tidigare, men nu har den varit sen gången efter den skulle kommit..

Har haft ett missfall tidigare också för kanske 6-7 år sen i v 4, men då hade jag redan bokat en tid för abort men fick missfall några dagar innan den bokade tiden. Åkte dit iaf för dom sa att det var bra att kolla då.

Om du inte har ondare än att du kan hantera smärtan eller om det känns som du typ förblöder av stora mängder blod behövs det inte.
  • Anonym (Ann)

Ta ett gravtest om 2-3 veckor så ser du fall allt kommit ut :)

• viseversa
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-22 22:14:09 följande:

Tror ts menar mer för att kolla så allt kommit ut. Snarare än att försöka göra något åt det. Hur kunde du missuppfatta ts så? Tyckte själv hennes fråga är väldigt tydlig.

Ts du bestämmer såklart själv. Jag var på vul efter mitt mf just för att se så allt var okej och att det var ett mf och inte något annat. Hade lite rester kvar som gyn frågade om jag ville ha tabletter för eller om jag ville se om kroppen klarade det själv. Jag sa att jag ville vänta ut det utan tabletter. Allt kom ut som det skulle utan medicin och jag mår bra.
  • Missmissis2

Tack alla som svarat!

Har varit rätt lugnt inatt, bytt en binda bara. Har inte ont nu på morgonen så jag tror det har lugnat ner sig och det ?värsta? är över.

Kan man gå till en privat gyn? Alla har väl så dom kan göra vaginalt ultraljud?

• Jag är bara jag
    Missmissis2 skrev 2019-06-23 08:19:22 följande:
    Tack alla som svarat!
    Har varit rätt lugnt inatt, bytt en binda bara. Har inte ont nu på morgonen så jag tror det har lugnat ner sig och det värsta är över.
    Kan man gå till en privat gyn? Alla har väl så dom kan göra vaginalt ultraljud?
    Ja, du kan gå privat. Till landstinget är det ingen mening gå öht.
  • Anspråkslös

Som många andra säger, det kan vara bra att kolla upp så att allt är ute. Men kanske kan du ringa och prata med gyn? Den mottagning du vill gå till alltså.

Jag hade ett tidigt missfall (v7-8) för ett tag sen och då var inte allt ute på en gång, så jag fick tabletter för att driva ut resten. Inte ens det tog bort allt, men det var så lite kvar att det skulle försvinna under nästa mens (vilket det då troligtvis också gjorde). Men såklart, detta är ju helt individuellt.

Om du försöker få barn, så minns att en mens mellan ett missfall och nästa försök gör att balansen i livmodern återställs. Det var i alla fall vad de sa till mig.

Lycka till!

• Anonym (Idiot)
    viseversa skrev 2019-06-23 08:13:59 följande:

Tror ts menar mer för att kolla så allt kommit ut. Snarare än att försöka göra något åt det. Hur kunde du missuppfatta ts så? Tyckte själv hennes fråga är väldigt tydlig.

Ts du bestämmer såklart själv. Jag var på vul efter mitt mf just för att se så allt var okej och att det var ett mf och inte något annat. Hade lite rester kvar som gyn frågade om jag ville ha tabletter för eller om jag ville se om kroppen klarade det själv. Jag sa att jag ville vänta ut det utan tabletter. Allt kom ut som det skulle utan medicin och jag mår bra.

Så alla tidiga missfall ska kollas för att DU tycker att det är ok att slösa vårdtider på sånt som inte behöver sökas för? Sök vård NÄR DET BEHÖVS istället!
Svar på tråden Måste man kontakta sjukvården vid missfall?