• Anonym (Kvinna, 26)

Aj, mitt ex har träffat en ny!

Ska försöka fatta mig kort.

Jag och mitt ex bröt upp i januari i år efter 5-6 år tillsammans på mitt intiativ. Dock lite halvt motvilligt för jag älskade honom fortfarande men kände att jag behövde vara "fri" och lära känna mig själv då jag tappade allt i relationen. Dessutom visade han många gånger hur oviktig jag och allt för ofta gjorde han mig ledsen. I övrigt hade vi en väldigt bra relation och jag hade mer än allt velat skaffa barn och familj med honom. Vi gjorde allt tillsammans och var bästa vänner, MEN uppbrottet kändes 100% rätt (med en liten förhoppning att hitta tillbaka till varandra senare)

I början av uppbrottet stöttade vi varandra och hördes då och då. Vi sågs en gång och hade sex. Sen tog jag lite avstånd för jag kände att jag blev negativt påverkad. Han ringde mig i maj (dvs. 4 månader efter uppbrottet) och sa att han ville berätta att han träffat en ny och det kändes seriöst och att han ville berätta för mig för jag förtjänade att veta det. Aj, såklart gjorde det ont att höra, men jag tog det ändå helt ok. Vi pratade i över 1 h och det kändes bra. Han tog upp en abort jag gjorde för 1,5 år sedan (för jag inte var redo) och blev jätte sentimental. Han tog den aborten så SJUKT hårt (fast han var med på det!). Efter samtalet hörde han av sig när jag fyllde år men inget mer. 

För 3 veckor sedan så insåg jag att han blockat mig ÖVERALLT, t.o.m. mitt telefon nr! Han tog även bort mina (även hans genom mig) kompisar på Facebook. Jag blev jätte paff och ledsen faktiskt. Vad betyder detta? 

Idag stötte jag på han i affären med hans nya tjej.... Han totalt ignorerade mig. Det gjorde jävligt ont... Jag har varit helt förstörd senaste veckorna sen jag insåg han blockat mig överallt. Jag trodde jag kommit över honom men det drog igång något. Jag känner mig nästan förnedrad att ha blivit "utbytt" så snabbt... Hur kan man bara hitta någon ny sådär.   

Hur ska jag tolka hela denna situationen? Hur kan han träffat något så snabbt? Hur kommer jag över mitt x?

• Svar på tråden Aj, mitt ex har träffat en ny!
  • molly50
    Anonym (P) skrev 2019-06-26 16:46:09 följande:
    Den definitionen stämmer inte med SAOL. Dock så har ju ts ett starkt kontrollbehov som kontrollerade varenda kanal att kontakta honom på och sen blev galen för att hon inte kunde nå honom längre trots att hon inte längre har rätt att kunna nå honom när hon vill, speciellt inte om han träffat en ny det är seriöst med.
    Ja,osäkerhet och kontrollbehov.
    Och jag tycker inte att TS har uppvisat något av detta. Hon försökte kontakta sitt ex för att hämta en sak hon hade kvar hos honom,som hon behövde till en fest. Och det var då hon upptäckte att han hade blockat henne.
    Jag tycker att han åtminstone borde kunna ge en förklaring till att han har blockat henne,med tanke på att de innan har haft en bra kontakt.
    Det kanske skulle få TS att sluta fundera.
  • Anonym (Folk)

Ja det är lite konstigt att han helt plötsligt blockat dig när det för 2 veckor sedan verkade hur lugnt som helst. Kan ju bero på allt möjligt, egentligen, och som någon skrev kan det ju mycket väl vara sån att han märkt att det inte gått att fokusera helhjärtat på sin nya relation när han har kontakt med dig. Rent psykologiskt är det många gånger lättare att bara dra, blocka i detta fallet, utan att förklara - speciellt om man vet med sig att den andre kommer bli ledsen och vilja ha en förklaring. Min personliga erfarenhet av män med svartsjuka flickvänner som kräver att han blockar exet eller tjejkompisen är i regel den att man då faktiskt får veta varför. Blockad blir man, utan chans till en dialog. Men man får veta varför.

Men skit i P och Perfect Match, bittra jävlar som har uppenbara problem med att klara av att se på saker och ting i olika nyanser och perspektiv. Bara för att man har vissa specifika erfarenheter själv från div olika relationer man varit i, betyder inte det att andra omöjligt kan ha helt andra erfarenheter. Enklare att bara avfärda andras erfarenheter när man har ett uppblåst ego genom att kalla dom lögnare, svartsjuka, kontrollfreaks, stalkers och bla bla istället för att tvingas inse att man inte vet precis allt.

• Anonym (P)
    molly50 skrev 2019-06-26 16:52:40 följande:

Ja,osäkerhet och kontrollbehov.

Och jag tycker inte att TS har uppvisat något av detta. Hon försökte kontakta sitt ex för att hämta en sak hon hade kvar hos honom,som hon behövde till en fest. Och det var då hon upptäckte att han hade blockat henne.

Jag tycker att han åtminstone borde kunna ge en förklaring till att han har blockat henne,med tanke på att de innan har haft en bra kontakt.

Det kanske skulle få TS att sluta fundera.

Det är hennes egen version ja. Som lyser av svartsjuka och kontrollbehov.
  • Anonym (P)
    Anonym (Folk) skrev 2019-06-26 16:57:29 följande:

Ja det är lite konstigt att han helt plötsligt blockat dig när det för 2 veckor sedan verkade hur lugnt som helst. Kan ju bero på allt möjligt, egentligen, och som någon skrev kan det ju mycket väl vara sån att han märkt att det inte gått att fokusera helhjärtat på sin nya relation när han har kontakt med dig. Rent psykologiskt är det många gånger lättare att bara dra, blocka i detta fallet, utan att förklara - speciellt om man vet med sig att den andre kommer bli ledsen och vilja ha en förklaring. Min personliga erfarenhet av män med svartsjuka flickvänner som kräver att han blockar exet eller tjejkompisen är i regel den att man då faktiskt får veta varför. Blockad blir man, utan chans till en dialog. Men man får veta varför.

Men skit i P och Perfect Match, bittra jävlar som har uppenbara problem med att klara av att se på saker och ting i olika nyanser och perspektiv. Bara för att man har vissa specifika erfarenheter själv från div olika relationer man varit i, betyder inte det att andra omöjligt kan ha helt andra erfarenheter. Enklare att bara avfärda andras erfarenheter när man har ett uppblåst ego genom att kalla dom lögnare, svartsjuka, kontrollfreaks, stalkers och bla bla istället för att tvingas inse att man inte vet precis allt.

Ironisk du är utan att inse det. Du använder din egen erfarenhet som regel för hur det alltid är och kallar andra för bittra och onyanserade för att vi gjort samma sak.

Det enda du har rätt i att det är enklare att bara blockera. Har ju gjort det själv.

Varför? För att jag visste att hon skulle kräva timslånga förklaringar, förhandlingar, skrik och gråt och anklagelser och fula ord och sen hade hon ringt 10 ggr till samma dag. Och nästa. Och nästa.

Eftersom det var flera månader sen hon själv gjorde slut ansåg jag med rätta att jag inte var skyldig henne det, att hon inte hade rätt till mig och min tid mer.

Jag var nykär och lycklig, behövde inte ha skrik och gråt-samtal med mitt ex månader i sträck som det hade blivit om jag förklarat och låtit bli att blockera.
  • molly50
    Anonym (P) skrev 2019-06-27 11:44:34 följande:
    Det är hennes egen version ja. Som lyser av svartsjuka och kontrollbehov.
    Och det är din alldeles egen version om TS.
    Bara för att du kanske haft svartsjuka ex efter dig så innebär det inte att TS är ett.
    Tänk lite utanför ramarna.
  • Anonym (P)
    molly50 skrev 2019-06-27 11:57:35 följande:

Och det är din alldeles egen version om TS.

Bara för att du kanske haft svartsjuka ex efter dig så innebär det inte att TS är ett.

Tänk lite utanför ramarna.

Hon skriver ju att hon är det. Hon skriver att hon är förkrossad av att se honom gå vidare och hänger upp sig på att han ändrat sig och ändrat beteende. Hon ändrade sig också. Ena dagen var dom ihop och hon kämpade för att få hans uppmärksamhet, andra dagen gjorde hon slut och skulle vara fri och var sen glad flera månader efteråt. Sen ändrade hon sig från natt till dag igen.
  • molly50
    Anonym (P) skrev 2019-06-27 12:00:56 följande:
    Hon skriver ju att hon är det. Hon skriver att hon är förkrossad av att se honom gå vidare och hänger upp sig på att han ändrat sig och ändrat beteende. Hon ändrade sig också. Ena dagen var dom ihop och hon kämpade för att få hans uppmärksamhet, andra dagen gjorde hon slut och skulle vara fri och var sen glad flera månader efteråt. Sen ändrade hon sig från natt till dag igen.
    Du verkar ha en lite annorlunda definition av vad svartsjuka är.
    Att vara förkrossad är inte samma sak som att vara svartsjuk.
  • Anonym (Folk)
    Anonym (P) skrev 2019-06-27 11:49:13 följande:

Ironisk du är utan att inse det. Du använder din egen erfarenhet som regel för hur det alltid är och kallar andra för bittra och onyanserade för att vi gjort samma sak.

Nej jag använder inte min egen erfarenhet som regel för hur det alltid är. Du har problem med din läsförståelse.
  • Anonym (Kvinna, 26)
    Anonym (Folk) skrev 2019-06-26 16:57:29 följande:

Tack för din input!! Jag tänker också att det är ett försöka att verkligen gå vidare, vilket han såklart förtjänar att göra. Önskar han bara gott men som sagt så gjorde det svin ont att bara bli avhuggen sådär och känslan av att vara lätt utbytbar slog in. Jag tror jag är i process att sörja relationen o alla drömmar vi hade tillsammans. Jag slår vad om att dem kommer skaffa barn Asap o jag kommer gå sönder inombords. Även fast jag lämna så kan ja inte rå för att känna att det 'borde varit jag'. Usch break ups är aldrig lätt o inte minst för den som lämnar. Det låter lätt men i mitt fall lämnade jag motvilligt någon jag verkligen älskar. Jag hade försökt med allt o säg ingen annan utväg. Slog på auto pilot o bara gjorde det (dock var det ett långt utdraget slut då min lägenhet inte var tillgänglig förens efter 4 mån..). Vi gjorde inte slut förens jag flyttat men vi visste om att det skulle bli så o höll god min.
  • Anonym (Kvinna, 26)
    Anonym (P) skrev 2019-06-26 16:46:09 följande:

Den definitionen stämmer inte med SAOL. Dock så har ju ts ett starkt kontrollbehov som kontrollerade varenda kanal att kontakta honom på och sen blev galen för att hon inte kunde nå honom längre trots att hon inte längre har rätt att kunna nå honom när hon vill, speciellt inte om han träffat en ny det är seriöst med.

Det skulle jag inte kalla kontrollbehov. Om du märker någon tagit bort dig när du ska höra av dig så kollar du vell andra alternativ att kontakta på? De va ju så ja upptäckte det. Blev mest förvånad o stum att han blockerat mig överallt.
  • Anonym (Kvinna, 26)

Hade jag varit såååå kontrollig så hade jag nog märkt de tidigare att ja va borttagen jag hade inte pratat me honom på 2 veckor då han skrev grattis o jag svarade tack...

• Anonym (Kvinna, 26)
    Anonym (Mannen) skrev 2019-06-26 03:02:43 följande:

Nu har du lärt dig en läxa. Man lämnar inte den man älskar för att hitta sig själv. Antigen satsar man eller inte. Han var mer mogen än du och ville bygga någor seriöst. Bara gå vidare och lära dig av dina misstag...

Nja, läxa vet jag inte. Jag står fast vid att det var rätt beslut och jag hade inte gjort annorlunda idag. Läxan är vell isf att det kan göra sjukt ont även för den som lämnar och att man trots allt är ganska utbytbar.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Kvinna, 26) skrev 2019-06-27 22:24:42 följande:
    Tack för din input!! Jag tänker också att det är ett försöka att verkligen gå vidare, vilket han såklart förtjänar att göra. Önskar han bara gott men som sagt så gjorde det svin ont att bara bli avhuggen sådär och känslan av att vara lätt utbytbar slog in. Jag tror jag är i process att sörja relationen o alla drömmar vi hade tillsammans. Jag slår vad om att dem kommer skaffa barn Asap o jag kommer gå sönder inombords. Även fast jag lämna så kan ja inte rå för att känna att det 'borde varit jag'. Usch break ups är aldrig lätt o inte minst för den som lämnar. Det låter lätt men i mitt fall lämnade jag motvilligt någon jag verkligen älskar. Jag hade försökt med allt o säg ingen annan utväg. Slog på auto pilot o bara gjorde det (dock var det ett långt utdraget slut då min lägenhet inte var tillgänglig förens efter 4 mån..). Vi gjorde inte slut förens jag flyttat men vi visste om att det skulle bli så o höll god min.
    Så innan ni gjorde slut så visste ni båda redan fyra månader innan att ni skulle göra slut?

Ja, då har det gått 8 månader, så inte så konstigt att han har gått vidare.
  • Anonym (Bättre match)
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-27 23:02:19 följande:

Så innan ni gjorde slut så visste ni båda redan fyra månader innan att ni skulle göra slut?

Ja, då har det gått 8 månader, så inte så konstigt att han har gått vidare.

Man tycker ju det. Bra läxa för ts som tror att jorden snurrar runt henne. Hon kanske begriper att nästa man hon träffar inte är någon hon kan lägga på paus i en låda och plocka fram efter ett år igen.
Svar på tråden Aj, mitt ex har träffat en ny!