• Anzil

    Margarin är tydligen onyttigt - Vad kan man använda istället?

    Margarin är tydligen onyttigt. Varför det egentligen?

    Vad kan man använda istället, någon form av olja? Är inte det onyttigt?

    Friterad är ju mycket olja i och tydligen är det onyttigt. Så det olja för stekpannan och annat, är inte det i princip samma sak då?

    Blir matens smak annorlunda?

    Jag brukar steka ägg på morgonen och tänker mig att olja kanske kommer göra så att äggen kommer smaka helt någonting annat.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Margarin är tydligen onyttigt - Vad kan man använda istället?
  • Körsbärsdalen
    Anzil skrev 2019-06-27 19:16:27 följande:

    Smör och margarin är inte det i princip samma sak? Margarin smör kanske du egentligen inte menar då?

    Vad för smör syftar du på?


    Nej, det är inte samma sak alls. Smör - animaliskt fett. Margarin - vegetabiliskt fett.
  • Anzil
    Körsbärsdalen skrev 2019-06-27 20:29:49 följande:
    Nej, det är inte samma sak alls. Smör - animaliskt fett. Margarin - vegetabiliskt fett.
    Ursäkta mig. Jag tyckte mig att det alltid stod margarin på båda. Oavsett smör eller flytande margarin. Jag trodde bara att flytande margarin, var helt enkelt flytande och bara det var skillnaden. Men det är alltså SMÖR som är att rekommenderas?

    Tack! :)
  • FamiljeLisa

    Använd olivolja samt riktigt smör. Använda alltid riktiga råvaror och aldrig halvfabrikat i köket så kommer du att laga både fantastisk god samt nyttig mat!

  • Jag är bara jag

    Till baket- smör
    Till stekning- smör eller valfri olja, jag kör med rapsolja
    På mackan- inget alls, behövs inte Tungan ute Eller också inser man att man säkerligen inte kommer dö för att man har margarin på några mackor då o då...

  • Minfamilj

    Brukar nästan uteslutande använda smör, ibland olivolja. Margarin är ju rena skiten, räcker att lukta på det.

  • Roe Deer

    Jag har inte stekt mat på många år. Jag ringlar över kallpressad olja istället som fettkälla, eller strör lite frön/nötter över. 


    Enda gången jag äter smör är ibland på glutenfritt bröd, veganskt smör, då jag inte tål mjölk eller vill inta animaliska produkter som faktiskt just kan vara onyttigt med tanke på inflammatoriska risker (för mkt omega 6). 


    Om du nu måste steka maten så använd då kokosolja, kallpressad. 
    Varmpressade oljor innehåller citronsyra (ngt som idag är kemiskt tillverkad av svartmögel och kan ge upphov till allergiska reaktioner), kallpressade oljor är bättre men får däremot inte stekas i... så jag tippar på kokosolja än en gång. 

  • AnkiC

    Jag använder alltid smör. Känns nyttigare än margarin som oftast innehåller tillsatser. Godare är det också.

  • Thyr
    Anzil skrev 2019-06-27 19:16:27 följande:

    Smör och margarin är inte det i princip samma sak? Margarin smör kanske du egentligen inte menar då?

    Vad för smör syftar du på?


    Margarin är en lågbudgetvariant som vill likna smör. Det innehåller bl.a. skummjölksprotein och emulgeringsmedel, inget jag längtar efter att ha på mackan. Smör innehåller grädde.

    Margarin har ganska förfärlig smak (även om man förstås vänjer sig vid den som allt annat) som slår igenom i allting. För mig räcker det med en enda sked sås för att märka om den är gjord på smör eller margarin, och i sistnämnda fallet tycker jag den är oätlig.

    Den stora vinsten med margarin är väl just priset (ca 30 kr/kg för margarin mot ca 95 kr/kg för smör gjord på svensk grädde) och att det inte är så hårt när det tas ur kylen.

    Det enda smör jag använder i matlagning/bakning är ekologiskt för 115 kr/kg. Because I'm worth it.
  • HSOF
    Jag är bara jag skrev 2019-06-27 21:55:38 följande:

    Till baket- smör
    Till stekning- smör eller valfri olja, jag kör med rapsolja
    På mackan- inget alls, behövs inte Tungan ute Eller också inser man att man säkerligen inte kommer dö för att man har margarin på några mackor då o då...


    Nej du dör inte av smör eller fett, tvärtom så hade din macka varit lite nyttigare om du hade haft lite fett på den. ;)
    Roe Deer skrev 2019-07-22 15:02:29 följande:

    Jag har inte stekt mat på många år. Jag ringlar över kallpressad olja istället som fettkälla, eller strör lite frön/nötter över. 


    Enda gången jag äter smör är ibland på glutenfritt bröd, veganskt smör, då jag inte tål mjölk eller vill inta animaliska produkter som faktiskt just kan vara onyttigt med tanke på inflammatoriska risker (för mkt omega 6). 


    Om du nu måste steka maten så använd då kokosolja, kallpressad. 
    Varmpressade oljor innehåller citronsyra (ngt som idag är kemiskt tillverkad av svartmögel och kan ge upphov till allergiska reaktioner), kallpressade oljor är bättre men får däremot inte stekas i... så jag tippar på kokosolja än en gång. 


    Nej riktigt kött eller animalier är inte inflammerade och fullt med omega6. Däremot är dagens tvivelaktiga livsmedelsproduktion en bidragande orsak till att omega6 innehållet i kött har ökat. Djur som har fått äta sin naturliga föda såsom nötboskap som får beta gräs och örter eller vilda djur som växt upp i skog och natur har en naturlig omega6 och omega3 balans, likt den vi människor ska ha i våra kroppar. Felet blir när vi äter dåligt kött och andra processade livsmedel såsom vegetabiliska oljor, färdigmat mm. Då får vi en obalans på dessa essentiella fetter i våra kroppar och våra kroppar tar stryk. Margarin är just ett sådant livsmedel, en kemisk sörja som är rent skadlig för våra kroppar.

    Vi människor behöver dessa essentiella fetter för att våra kroppar inte själva kan bygga dessa från korta fettsyror från växtriket såsom växtätande djur kan göra. Vi behöver få dessa fetter från de djuren som redan omvandlat dem till oss. Vi är som sagt ett rovdjur i naturens mening och mår bra av just den kosten.

Svar på tråden Margarin är tydligen onyttigt - Vad kan man använda istället?